Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie
Het bevoegde orgaan moet uiteindelijk een keuze maken voor het niveau en de vorm
van burgerparticipatie bij een te nemen besluit. Hierbij moet ook rekening worden
gehouden met de vorm van participatie in een eventuele vorige besluitvonningsfase. Dit
betekent dat per onderwerp op een verschillende wijze vorm en inhoud kan worden
gegeven aan burgerparticipatie. Communicatie heeft bij burgerparticipatie in alle stadia
van het proces een belangrijke functie.
2.4 Aanbevelingen
Betrokken burgers zijn van groot belang zijn voor de kwaliteit van een stadsbestuur en
de besluitvorming. Burgerparticipatie versterkt de (lokale) democratie. Ze geeft
impulsen voor politieke vernieuwing, vergroot het draagvlak voor beleid en het
probleemoplossend vermogen van de samenleving.
Burgerparticipatie moet altijd maatwerk zijn. Afhankelijk van het onderwerp, de mate
van betrokkenheid van burgers en de fase in het beleidsproces, dient zij in een
specifieke vorm te worden gegoten. Variërend van bezwaar- en beroepsschriften tot en
met referenda en burgerinitiatieven. Toenemend in invloed van inspraak achteraf tot en
met vormen van (mede)zeggenschap. Het komt aan op precisie. Participatie in de
verkeerde vorm of op het verkeerde moment blijkt in de praktijk soms het
tegenovergestelde effect te hebben.
Voorstel:
1. Voorgesteld wordt om burgerparticipatie in te zetten bij concrete
(beleids)onderwerpen. Bij ieder onderwerp dient in een zo vroeg mogelijk stadium
bekeken te worden hoe burgerparticipatie wordt ingezet en of en op welke wijze de
raad daarbij betrokken wil zijn.
2. De raad legt de verantwoordelijkheid voor het betrekken van burgers bij de
voorbereiding van beleid bij het college van burgemeester en wethouders, behalve
wanneer de raad zelf actief het voortouw neemt om burgers te betrekken. Dit
laatste heeft met name betrekking op de zogenaamde A-punten uit de Lange
termijnagenda van de raad
3. Het college wordt gevraagd om deze uitgangspunten vast te leggen in een
wijziging van de inspraakverordening en in te bedden in het beleidsproces.
I
I
6
Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie
RAADSCOMMUNICATIE
In het Programma Politiek Bestuur uit de Programmabegroting 2006 heeft de raad
ambitieuze doelstellingen geformuleerd met betrekking tot haar eigen prestaties. De
gemeenteraad wil de communicatie met de burger structureel optimaliseren. Zij wil
duidelijk en begrijpelijk communiceren met de burger en de bekendheid van de raad
vergroten. Burgers en instellingen worden geconsulteerd bij het opstellen van de
hoofdlijnen van het beleid en tijdig betrokken bij plan- en beleidsvoorbereiding door
middel van doelgroepgerichte communicatie.
Deze doelstellingen kunnen alleen gerealiseerd worden wanneer de communicatie van
de raad structureel wordt geprofessionaliseerd. Het komt nu nog te vaak dat
communicatie het sluitstuk is van een (beleids)proces en bestaat uit voorlichting in de
vonn van een persbericht of een nieuwsartikel op de website.
Met de professionalisering van de raadscommunicatie verschuift het accent van
uitvoering naar de inzet van communicatie als strategisch instrument. De raad heeft zo
meer invloed op haar eigen imago en kan burgers in een vroeg stadium op een juiste
wijze informeren en activeren om invloed uit te oefenen op het beleid.
3.1 Communicatiedoelstellingen
1De gemeenteraad verschaft goede informatie en communiceert beknopt en in
begrijpelijke taal met Leeuwarders vóór, tijdens en na besluitvorming.
2. De gemeenteraad is zichtbaar, herkenbaar en toegankelijk voor publiek.
3. De gemeenteraad gaat actief op zoek naar meningen, problemen en ideeën van
Leeuwarders.
Uit: De raad in actie, 26 september 2005
Meer gespecificeerd worden deze doelstellingen verwoord als prestatiedoelstellingen in
het Programma Politiek Bestuur, Programmabegroting 2006:
Het consulteren van burgers en instellingen bij het maken en/of wijzigen van
hoofdlijnen
Het scholen en trainen van raadsleden
Het afleggen van verantwoording aan de burger
Het houden van periodieke metingen naar de kwaliteit van het bestuur
Het tijdig betrekken van de burger bij plan- en beleidsvoorbereiding d.m.v.
doelgroepgerichte communicatie
Het afleggen van raadsbezoeken
Het optimaliseren van de communicatie tussen burger en raad
Duidelijk en begrijpelijk communiceren
Het vergroten van de bekendheid van de gemeenteraad