Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie Plenaire bijeenkomsten grote projecten Het is tegenwoordig vanzelfsprekend dat de gemeente het publiek/de burger informeert over grote projecten die de stad en wijken aangaan. In deze bijeenkomsten worden vooraf geen afspraken gemaakt over consensus, terwijl met de meerderheidsopvatting van de aanwezige burgers achteraf wel rekening wordt gehouden. Plenaire bijeenkomsten bestuursverantwoording Deze bijeenkomsten zijn een nieuw verschijnsel in de Leeuwarder overlegcultuur. Hiermee worden de recent seorganiseerde bijeenkomsten bedoeld voor de gehele Leeuwarder bevolking op het Zaailand en in Bilgaard. Niet eerder heeft het bestuur van de gemeente Leeuwarden op deze wijze verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid. Ervaringen met de bijeenkomsten waren wisselend, maar positief. Spreekuur wethouder Burgers van de gemeente Leeuwarden kunnen gebruik maken van het spreekuur, dat iedere wethouder bijna wekelijks houdt. In principe kan een burger ieder onderwerp bespreken, meestal wordt van te voren wel gevraagd welk onderwerp aan de orde komt. Burgerparticipatie via het internet De gemeentelijke website www.leeuwarden.nl biedt de politiek vele mogelijkheden burgers deel te laten nemen aan het beleidsproces. Het gaat hierbij om vormen van iet die verschillende processen van burgerparticipatie ondersteunen, te weten: informeren, communiceren en organiseren. Een overzicht van de verschillende mogelijkheden is als bijlage V toegevoegd. De bestaande middelen bieden een goede ondersteuning voor burgerparticipatie. Van belang is wel dat de doelstelling van een specifiek project/thema duidelijk is. 18 Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie Bijlage III: Burgerschapsstijlen In de manier waarop burgers zich verhouden tot de overheid, kunnen vier verschillende burgerschapsstijlen worden onderscheiden: buitenstaanders, plichtsgetrouwe burgers, pragmatici en verantwoordelijken. Met behulp van deze indeling, die oorspronkelijk is ontwikkeld om verschillende doelgroepen voor overheidscommunicatie te onderscheiden1, wordt enige ordening gebracht in al wat burgers bezighoudt en beweegt als ze met de overheid te maken hebben. Plichtsgetrouwe burgers bijvoorbeeld zien in de overheid een autoriteit die zij respecteren en die weet wat goed is voor de burger. Verantwoordelijke burgers denken kritisch mee met de overheid en treden direct met haar in discussie. Aan de hand van de kenmerken van iedere burgerschapsstijl kan worden bepaald wat dualisering voor iedere groep kan betekenen en hoe elke groep het best kan worden betrokken bij politieke processen. Buitenstaanders Burgers met deze burgerschapsstijl zijn weinig maatschappelijk betrokken, maar worden wel gedreven door een behoefte aan maatschappelijke erkenning. Deze burgers vinden dat ze niet erkend worden door de overheid en voelen zich buitengesloten. De buitenstaander heeft over het algemeen weinig vertrouwen in de overheid, weinig interesse voor het overheidsbeleid en staat negatief tegenover maatschappelijke verplichtingen. Dit wil overigens niet zeggen dat deze groep burgers zich nooit uitspreekt over overheidsbeleid: Het ervaren isolement van de buitenstaanders kan een voedingsbodem vormen voor plotselinge verhoogde politieke betrokkenheid en protestacties. Verschillende vormen van directe democratie vinden veel aanhang in deze groep. Dualisme kan voor de buitenstaanders betekenen dat het vertrouwen in de lokale overheid en de betrokkenheid bij de lokale politiek worden versterkt. Buitenstaanders hebben een passieve communicatiestijl: de betrokkenheid en nieuwsgierigheid om zelf op zoek te gaan naar informatie ontbreekt. De buitenstaander is vooral geïnteresseerd in vennaak en kijkt naar commerciële televisiezenders. Buitenstaanders zijn zeer vaardig met internet. Dit medium wordt door hen het meest gebruikt als amusementsbron. De communicatie met deze groep moet confronterend zijn en de nadruk moet liggen op de onvermijdelijkheid en de noodzaak van politiek. Het opleidingsniveau van deze groep is laag tot middelbaar. De buitenstaander is vaak werkzaam als lager of middelbaar employee. In deze groep zijn zowel mensen met hoge als lage inkomens vertegenwoordigd. Ongeveer 30 procent van de Nederlandse bevolking behoort tot deze groep. Plichtsgetrouwen Burgers met deze burgerschapsstijl zijn sterk maatschappelijk betrokken, vooral bij de directe leefomgeving en de lokale overheid. Zij worden gedreven door plichtsbesef en gezagsgetrouwheid en zijn in principe bereid zich te schikken naar het overheidsbeleid. De plichtsgetrouwe burger vindt politieke en bestuurlijke vraagstukken al snel ingewikkeld en ziet dan door de bomen het bos niet meer. Deze groep bestaat zowel uit potentiële bondgenoten als mogelijke afhakers. Uit plichtsbesef gaan deze burgers meestal wel stemmen, maar verder laten zij niet snel van zich horen. Er bestaat binnen deze groep geen bijzondere interesse in democratische vernieuwing. Dualisme kan voor deze groep betekenen dat de lokale politiek wat inzichtelijker wordt, waarmee de drempel om problemen of wensen kenbaar te maken wordt verlaagd. Dualisme kan voor deze burgers betekenen dat de overheid meer naar buiten treedt. De communicatiestijl van deze groep is afwachtend; de plichtsgetrouwe burger wordt gedesoriënteerd door de overvloed aan informatie. Hij kijkt en luistert vooral naar lokale media en televisie, zowel naar commerciële als publieke zenders. Deze groep is moeilijk te bereiken via internet. In de communicatie met plichtsgetrouwe burgers is het van belang om ervoor te zorgen dat de politiek dichterbij komt. Dit kan door middel van persoonlijk contact, waarbij een concrete toon en vertaling naar de persoonlijke context belangrijke elementen zijn. Het opleidingsniveau van deze groep is laag tot middelbaar. Plichtsgetrouwen werken vooral in uitvoerende functies in de industrie. Het inkomensniveau van de plichtsgetrouwe burger is modaal. Er zitten relatief veel ouderen in deze groep. Ongeveer 20 procent van de Nederlanders behoort tot de plichtsgetrouwen. 1 Het begrip burgerschapsstijlen is door Tops en Zouridis ontwikkeld in een achtergrondstudie ten behoeve van de Commissie Toekomst Overheidscommunicatie (commissie-Wallage). Bureau Motivaction heeft de burgerschapsstijlen geoperationaliseerd voor de commissie. Aan de hand van later onderzoek zijn de burgerschapsstijlen verder verfijnd 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 322