Blad 2 eenpersoonscabines in gebruik te nemen. Het college is van oordeel dat deze wens niet op formele bezwaren stuit. Het gaat hier namelijk planologisch niet om videocabines die vallen onder begrip seksinrichting in de zin van het bestemmingsplan. De eenpersoonscabines zijn aanverwant en ondergeschikt aan de detailhandel ter plaatse; ze hebben een uitsluitend dienstverlenend en op de verkoop gericht doel. Kortheidshalve wordt hier verwezen naar de concept nota wijziging prostitutiebeleid waarin uitvoerig wordt ingegaan op de videocabines Op 4 september 2006 heeft de commissie bestuur en middelen opnieuw gesproken over het concept-beleid en de daaraan ten grondslag liggende collegevoorstellen. In deze vergadering zijn nieuwe standpunten ingenomen. Een aantal voorstellen uit het concept-beleid vinden namelijk geen steun (meer) bij een meerderheid van de commissie. De commissie heeft zich gebogen over de volgende zaken; raadsvoorstel wijziging APV en legesverordening; nota wijziging prostitutiebeleid; nadere regels inrichtingen; aanwijzingsbesluit concentratiegebied; De commissie heeft de volgende standpunten ingenomen: De commissie is allereerst van mening de omvang van het concentratiegebied (Weaze) waar bedrijven zich mogen vestigen te beperken. Dit overeenkomstig het voorstel van het college. Dit betekent concreet een begrenzing van het concentratiegebied Weaze-westzijde en een bevriezing van het huidige aantal kamers van 132 in dit gebied. De commissie is voorts van mening dat nog eens kritisch gekeken dient te worden naar één van de 4 buiten het concentratiegebied gelegen bedrijven, namelijk het privé- huis Groningerstraatweg. Met name omdat daar overlast zou bestaan. Het college constateert echter dat noch het gemeentelijke meldpunt overlast (MOL)noch de politie (X- Pol) signalen van overlast heeft ontvangen. Voorts moet worden vastgesteld dat deze inrichting in 2000 op grond van overgangsrecht in de APV de mogelijkheid is verschaft het bedrij f voort te zetten totdat de huidige exploitant ermee stopt. Deze overgangsbepaling heeft nog steeds rechtskracht en kan derhalve niet ongedaan worden gemaakt De fracties kunnen zich vinden in het voorstel van het college de bedrijfsvestiging van de massagesalon op de Voorstreek en de seksclub aan de Heerestraat te continueren. Het vierde bedrijf, de seksinrichting aan de Weaze-Oostzijde) is inmiddels gestopt. De commissie verzet zich niet tegen het collegevoorstel dat bij de sekswinkel Nieuweburen 10 9 eenpersoonscabines in gebruik worden genomen. De cabines zijn nadrukkelijk onderscheiden van seksvideocabines en seksbioscopen. In de nota wijziging prostitutiebeleid wordt hierop uitvoerig ingegaan. Wel vindt de commissie dat streng toegekeken dient te worden op het in deze winkel te verkopen en uit te lenen materiaal De commissie is verder in ruime meerderheid van opvatting geen nieuwe inrichtingen buiten het concentratiegebied toe te staan, ook niet onder strikte voorwaarden zoals voorgesteld. De fracties voeren hiervoor uiteenlopende argumenten aan (op de Weaze is reeds leegstand, minder kans op verspreide overlast, concentratie biedt meer garantie op veiligheid, toezicht, controle en hulpverlening) Het college is bereid zijn voorstel inzake het herziene prostitutiebeleid op dit onderdeel, conform de wens van de meerderheid van de commissie, aan te passen. Het onderstaande raadsbesluit (APV) is hierop aangepast. Daardoor heeft artikel 3.2.1, leden 1 en 2 de oorspronkelijke tekst teruggekregen, die ook uitging van concentratie in het Weaze-gebied. Daarnaast is het aanwijzingsbesluit aangepast zodat de massagesalon aan de Voorstreek, het privéhuis aan de Heerestraat en de seksshop aan de Nieuweburen hun activiteiten kunnen voortzetten. Met deze wijzigingen is het gebied nauwkeurig afgebakend en is het exploiteren van een seksinrichting elders in de gemeente uitgesloten. In het voorstel tot wijziging van de APV is in schuin aangegeven wat er wijzigt ten opzichte van de bestaande tekst van de APV als gevolg van de beleidsnota. De commissie kan zich tenslotte vinden in de overige voorstellen (sluitingstijden, tarieven, nadere regels betreffende de arbeidsomstandigheden, wijziging van de Legesverordening voor wat betreft de differentiatie van de leges voor een geschiktheidverklaring) Thans is het concept-besluit gereed voor definitieve besluitvorming door het college. Daarnaast zullen ook de nadere regels en het gebied op grond van artikel 3.2.1, lid 2 APV opnieuw door het college worden vastgesteld. De Raad dient besluitvorming te plegen over de APV en de legesverordening waarin alle voorstellen zijn vervat. Leeuwarden, 19 september 2006 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mr. dr. G.D. Dales, burgemeester, drsC.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 314