Blad 2
In deze septembercirculaire zijn enkele integratie
uitkeringen opgenomen die tijdelijk van aard zijn en voor
een beperkt aantal gemeenten van toepassing zijn. De
integratie-uitkeringen voor Leeuwarden zijn:
Anti-discriminatiebureausHet kabinet streeft er
naar om met ingang van 2008 een landelijk dekkend
netwerk te introduceren van anti
discriminatievoorzieningen (ADV's), onder regime van
de gemeenten. De wetgeving daarover is echter nog
niet rond. De integratie-uitkering 2006 deelt geld
toe aan gemeenten met een al bestaand ADBDe hoogte
van het bedrag dat deze gemeenten krijgen, is
afhankelijk van het financiële dekkingsgebied van het
desbetreffende ADB. Voor Leeuwarden en omstreken, met
een dekkingsgebied van ruim 300.000 inwoners, komt
dit neer op een bedrag van 115.000 in 2006. Het
ADB-geld is dus ook bedoeld voor omliggende gemeenten
die aan dit ADB meebetalen. Over de verdere inhoud
zullen de gemeenten nog separaat schriftelijk worden
geïnformeerd door het Ministerie van Justitie.
Opsporing en controle Algemene Bijstandswet (Abw) Op
31-12-2006 loopt de tijdelijke stimuleringsregeling
"intensivering opsporing en controle ABW" (kortweg
Tsioc Abw) af. Met de Tsioc Abw konden gemeenten
maximaal 1 fte opsporing en maximaal 5 fte controle
gesubsidieerd krijgen tot 1-1-2007. Vanaf 1 januari
2 007 zullen de betrokken gemeenten de komende 4 jaren
de, onder de subsidieregeling vastgestelde, kosten
voor de formatieplaatsen gefinancierd krijgen door
middel van een integratie-uitkering in het
gemeentefonds. Voor Leeuwarden komt hiervoor in 2007
een bedrag van 145.000 beschikbaar.
Evaluatie BTW-compensatiefondsIn de septembercirculaire
zijn geen wijzigingen verwerkt in de omvang of verdeling
van de uitname vanwege het BCFEr loopt nog een onderzoek
met als doel gegevens te verkrijgen, die kunnen dienen als
basis voor een betere verdeling. Dit onderzoek is echter
nog niet afgerond. De uitkomsten zullen worden verwerkt in
de meicirculaire 2007.
Herziening kinderalimentatiestelsel: Voor 2 006 is,
vooruitlopend op de behandeling van de wet tot herziening
van het kinderalimentatiestelsel in de tweede kamer, de
algemene uitkering verlaagd in verband met het vervallen
van de gemeentelijke verhaalplicht en daarmee de
gemeentelijke apparaatskosten voor de inning van de
kinderalimentatie voor bijstandsontvangers. Het kabinet is
nu echter van plan om het wetsvoorstel in te trekken. De
oorspronkelijke uitname uit het gemeentefonds voor
Leeuwarden ter hoogte van 107.000 wordt dan ook in deze
septembercirculaire ongedaan gemaakt.
Blad 3
Bijzondere Bijstand "Wet Bijzondere opnemingen
psychiatrische Ziekenhuizen (Bopz)Met ingang van 2 007
komen personen die gedwongen zijn opgenomen in een
psychiatrisch ziekenhuis, en voor opname een
werkloosheidsuitkering ontvingen, in aanmerking voor
bijzondere bijstand. De kosten hiervoor worden door het
rijk vergoed (Leeuwarden: 34.000)
De financiële consequenties van de bovengenoemde specifieke
zaken (zogenaamde taakmutaties) zullen nog via het
verzamelvoorstel "begrotingswijzingen" aan de raad worden
voorgelegd. De mutaties verlopen ten opzichte van de
begroting budgettair-neutraal
Tenslotte wordt met betrekking tot de maatstaf OZB binnen
het gemeentefonds nog het volgende opgemerkt. Op 1 januari
van 2007 begint een nieuw WOZ-tijdvak met waardepeildatum
1-1-2005. In 2006 wordt binnen het gemeentefonds nog
uitgegaan van het huidige WOZ-tijvak met waardepeildatum
1-1-2003. De marktontwikkeling tussen 1-1-2003 en 1-1-2005
bij woningen wordt, op basis van informatie die de
waarderingskamer heeft verzameld, geschat op 6,6%; voor
niet-woningen op 4,0%. In het gemeentefonds wordt rekening
gehouden met verschillen in de belastingcapaciteit van
gemeenten. Als gevolg van verschillen in waarde van de
onroerende zaken loopt de belastingcapaciteit uiteen tussen
gemeenten. De belastingcapaciteit waar in het gemeentefonds
rekening mee wordt gehouden, wordt voor iedere gemeente met
dezelfde tarieven berekend. Deze tarieven worden de
rekentarieven genoemd. De rekentarieven voor 2007 zijn
t.o.v. 2006 naar beneden bijgesteld, omdat de verrekende
belastingcapaciteit in het gemeentefonds als gevolg van de
herwaardering onbedoeld zou zijn gestegen bij
gelijkblijvende tarieven. Omdat volgens de huidige
calculaties en inschattingen de belastingcapaciteit van
woningen en niet-woningen voor Leeuwarden mogelijk met meer
dan de landelijke percentages stijgen (6,6% en 4,0%),
ontstaat m.b.t. de belastingcapaciteit in het gemeentefonds
een financieel nadeel. Naar aanleiding van de uitkomsten
van de hertaxatie (WOZ) komen wij hierop bij u terug.