Blad 6
Het uitgangspunt bij een omgevingsvergunning is één
loket, één aanvraag, één procedure, één bevoegd
gezag. Dat is het einddoel voor tal van vergunningen
op het gebied van bouw, milieu, kap, inrichting of
sloop. Al deze aanvragen moeten gebundeld worden in
één aanvraag en één procedure voor een
omgevingsvergunning
Bij de collegeonderhandelingen waren de
implementatiekosten nog niet bekend. Op dit moment
wordt begroot dat de kosten voor implementatie
bedragen 350.000 incidenteel (in 2007 250.000 en
in 2008 100.000)
260.000 van deze kosten kan gedekt worden uit
reguliere middelen (o.a. uit opleidingsmiddelen en
iet-investeringen)Voor het resterende bedrag van
90.000 wordt voorgesteld deze door middel van Nieuw
Beleid beschikbaar te stellen. Dit bedrag wordt
aangewend voor het inrichten van klantgerichte en
logisch vormgegeven werkprocessen in samenhang met de
verdere doorvoering van de Frontoffice/Backoffice.
b) Peuterspeelzalen (voorstel N-02-04)
De gemeenteraad heeft op 24 april 2006 ingestemd met
incidentele dekking van vier groepen
peuterspeelzaalwerk in 2006. Hierbij speelde een rol
dat het peuterspeelzaalwerk een belangrijke
basisvoorziening in de stad is en steeds meer
functies krijgt in de zin van het vroeg signaleren
van problemen en overdracht van gegevens naar het
basisonderwijs. Voor structurele dekking van de vier
groepen vanaf 2 0 07 wordt nu een voorstel gedaan
68000,
c) Binnenstadsmonitor (voorstel N-03-04)
In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het
functioneren van de binnenstad als koopcentrum.
Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de
herinrichting van de openbare ruimte ter verbetering
van het verblijfsklimaatInmiddels is het project
Binnenstad Nieuwestad afgerond. De aanpak van de
Kelders vormde het sluitstuk. Het is bekend, dat
vanuit de Gemeenteraad de wens bestaat om de
binnenstadsontwikkeling nauwlettend te blijven
volgen. Gedegen onderzoek kan daarbij niet worden
gemist. Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen
middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd.
Het voorstel is om in de eerste helft van 2007 het
onderzoek te laten plaatsvinden en 65.000
beschikbaar te stellen.
Blad 7
2) Vernieuwingsbudget reductie WWB-bestand
Een van de belangrijkste opgaven voor de komende jaren
is het verlagen van de bijstandsuitgaven zodat deze
binnen het rijksbudget (inkomensdeel WWB) blijven. Het
collegeprogramma zet daarom in op een forse daling van
het aantal uitkeringsgerechtigden. Dit betekent dat
onder normale omstandigheden ook de uitvoeringskosten
meedalen met de omvang van het aantal
uitkeringsgerechtigden
Er wordt voor deze beleidsplanperiode op grond van de nu
veronderstelde daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden een inkrimping van iets meer dan
400.000,= geraamd.
Het realiseren van de extra daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden vereist een grote inspanning van
de uitvoeringsorganisatie. De noodzakelijke maatregelen
zijn divers: experimenteel, incidenteel, en structureel.
Speerpunten zijn: kracht aan de poort om instroom van
uitkeringsgerechtigden te voorkomen, inzet op uitstroom
met extra aandacht voor de werkgeversbenadering om werk
te organiseren en voortdurende inzet op handhaving.
Hiervoor is het nodig te investeren in coaching en
opleiding van medewerkers om te zorgen dat de
organisatie de uitdaging aankan. Om dit aan te jagen
vinden wij het noodzakelijk om in 2007 eenmalig
800.000 ten laste van de algemene reserve uit te
trekken. Deze financiële ruimte is onmisbaar om te
experimenteren, de uitvoeringsorganisatie te vernieuwen
en frictiekosten in verband met de taakstelling op de
uitvoeringskosten gedurende een aantal jaren op te
vangen
3) Structureel opnemen 2 voorstellen nieuw beleid
Een tweetal voorstellen (onderhoud vastgoed en
investering in een Multifunctioneel Centrum (MFC)zijn,
gezien de aard van de investeringen, structureel in
plaats van incidenteel in de begroting opgenomen. De
incidentele lasten van deze voorstellen, ruim 6 min,
zijn ingezet om de balans te saneren. Inclusief de
4,0 min die hiervoor is opgenomen in het
collegeprogramma komt de totale balanssanering uit op
10,0 min. De extra vrijkomende structurele middelen
door deze balanssanering, zijn vervolgens ingezet om de
structurele lasten m.b.t. vastgoed en het MFC te dekken.
Op grond van het structureel financieel meerjarenbeeld
is dit mogelijk. Bovendien ontstaat een beter verloop
van de algemene reserve in de toekomst.
4) Incidentele meevaller OZB-opbrengst 750.000 in 2006
Net als in 2005 wordt ook voor 2006 een hogere OZB-
opbrengst verwacht; de afwijking ten opzichte van de
raming zal naar verwachting 750.000 voordelig
bedragen. Er zal nogmaals kritisch gekeken worden naar
de uitgangspunten van de tariefberekening OZB en of deze
niet te voorzichtig zijn.