Gemeente leeuwarden "9 juni a.s. Mevrouw Riemersma (Talant) vraagt om in de regelgeving aanbesteding een duidelijke scheiding aan te geven tussen voorzieningen die vallen onder de WMO en onder de AWBZ. De heer Herder antwoordt dat volgens de planning eerst de verordening vastgesteld dient te worden en dat daarna deze wordt uitgewerkt in beleidsregels. Vanuit de aanwezigen wordt erop gewezen dat de individuele klant en de nodige voorzieningen niet vergeten mogen worden. In antwoord hierop verwijst de heer Herder naar zijn woorden tijdens de presentatie eerder op de avond: "omtinken". Een onafhankelijke persoon denkt met de klant mee over de beste oplossing en voorzieningen op maat, hierbij al anticiperend op mogelijke problemen. Mevrouw De Blieck vraagt waarom er geen activeringspremie meer is opgenomen in de WMO. Wanneer dergelijke voorzieningen niet meer worden opgenomen in de verordening en pas worden aangegeven in de uitwerking, de beleidsregels vindt zij de verordening onduidelijk. De heer Herder merkt op dat wanneer deze regels worden opgenomen in de verordening, dit ook geen garanties geeft. Verder zal er in oktober/november weer een inspraakronde georganiseerd worden voor inspraak op de beleidsregels. Verder heeft de burger immers recht op inspraak bij beleidswijzigingen van de gemeente. Er wordt door een aanwezige gevraagd of de uitvoering van de WMO gebonden is aan een budget. De heer Herder antwoordt dat dit niet het geval is; er is hier sprake van een "openeinderegeling." 7. Sluiting Tot slot noemt de heer Herder nog eens de uitgangspunten van de gemeente: Zorg op maat bij de mensen door middel van overleg met alle belanghebbenden, gebaseerd op het huidige beleid en passend in beleidsregels. Het verslag van deze avond zal samen met verdere schriftelijke reacties worden meegenomen in een reactienota. Ieder die naam en adresgegevens invult op het reactieformulier zal het verslag, de presentatiesheets en de reactienota toegezonden krijgen. De WMO komt 6 september a.s. tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraadscommissie Welzijn aan de orde. Hierna sluit de voorzitter om 22.00 uur de vergadering. 4 Oldehoofsterkerkliof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Manifest van de gemeenten Kenmerk 142 8 82 dp Aan de gemeenteraad. 1Inleiding Van de VNG ontvingen alle gemeenten het Manifest (zie £>j_j]_age) van de gemeenten. Het Manifest verwoordt de inzet van de gemeenten voor de verkiezingen van 22 november a.s. en de daarop volgende kabinetsformatie. Het Manifest zal in de buitengewone algemene ledenvergadering van de VNG op 9 november 2006 worden vastgesteld. De gemeenten hebben tot 11 oktober a.s. de gelegenheid reacties, voorstellen en amendementen op het Manifest in te dienen. De eventueel bijgestelde versie zal op 25 oktober onder de leden worden verspreid. 2Inhoud Manifest In het Manifest worden de burgers als vertrekpunt genomen. Er wordt afstand genomen van de voortdurende neiging van de overheid tot beheersing, onder andere door toezicht, monitoring en controle, zowel tussen de overheden onderling als naar de burgers Het Manifest stelt dat het primaat bij de leden van de gemeenschap, de burgers, moet komen te liggen. "Zij moeten de ruimte en het vertrouwen krijgen om samen te beslissen wat ze zelf willen regelen en wat de overheid voor ze regelt" Vervolgens beschrijft het Manifest de opdracht waarvoor gemeenten staan. De gemeenten willen naar een vermindering van de regeldichtheid en willen in dat streven support van het rijk. De gemeenten willen een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven en werken aan het ontwikkelen van het gemeentelijk loket als frontoffice van de overheid. Ook daarin hebben ze ondersteuning van het rijk nodig. Gemeenten vernieuwen hun bestuurs- en organisatiecultuur vanuit de overtuiging dat mensen het verschil maken en niet een structuur. Gemeenten willen bestuurlijk lef tonen: bindend besturen, met als uitgangspunt, dat burgers intensief worden betrokken bij het bestuur van de gemeente. Gemeenten willen meer bestuurskracht, minder bestuurlijke drukte. Zij willen doorgaan met het versterken van de onderlinge regionale samenwerking en met schaalvergroting door gemeentelijke herindeling. Opschaling wordt als kans gezien om meer taken naar gemeenten over te hevelen, zodat de gewenste bestuurskracht ontstaat. Dan moeten Rijk en provincie niet toch een deel van die taken en bevoegdheden aan zich houden, want dan neemt de bestuurlijke drukte toe. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 306