Uiteraard maken gemeenten zelf de keuze op welke wijze zij de WWB, de Wsw en de Wmo binnen hun gemeenten vormgeven. Het ministerie van SZW en het ministerie van VWS ondersteunen en faciliteren gemeenten hierbij. Zo wordt subsidie verstrekt door het ministerie van SZW in het kader van het Innovatieprogramma WWB en de Agenda voor de Toekomst en door het ministerie van VWS voor de ontwikkelpilots Wmo. Daarnaast worden interessante voorbeelden en handreikingen aan gemeenten beschikbaar gesteld via de site van het gezamenlijke ondersteuningsbureau van het ministerie van VWS en de VNG voor de Wmo en binnenkort via de site van het ministerie van SZW, VNG, Cedris en cliëntenorganisaties voor de modernisering van de Wsw. Ook door middel van bijeenkomsten, waaronder de SZW- gemeentedagen, en nieuwsbrieven worden gemeenten geïnformeerd. Het ministerie van SZW en het ministerie van VWS zullen in de komende tijd in samenspraak met gemeenten nagaan op welke wijze zij verdere invulling kunnen geven aan het ondersteuningsaanbod. Ten slotte kan gesteld worden dat de invoering van de Wmo geen grote gevolgen heeft voor de uitvoering van de werknemersverzekeringen door UWV. Personen die een uitkering ontvangen op grond van een werknemersverzekering kunnen net als andere inwoners van de gemeente gebruik maken van de faciliteiten die beschikbaar worden gesteld op grond van de Wmo. Aan de Kamer is naar aanleiding van de motie Bussemaker/Ko9er-Kaya per brief medegedeeld dat personen met een uitkering op grond van de IVA, indien zij behoefte hebben aan ondersteuning bij hun maatschappelijke participatie, door UWV worden gewezen op de faciliteiten op grond van de Wmo3. Daarnaast wordt naar aanleiding van de brief van het Kabinet van 2 december 2005 over bundeling van doelgroepenvervoer4 door het Kabinet in samenwerking met de mede overheden, onderzocht hoe op termijn alle vervoer voor kwetsbare groepen op één decentraal niveau te organiseren is. Deze brief en de antwoorden op kamervragen doorover zijn in het algemeen overleg van 29 maart jl. besproken met de Vaste Commissie voor VWS. Dit onderzoek heeft mede betrekking op het vervoer in het woon-werkverkeer voor werknemers met een handicap (thans geregeld als verstrekking door het UWV in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) en het vervoer voor cursisten en studenten met een handicap aan het MBO, HBO en WO (thans geregeld als verstrekking door het UWV in artikel 2.17 van de Wet invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). AM/SAM/06/29330 Bezien wordt of en op welke wijze het op één decentraal niveau organiseren van genoemde vervoersvoorzieningen kan bijdragen aan meer doelmatigheid en duidelijkheid voor de mensen die van dat vervoer gebruik maken. Tevens wordt bezien of deze oplossingsrichting zal bijdragen aan een heldere verantwoordelijkheidsverdeling en wordt de relatie gelegd met de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, (H.A.L. van Hoof) Ons kenmerk AM/SAM/06/29330 J Kamerstukken II 2005/06, 30300 XV, nr. 91. 4 Kamerstukken II 2004/05,29538, nr. 34. Ons kenmerk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 168