Bijlagenboek Programmabegroting 2007
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen:
VOORSTEL NIEUW BELEID N03-02
Programma: Economie en Toerisme
Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer
Naam van het voorstel:
N03-02 Formatie Toerisme
Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP 11/ het Stadsconvenant:
Te realiseren strategisch hoofddoel
Leeuwarden staat landelijk bekend ais een stad met goede leisuremogelijkheden - MOP
Welke effecten worden met het voorstel beoogd?
Aantal leisureproducten die worden gerealiseerd op het gebied van informatievoorziening
en evenementen.
Meer toeristen, recreanten, bezoekers naar Leeuwarden trekken door vergroting van
kwaliteit en aanbod.
Welke prestaties worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd?
Uitvoering stadsmarketingplan
Uitvoering actieprogramma Toerisme
Beleidsproduct:
Toerisme
Productcode:
BLP066
Wanneer worden de effecten zichtbaar:
(aangeven met een X)
2007
2008
2009
2010
Maatregelen:
Budgetbeslag per jaar (x 1.000)
2007
2008
2009
2010
A. Bedragen waarover BTW verschuldigd is
€-85
85
B. Verschuldigde BTW
6
19%
€-16
16
C. Bedragen (inclusief BTW) (A+B)
€-101
101
D. Bedraaen waarover qeen BTW verschuldigd
is
E. Bruto Bedrag (C+D)
€-101
101
F. BTW bedragen die compensabel of
verrekenbaar zijn (zie specificatie)
€-16
16
G. Netto bedragen (E-F)
-85
€85
BTW:
Verrekenbaar:
Compensabel:
€-16
16
F. Totaal Verrekenbaar en Compensabel
€-16
16
Bij investeringen: in welk kwartaal worden de
investeringen voorzien
1e kw.
2e kw.
3e kw.
4e kw.
aangeven met een X
30
Bijlagenboek Programmabegroting 2007
Bijlage B: Formulieren nieuw beleid ombuigingen:
VOORSTEL NIEUW BELEID
Programma: Economie en Toerisme
Dienst: Stadsontwikkeling - en beheer
Naam van het voorstel:
Formatie Toerisme
N03-02
Omschrijving/ onderbouwing:
Bij de programmabegroting 2006 heeft de Raad budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van
het Actieprogramma Toerisme in 2006 en 2007 85.000 per jaar).
Uitgangspunten voor de gemeente Leeuwarden zijn:
De ontwikkeling en acquisitie van nieuwe bedrijfsmatige leisure-activiteiten verdient
ondersteuning. Aansluiten bij sterke punten van Leeuwarden en omgeving en bij
bestaande initiatieven is wezenlijk en succesverhogend. Onderscheidend vermogen en
kwaliteit zijn leidraad.
Leeuwarden kiest met Expeditie Leeuwarden en Beleef Friesland gericht voor
doelgroepen en product-marktcombinaties.
Ondernemersproducten en marketing zijn bepalend voor de ontwikkeling van
infrastructuur.
Gezien de beperkte financiële middelen wordt voorrang gegeven aan activiteiten binnen
Leeuwarden en directe omgeving en aan passende mogelijkheden die met
cofinanciering van derden kunnen worden gerealiseerd.
Ook binnen het GSB-beleid neemt toerisme/leisure een belangrijke plaats in. Binnen de provinciale
context zijn Friesland marketing, het Fries Merenproject en innovatie op het gebied van leisure
centrale items waar beleid op wordt gevoerd en middelen voor beschikbaar zijn. Ook in onder meer
stadsgewestelijk verband betreft het hier een speerpunt, wat leidt tot een aaneenschakeling van
initiatieven waar Leeuwarden wordt gevraagd om meningsvorming dan wel actieve participatie.
Tenslotte heeft vrijetijdsbesteding een prominente plaats in de Stadsvisie. Het programma Tijd voor
Schoonheid vraagt ruimte voor het versterken van de relatie tussen cultuur en economie, het
benutten van de potenties van water en het versterken van de combinatie van winkelen, horeca en
evenementen
Het behartigen van het Leeuwarder toeristisch-recreatief belang en het coördineren en aanjagen
van toeristische activiteiten is een structurele aangelegenheid. Voorgesteld wordt de formatieplaats
te verlengen met 2 jaar.
31