Gemeente leeuwarden
"9
juni a.s.
Mevrouw Riemersma (Talant) vraagt om in de regelgeving aanbesteding een duidelijke
scheiding aan te geven tussen voorzieningen die vallen onder de WMO en onder de AWBZ.
De heer Herder antwoordt dat volgens de planning eerst de verordening vastgesteld dient te
worden en dat daarna deze wordt uitgewerkt in beleidsregels.
Vanuit de aanwezigen wordt erop gewezen dat de individuele klant en de nodige
voorzieningen niet vergeten mogen worden. In antwoord hierop verwijst de heer Herder naar
zijn woorden tijdens de presentatie eerder op de avond: "omtinken". Een onafhankelijke
persoon denkt met de klant mee over de beste oplossing en voorzieningen op maat, hierbij al
anticiperend op mogelijke problemen.
Mevrouw De Blieck vraagt waarom er geen activeringspremie meer is opgenomen in de
WMO. Wanneer dergelijke voorzieningen niet meer worden opgenomen in de verordening en
pas worden aangegeven in de uitwerking, de beleidsregels vindt zij de verordening
onduidelijk.
De heer Herder merkt op dat wanneer deze regels worden opgenomen in de verordening, dit
ook geen garanties geeft. Verder zal er in oktober/november weer een inspraakronde
georganiseerd worden voor inspraak op de beleidsregels. Verder heeft de burger immers recht
op inspraak bij beleidswijzigingen van de gemeente.
Er wordt door een aanwezige gevraagd of de uitvoering van de WMO gebonden is aan een
budget. De heer Herder antwoordt dat dit niet het geval is; er is hier sprake van een
"openeinderegeling."
7. Sluiting
Tot slot noemt de heer Herder nog eens de uitgangspunten van de gemeente:
Zorg op maat bij de mensen door middel van overleg met alle belanghebbenden, gebaseerd op
het huidige beleid en passend in beleidsregels.
Het verslag van deze avond zal samen met verdere schriftelijke reacties worden meegenomen
in een reactienota. Ieder die naam en adresgegevens invult op het reactieformulier zal het
verslag, de presentatiesheets en de reactienota toegezonden krijgen. De WMO komt
6 september a.s. tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraadscommissie Welzijn aan de orde.
Hierna sluit de voorzitter om 22.00 uur de vergadering.
4
Oldehoofsterkerkliof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Manifest van de gemeenten
Kenmerk 142 8 82 dp
Aan de gemeenteraad.
1Inleiding
Van de VNG ontvingen alle gemeenten het Manifest (zie
£>j_j]_age) van de gemeenten. Het Manifest verwoordt de inzet
van de gemeenten voor de verkiezingen van 22 november a.s.
en de daarop volgende kabinetsformatie.
Het Manifest zal in de buitengewone algemene
ledenvergadering van de VNG op 9 november 2006 worden
vastgesteld.
De gemeenten hebben tot 11 oktober a.s. de gelegenheid
reacties, voorstellen en amendementen op het Manifest in te
dienen. De eventueel bijgestelde versie zal op 25 oktober
onder de leden worden verspreid.
2Inhoud Manifest
In het Manifest worden de burgers als vertrekpunt genomen.
Er wordt afstand genomen van de voortdurende neiging van de
overheid tot beheersing, onder andere door toezicht,
monitoring en controle, zowel tussen de overheden onderling
als naar de burgers
Het Manifest stelt dat het primaat bij de leden van de
gemeenschap, de burgers, moet komen te liggen. "Zij moeten
de ruimte en het vertrouwen krijgen om samen te beslissen
wat ze zelf willen regelen en wat de overheid voor ze
regelt"
Vervolgens beschrijft het Manifest de opdracht waarvoor
gemeenten staan. De gemeenten willen naar een vermindering
van de regeldichtheid en willen in dat streven support van
het rijk. De gemeenten willen een betere dienstverlening
aan burgers en bedrijven en werken aan het ontwikkelen van
het gemeentelijk loket als frontoffice van de overheid. Ook
daarin hebben ze ondersteuning van het rijk nodig.
Gemeenten vernieuwen hun bestuurs- en organisatiecultuur
vanuit de overtuiging dat mensen het verschil maken en niet
een structuur. Gemeenten willen bestuurlijk lef tonen:
bindend besturen, met als uitgangspunt, dat burgers
intensief worden betrokken bij het bestuur van de gemeente.
Gemeenten willen meer bestuurskracht, minder bestuurlijke
drukte. Zij willen doorgaan met het versterken van de
onderlinge regionale samenwerking en met schaalvergroting
door gemeentelijke herindeling. Opschaling wordt als kans
gezien om meer taken naar gemeenten over te hevelen, zodat
de gewenste bestuurskracht ontstaat. Dan moeten Rijk en
provincie niet toch een deel van die taken en bevoegdheden
aan zich houden, want dan neemt de bestuurlijke drukte toe.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra