Bijlagenboek Programmabegroting 2007 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen: VOORSTEL NIEUW BELEID N03-02 Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer Naam van het voorstel: N03-02 Formatie Toerisme Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP 11/ het Stadsconvenant: Te realiseren strategisch hoofddoel Leeuwarden staat landelijk bekend ais een stad met goede leisuremogelijkheden - MOP Welke effecten worden met het voorstel beoogd? Aantal leisureproducten die worden gerealiseerd op het gebied van informatievoorziening en evenementen. Meer toeristen, recreanten, bezoekers naar Leeuwarden trekken door vergroting van kwaliteit en aanbod. Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? Uitvoering stadsmarketingplan Uitvoering actieprogramma Toerisme Beleidsproduct: Toerisme Productcode: BLP066 Wanneer worden de effecten zichtbaar: (aangeven met een X) 2007 2008 2009 2010 Maatregelen: Budgetbeslag per jaar (x 1.000) 2007 2008 2009 2010 A. Bedragen waarover BTW verschuldigd is €-85 85 B. Verschuldigde BTW 6 19% €-16 16 C. Bedragen (inclusief BTW) (A+B) €-101 101 D. Bedraaen waarover qeen BTW verschuldigd is E. Bruto Bedrag (C+D) €-101 101 F. BTW bedragen die compensabel of verrekenbaar zijn (zie specificatie) €-16 16 G. Netto bedragen (E-F) -85 €85 BTW: Verrekenbaar: Compensabel: €-16 16 F. Totaal Verrekenbaar en Compensabel €-16 16 Bij investeringen: in welk kwartaal worden de investeringen voorzien 1e kw. 2e kw. 3e kw. 4e kw. aangeven met een X 30 Bijlagenboek Programmabegroting 2007 Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen: VOORSTEL NIEUW BELEID Programma: Economie en Toerisme Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer Naam van het voorstel: Formatie Toerisme N03-02 Omschrijving/ onderbouwing: Bij de programmabegroting 2006 heeft de Raad budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Actieprogramma Toerisme in 2006 en 2007 85.000 per jaar). Uitgangspunten voor de gemeente Leeuwarden zijn: De ontwikkeling en acquisitie van nieuwe bedrijfsmatige leisure-activiteiten verdient ondersteuning. Aansluiten bij sterke punten van Leeuwarden en omgeving en bij bestaande initiatieven is wezenlijk en succesverhogend. Onderscheidend vermogen en kwaliteit zijn leidraad. Leeuwarden kiest met Expeditie Leeuwarden en Beleef Friesland gericht voor doelgroepen en product-marktcombinaties. Ondernemersproducten en marketing zijn bepalend voor de ontwikkeling van infrastructuur. Gezien de beperkte financiële middelen wordt voorrang gegeven aan activiteiten binnen Leeuwarden en directe omgeving en aan passende mogelijkheden die met cofinanciering van derden kunnen worden gerealiseerd. Ook binnen het GSB-beleid neemt toerisme/leisure een belangrijke plaats in. Binnen de provinciale context zijn Friesland marketing, het Fries Merenproject en innovatie op het gebied van leisure centrale items waar beleid op wordt gevoerd en middelen voor beschikbaar zijn. Ook in onder meer stadsgewestelijk verband betreft het hier een speerpunt, wat leidt tot een aaneenschakeling van initiatieven waar Leeuwarden wordt gevraagd om meningsvorming dan wel actieve participatie. Tenslotte heeft vrijetijdsbesteding een prominente plaats in de Stadsvisie. Het programma Tijd voor Schoonheid vraagt ruimte voor het versterken van de relatie tussen cultuur en economie, het benutten van de potenties van water en het versterken van de combinatie van winkelen, horeca en evenementen Het behartigen van het Leeuwarder toeristisch-recreatief belang en het coördineren en aanjagen van toeristische activiteiten is een structurele aangelegenheid. Voorgesteld wordt de formatieplaats te verlengen met 2 jaar. 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 193