Bijlagenboek Programmabegroting 2007 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen: VOORSTEL NIEUW BELEID N03-01 Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer Naam van het voorstel: N03-01 Optimalisatie onderhoud Vastgoed Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant: In het collegeprogramma 2006-2010 is opgenomen dat het vastgoed dat in eigendom is van de gemeente Leeuwarden goed wordt onderhouden. Te realiseren strategisch hoofddoel Het onderhoud van het vastgoed is faciliterend voor het realiseren van de strategische hoofddoelen uit het programma Economie en Toerisme en Sport. Welke effecten worden met het voorstel beoogd? - Het (strategisch) vastgoed verkeert in een goede onderhoudsstaat. Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? - Onderhouden en beheren van alle gemeentelijke vastgoed - Het realiseren van (nieuwe) sportvoorzieningen in de stad (Programma Sport) Beleidsproduct: Grondzaken Productcode: BLP062 Wanneer worden de effecten zichtbaar: (aangeven met een X) 2007 2008 2009 2010 2011 Maatregelen: Budgetbeslag per, aar (x 1.000) 2007 2008 2009 2010 2011 A. Bedragen waarover BTW verschuldigd is €-387 €-133 €-76 17 B. Verschuldigde BTW 6 19% €-73 €-27 €-14 €3 C. Bedragen (inclusief BTW) (A+B) €-460 €-160 €-90 €20 D. Bedragen waarover qeen BTW verschuldigd is E. Bruto Bedrag (C+D) €-460 -160 €-90 €20 F. BTW bedragen die compensabel of verrekenbaar zijn (zie specificatie) €-73 €-27 - 14 €3 G. Netto bedragen (E-F) €- 387 -133 €- 76 17 BTW: Verrekenbaar: Compensabel: F. Totaal Verrekenbaar en Compensabel Bij investeringen: in welk kwartaal worden de investeringen voorzien 1e kw. 2e kw. 3e kw. 4e kw. aangeven met een X X 28 Bijlagenboek Programmabegroting 2007 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen: VOORSTEL NIEUW BELEID N03-01 Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer Naam van het voorstel: Optimalisatie Vastgoed Omschrijving/ onderbouwing: De gemeente Leeuwarden is eigenaar van ca. 250 gebouwen, variërend van schuren en kleedboxen tot woonhuizen en kantoorgebouwen. Onder die gebouwen bevinden zich 13 (Rijks)monumenten. Naast het bouwkundig onroerend goed is de gemeente eigenaar van 13 verschillende sportcomplexen. Dit jaar wordt het 14e sportcomplex opgeleverd (Wiarda aan de Drachtsterweg). De Gemeente Leeuwarden verzorgt als eigenaar het beheer en (groot) onderhoud van het genoemde vastgoed. Uit een recent uitgevoerde inventarisatie blijkt dat er op de sportcomplexen sprake is van een grote onderhoudsopgave (conform beleidsnotitie sportaccommodaties)Veel van de bouwkundige voorzieningen zijn op leeftijd en voldoen niet meer aan de huidige eisen. Van de 87 was- en kleedruimten zijn 16 inmiddels 40 jaar of ouder en 49 ouder dan 25 jaar. Daarnaast moet aan diverse sportvelden groot onderhoud worden uitgevoerd. Er zijn drie scenario's uitgewerkt. In de minimale variant blijven alle gebouwen staan en wordt alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd en blijven alle velden voorzien van gras. In de tussenvariant worden de oudste gebouwen volledig gestript, opnieuw ingericht en waar nodig aangepast aan de huidige eisen en worden een aantal velden voorzien van kunstgras om capaciteitsproblemen bij een aantal clubs op te lossen. In de variant zoals deze ook is geschetst in de beleidsnotitie sportaccommodaties en waarvoor is gekozen, worden de oudste gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw, en worden nog enkele velden extra voorzien van kunstgras waardoor herschikking en concentratie van de sportlocaties mogelijk wordt. Immers een belangrijk speerpunt uit genoemde notitie is het komen tot een optimalisatie van de ingezette middelen. Dit kan worden gerealiseerd door het aanbod aan sportaccommodaties zoveel mogelijk bijeen te brengen in de sportconcentratiegebieden, door gebruik te maken van kansen en momenten die zich voordoen in relatie tot ruimtelijke afwegingen, functionaliteit, en/of plannen van andere partijen. Op dit moment zijn binnen de begroting echter onvoldoende middelen aanwezig om deze maatregelen uit te voeren. De onderhoudssituatie van het overige vastgoed wijkt niet sterk af van het beeld van de sportcomplexen. Ook hier moet (deels achterstallig) onderhoud worden weggewerkt, teneinde de gebouwen weer voor langere tijd optimaal te kunnen gebruiken c.q. verhuren. Daarnaast vergen toenemende eisen op het gebied van Arbo en (brand)veiligheid aanvullende investeringen. Dit jaar is geconstateerd dat door een gebrek aan middelen voor het meerjaren onderhoud achterstallig onderhoud is ontstaan. Achterstallig onderhoud ontstaat niet van het ene op het andere moment maar is het resultaat van jaren (3-15 jaar) structureel te weinig uitgevoerd onderhoud Indien de middelen ter beschikking worden gesteld kan, na uitvoering van de bijbehorende investeringen, worden gesproken van een prima uitgangssituatie. Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen, zowel organisatorisch als op het gebied van groot onderhoud, dienen te worden genomen om te voorkomen dat de gemeente in de toekomst weer voor zo'n grote onderhoudsopgave komt te staan. De resultaten ontvangt u zodra het onderzoek is afgerond (planning begin 2007). 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 192