Blad 6 Het uitgangspunt bij een omgevingsvergunning is één loket, één aanvraag, één procedure, één bevoegd gezag. Dat is het einddoel voor tal van vergunningen op het gebied van bouw, milieu, kap, inrichting of sloop. Al deze aanvragen moeten gebundeld worden in één aanvraag en één procedure voor een omgevingsvergunning Bij de collegeonderhandelingen waren de implementatiekosten nog niet bekend. Op dit moment wordt begroot dat de kosten voor implementatie bedragen 350.000 incidenteel (in 2007 250.000 en in 2008 100.000) 260.000 van deze kosten kan gedekt worden uit reguliere middelen (o.a. uit opleidingsmiddelen en iet-investeringen)Voor het resterende bedrag van 90.000 wordt voorgesteld deze door middel van Nieuw Beleid beschikbaar te stellen. Dit bedrag wordt aangewend voor het inrichten van klantgerichte en logisch vormgegeven werkprocessen in samenhang met de verdere doorvoering van de Frontoffice/Backoffice. b) Peuterspeelzalen (voorstel N-02-04) De gemeenteraad heeft op 24 april 2006 ingestemd met incidentele dekking van vier groepen peuterspeelzaalwerk in 2006. Hierbij speelde een rol dat het peuterspeelzaalwerk een belangrijke basisvoorziening in de stad is en steeds meer functies krijgt in de zin van het vroeg signaleren van problemen en overdracht van gegevens naar het basisonderwijs. Voor structurele dekking van de vier groepen vanaf 2 0 07 wordt nu een voorstel gedaan 68000, c) Binnenstadsmonitor (voorstel N-03-04) In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het functioneren van de binnenstad als koopcentrum. Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de herinrichting van de openbare ruimte ter verbetering van het verblijfsklimaatInmiddels is het project Binnenstad Nieuwestad afgerond. De aanpak van de Kelders vormde het sluitstuk. Het is bekend, dat vanuit de Gemeenteraad de wens bestaat om de binnenstadsontwikkeling nauwlettend te blijven volgen. Gedegen onderzoek kan daarbij niet worden gemist. Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd. Het voorstel is om in de eerste helft van 2007 het onderzoek te laten plaatsvinden en 65.000 beschikbaar te stellen. Blad 7 2) Vernieuwingsbudget reductie WWB-bestand Een van de belangrijkste opgaven voor de komende jaren is het verlagen van de bijstandsuitgaven zodat deze binnen het rijksbudget (inkomensdeel WWB) blijven. Het collegeprogramma zet daarom in op een forse daling van het aantal uitkeringsgerechtigden. Dit betekent dat onder normale omstandigheden ook de uitvoeringskosten meedalen met de omvang van het aantal uitkeringsgerechtigden Er wordt voor deze beleidsplanperiode op grond van de nu veronderstelde daling van het aantal uitkeringsgerechtigden een inkrimping van iets meer dan 400.000,= geraamd. Het realiseren van de extra daling van het aantal uitkeringsgerechtigden vereist een grote inspanning van de uitvoeringsorganisatie. De noodzakelijke maatregelen zijn divers: experimenteel, incidenteel, en structureel. Speerpunten zijn: kracht aan de poort om instroom van uitkeringsgerechtigden te voorkomen, inzet op uitstroom met extra aandacht voor de werkgeversbenadering om werk te organiseren en voortdurende inzet op handhaving. Hiervoor is het nodig te investeren in coaching en opleiding van medewerkers om te zorgen dat de organisatie de uitdaging aankan. Om dit aan te jagen vinden wij het noodzakelijk om in 2007 eenmalig 800.000 ten laste van de algemene reserve uit te trekken. Deze financiële ruimte is onmisbaar om te experimenteren, de uitvoeringsorganisatie te vernieuwen en frictiekosten in verband met de taakstelling op de uitvoeringskosten gedurende een aantal jaren op te vangen 3) Structureel opnemen 2 voorstellen nieuw beleid Een tweetal voorstellen (onderhoud vastgoed en investering in een Multifunctioneel Centrum (MFC)zijn, gezien de aard van de investeringen, structureel in plaats van incidenteel in de begroting opgenomen. De incidentele lasten van deze voorstellen, ruim 6 min, zijn ingezet om de balans te saneren. Inclusief de 4,0 min die hiervoor is opgenomen in het collegeprogramma komt de totale balanssanering uit op 10,0 min. De extra vrijkomende structurele middelen door deze balanssanering, zijn vervolgens ingezet om de structurele lasten m.b.t. vastgoed en het MFC te dekken. Op grond van het structureel financieel meerjarenbeeld is dit mogelijk. Bovendien ontstaat een beter verloop van de algemene reserve in de toekomst. 4) Incidentele meevaller OZB-opbrengst 750.000 in 2006 Net als in 2005 wordt ook voor 2006 een hogere OZB- opbrengst verwacht; de afwijking ten opzichte van de raming zal naar verwachting 750.000 voordelig bedragen. Er zal nogmaals kritisch gekeken worden naar de uitgangspunten van de tariefberekening OZB en of deze niet te voorzichtig zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 26