HO O FDSTUK IV HET ALG EMEEN BESTUUR. Artikel 6 Samenstelling van het algemeen bestuur 1. De burgemeester van een deelnemende gemeente is lid van het algemeen bestuur. 2. De burgemeester kan bij afwezigheid worden vervangen door de loco-burgemeester. Toelichting In dit artikel is vastgelegd dat de burgemeesteis van de deelnemende gemeenten tezamen het algemeen bestuur vormen. Hierdoor kent het algemeen bestuur van de Hupverieningsdienst dezelfde samensteling als het Regionaal College van de politie, waardoor de samerwerking en afstemming tussen beide organen betrekkelijk eenvoudig is. Bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester, treedt de loco-burgemeester namens zijn gemeente op als lid van het algemeen bestuur. Dit is op grond van de algemene waarnemingsregeling in artikel 77, eerste lid, Gemeentewet. Artikel 7 Taken en bevoegdheden algemeen bestuur 1. Het algemeen bestuur is belast met de volgende taken en bevoegdheden: a. het vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid ten aanzien van de in artikel 3 genoemde belangen b. het vaststellen of wijzigen van de begroting c. het vaststellen van de jaarrekening d. het vaststellen van de financble beheers verordening als bedoeld in artikel 212 van de Gemeentewet alsmede het vaststellen van de controleverordening als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet e. het benoemen, schorsen en ontslaan van de algemeen directeur, de directeur, de regionaal commandant brandweer en de regionaal geneeskundig functionaris. 2. Alle taken en bevoegdheden in het kader van deze regeling, die niet aan het dagelijks bestuur, de voorzitter of een commissie zijn opgedragen, behoren aan het algemeen bestuur. Toelichting Dit artikel geeft het primaat van het algemeen bestuur weer. Artikel 8 Reglement van orde 1. Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen en overige werkzaamheden. 2. Het in het eerste lid genoemde reglement wordt aan de deelnemende gemeenten gezonden. Toelichting In artikel 22, eerste lid, Wgris geregeld dat het algemeen besturr voer zijn vergaderingen een reglement van orde vaststelt In het reglement van orde kan worden bepaald dat de vergaderingen van het algemeen bestuur en de vergaderingen van het regionaal colege gelijktijdig plaatsvinden. 23-02-2006 4/17 Artikel 9 Vergaderingen algemeen bestuur 1. Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts zo dikwijls de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt, of - binnen een termijn van drie weken nadat het schriftelijk verzoek is gedaan - indien tenminste zeven leden dat onder opgaaf van de te behandelen onderwerpen schriftelijk verzoeken. 2. De uitnodiging voor de vergadering gaat uit van de voorzitter. De uitnodiging gaat vergezeld van een agenda met daarbij behorende stukken. 3. De agenda en de daarbij behorende stukken worden, bijzondere omstandigheden daargelaten, tenminste 14 dagen voor de vergadering van het algemeen bestuur gezonden aan de leden en ter kennisneming aan de colleges. 4. De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer een vijfde gedeelte van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. 5. De algemeen directeur en de directeur, als bedoeld in artikel 21, wonen de vergaderingen van het algemeen bestuur bij en hebben daarin een adviserende stem. 6. Op uitnodiging van het algemeen bestuur kunnen overige adviseurs de vergadering bijwonen. Toelichting Het artikel 22 Wgr regelt de orde van de vergaderhg. H00 FDSTUK V HET DAG ELIJKS BESTUUR Artikel 10 Samenstelling dagelijks bestuur 1Het dagelijks bestuur bestaat uit 7 leden: a. de voorzitter, als bedoeld in hoofdstuk VI; b. 6 leden uit en door het algemeen bestuur aangewezen; 2. Het algemeen bestuur zorgt bij de aanwijzing van de leden van het dagelijks bestuur als bedoeld in het eerste lid voor een goede spreiding van de vertegenwoordigers over het s amenwerk ingsgebied. 3. De zittingsperiode van de leden van het dagelijks bestuur is vier jaar. Zij blijven hun functie waarnemen tot het tijdstip waarop het algemeen bestuur uit haar midden de leden voor het nieuwe dagelijks bestuur heeft aangewezen. 4. De leden van het dagelijks bestuur mogen maximaal twee aaneengesloten zittingsperioden lid zijn van het dagelijks bestuur. 5. Hij die ophoudt lid van het algemeen bestuur te zijn, houdt tevens op lid van het dagelijks bestuur te zijn. Het algemeen bestuur voorziet zo spoedig mogelijk in de ontstane vacature in het dagelijks bestuur. 6. Indien een lid van het dagelijks bestuur tussentijds aftreedt als lid van het dagelijks bestuur, voorziet het algemeen bes tuur zo spoedig mogelijk in de ontstane vacature in het dagelijks bestuur. Toelichting In gevolge artikel 12 Wgr is de vooizitter tevens voorzitter van het dagelijks bestuur Omdat de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter lid zijn van het dagelijks bestuur, geldt de regeling van de zittingsperiode in artikel 10 van deze regeling ook voor deze functionarssen. Een loco-burgemeester kan zjn burgemeester niet veivangen als lid van het dagelijks bestuur. 23-02-2006 5/17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 25