Blad 2 In deze septembercirculaire zijn enkele integratie uitkeringen opgenomen die tijdelijk van aard zijn en voor een beperkt aantal gemeenten van toepassing zijn. De integratie-uitkeringen voor Leeuwarden zijn: Anti-discriminatiebureausHet kabinet streeft er naar om met ingang van 2008 een landelijk dekkend netwerk te introduceren van anti discriminatievoorzieningen (ADV's), onder regime van de gemeenten. De wetgeving daarover is echter nog niet rond. De integratie-uitkering 2006 deelt geld toe aan gemeenten met een al bestaand ADBDe hoogte van het bedrag dat deze gemeenten krijgen, is afhankelijk van het financiële dekkingsgebied van het desbetreffende ADB. Voor Leeuwarden en omstreken, met een dekkingsgebied van ruim 300.000 inwoners, komt dit neer op een bedrag van 115.000 in 2006. Het ADB-geld is dus ook bedoeld voor omliggende gemeenten die aan dit ADB meebetalen. Over de verdere inhoud zullen de gemeenten nog separaat schriftelijk worden geïnformeerd door het Ministerie van Justitie. Opsporing en controle Algemene Bijstandswet (Abw) Op 31-12-2006 loopt de tijdelijke stimuleringsregeling "intensivering opsporing en controle ABW" (kortweg Tsioc Abw) af. Met de Tsioc Abw konden gemeenten maximaal 1 fte opsporing en maximaal 5 fte controle gesubsidieerd krijgen tot 1-1-2007. Vanaf 1 januari 2 007 zullen de betrokken gemeenten de komende 4 jaren de, onder de subsidieregeling vastgestelde, kosten voor de formatieplaatsen gefinancierd krijgen door middel van een integratie-uitkering in het gemeentefonds. Voor Leeuwarden komt hiervoor in 2007 een bedrag van 145.000 beschikbaar. Evaluatie BTW-compensatiefondsIn de septembercirculaire zijn geen wijzigingen verwerkt in de omvang of verdeling van de uitname vanwege het BCFEr loopt nog een onderzoek met als doel gegevens te verkrijgen, die kunnen dienen als basis voor een betere verdeling. Dit onderzoek is echter nog niet afgerond. De uitkomsten zullen worden verwerkt in de meicirculaire 2007. Herziening kinderalimentatiestelsel: Voor 2 006 is, vooruitlopend op de behandeling van de wet tot herziening van het kinderalimentatiestelsel in de tweede kamer, de algemene uitkering verlaagd in verband met het vervallen van de gemeentelijke verhaalplicht en daarmee de gemeentelijke apparaatskosten voor de inning van de kinderalimentatie voor bijstandsontvangers. Het kabinet is nu echter van plan om het wetsvoorstel in te trekken. De oorspronkelijke uitname uit het gemeentefonds voor Leeuwarden ter hoogte van 107.000 wordt dan ook in deze septembercirculaire ongedaan gemaakt. Blad 3 Bijzondere Bijstand "Wet Bijzondere opnemingen psychiatrische Ziekenhuizen (Bopz)Met ingang van 2 007 komen personen die gedwongen zijn opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, en voor opname een werkloosheidsuitkering ontvingen, in aanmerking voor bijzondere bijstand. De kosten hiervoor worden door het rijk vergoed (Leeuwarden: 34.000) De financiële consequenties van de bovengenoemde specifieke zaken (zogenaamde taakmutaties) zullen nog via het verzamelvoorstel "begrotingswijzingen" aan de raad worden voorgelegd. De mutaties verlopen ten opzichte van de begroting budgettair-neutraal Tenslotte wordt met betrekking tot de maatstaf OZB binnen het gemeentefonds nog het volgende opgemerkt. Op 1 januari van 2007 begint een nieuw WOZ-tijdvak met waardepeildatum 1-1-2005. In 2006 wordt binnen het gemeentefonds nog uitgegaan van het huidige WOZ-tijvak met waardepeildatum 1-1-2003. De marktontwikkeling tussen 1-1-2003 en 1-1-2005 bij woningen wordt, op basis van informatie die de waarderingskamer heeft verzameld, geschat op 6,6%; voor niet-woningen op 4,0%. In het gemeentefonds wordt rekening gehouden met verschillen in de belastingcapaciteit van gemeenten. Als gevolg van verschillen in waarde van de onroerende zaken loopt de belastingcapaciteit uiteen tussen gemeenten. De belastingcapaciteit waar in het gemeentefonds rekening mee wordt gehouden, wordt voor iedere gemeente met dezelfde tarieven berekend. Deze tarieven worden de rekentarieven genoemd. De rekentarieven voor 2007 zijn t.o.v. 2006 naar beneden bijgesteld, omdat de verrekende belastingcapaciteit in het gemeentefonds als gevolg van de herwaardering onbedoeld zou zijn gestegen bij gelijkblijvende tarieven. Omdat volgens de huidige calculaties en inschattingen de belastingcapaciteit van woningen en niet-woningen voor Leeuwarden mogelijk met meer dan de landelijke percentages stijgen (6,6% en 4,0%), ontstaat m.b.t. de belastingcapaciteit in het gemeentefonds een financieel nadeel. Naar aanleiding van de uitkomsten van de hertaxatie (WOZ) komen wij hierop bij u terug.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 30