Blad 8 Daarnaast zullen wij bij de jaarrekening 2006 met een uitgebreidere analyse komen van de oorzaken van het dan (eventueel) gerealiseerde overschot op de opbrengst OZB; op dit moment is immers nog steeds sprake van een verwacht voordeel. Op basis van o.a. die analyse zal dan door ons afgewogen worden wat met de als dan gerealiseerde extra OZB-opbrengst gedaan moet worden. In afwachting hiervan wordt het verwachte voordeel van 750.000 op voorhand gereserveerd binnen de algemene reserve 5) Storting van 5,0 min in het SIOF In de algemene reserve is rekening gehouden met een storting van 5,0 min in het SIOF in 2007. In het investeringsdeel van het SIOF is momenteel nog 5,067 min. beschikbaar. Voor het project "Westelijke invalsweg" wordt een bijdrage gevraagd van 4,5 min. Duidelijk is, dat de beschikbare middelen, na aftrek van de reservering voor de westelijke invalsweg, zeer beperkt zijn 0,567 min). Voor de komende jaren (2007-2013) wordt verwacht dat o.a. de volgende bijdragen vanuit het SIOF noodzakelijk zijn, om cofinanciering voor strategische projecten binnen te halen: Bereikbaarheidsprojecten (westelijke invalsweg, Drachtstercomplex en grote fietsprojecten) ca. 11,5 min Ontwikkeling FEC-City ca. 2,0 min Stedelijke- en kenniseconomie ca. 10,0 min Bedrijventerreinen (revitalisering/ nieuw) ca. 3,0 min Diversen ca. 5,0 min Totaal ca. 31,5 min De komende jaren zal het SIOF dus substantieel gevoed moeten worden om cofinanciering binnen te halen. Dit betekent gemiddeld een jaarlijkse voeding van ca. 4,5 min. Op grond hiervan is thans voor 2007 een bedrag van 5,0 min als storting in het SIOF ten laste van de algemene reserve opgenomen. Risico's Eén van de risico's waarmee we geconfronteerd worden is de Wet werk en bijstand (Wwb)Het is nodig om op het terrein van de bijstandsverlening (Wwb-Inkomensdeel) maatregelen te treffen om de bijstandsuitgaven te verlagen zodat deze op termijn weer volledig gedekt worden door het rijksbudget. Voor het echter zover is moet het rijksbudget Wwb- Inkomensdeel de komende jaren aangevuld worden met eigen gemeentelijke middelen. Het rijksbudget Wwb-Inkomensdeel is een omvangrijke post in onze begroting, bijna 45 min. De financieringssystematiek is zodanig dat het voorspellen van de omvang van dat budget voor de komende beleidsplanperiode buitengewoon lastig is Blad 9 De onzekerheid is groot omdat de verdeling van het macrobudget niet alleen afhankelijk is van onze eigen prestaties en omstandigheden, maar ook van die van alle andere gemeenten. De onzekerheid wordt verder vergroot doordat het verdeelmodel zelf nog in ontwikkeling is en de komende jaren hoogstwaarschijnlijk nog zal worden aangepast. Kortom, een belangrijke begrotingspost die nauwlettend in de gaten gehouden moet worden en die risicovol is. Daarom wordt in 2009, in overeenstemming met het collegeprogramma, dan ook 3,0 min gestort in de betreffende risicoreserve. Het realiseren van de noodzakelijke kostenverlaging in de komende jaren zal de nodige inspanningen vragen en volledige zekerheid daaromtrent is er niet. In dat licht beschouwd, is een iets hogere Algemene Reserve geen overbodige luxe Leeuwarden, 19 september 2006 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mr dr G.D. Dales, burgemeester, drs C.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 27