Blad 4
vergunning, eraf te halen, dat wil zeggen dat in het pand een seksclub mag
blijven óók als betrokkene met de bedrijfsvoering stopt. Voortzetting van deze
seksclub ontmoet geen overwegende bezwaren aangezien het hier om een
inrichting gaat met daarin een combinatie van horeca en seksinrichting van
betrekkelijk geringe omvang.
Het bedrijf gevestigd aan de weaze-oostzijde 39 diende op grond van het
overgangsrecht binnen 5 jaar na 1 oktober 2000 het bedrijf te verplaatsen naar
het concentratiegebied weaze-westzijde. In verband met beperkte
mogelijkheden daartoe, heeft verplaatsing in de afgelopen 5 jaar evenwel niet
plaatsgevonden. De exploitante van het bedrijf heeft daarom gevraagd op de
huidige locatie te mogen doorgaan met exploitatie tot haar pensioen in 2009. De
exploitante is gedurende de inspraakperiode echter alsnog met haar bedrijf
gestopt en heeft het pand verkocht, zodat daarmee definitief een einde is
gekomen aan de onwenselijke situatie van seksinrichtingen aan die kant van de
Weaze.
Ook de massagesalon aan de Voorstreek diende zich te verplaatsen naar het
weaze-gebied. Het verdient naar ons oordeel echter aanbeveling tegemoet te
komen aan de wens van de huidige exploitante om in het betreffende pand het
bedrijf te mogen continueren. Van overlast of anderszins is geen sprake.
Bovendien heeft het pand een rustige uitstraling voor de omgeving en past het
binnen de verderop geformuleerde criteria.
besluit 3
de massagesalon op de huidige locatie op de Voorstreek en de club in het
pand Heerestraat 21 die onder het overgangsrecht vallen, de mogelijkheid
bieden de bedrijfsvestiging te continueren.
5 nieuwe aanvragen
Na opheffing van het bordeelverbod op 1 oktober 2000 valt een toename van
activiteiten op het terrein van seks en erotiek te constateren. Enerzijds door de
opheffing van het bordeelverbod, anderzijds door het aanbieden van nieuwe
vormen van dienstverlening in deze branche die zich anders in het verborgene
afspeelden en door handhavingactiviteiten zichtbaar werden.
In de loop der tijd zijn aanvragen en verzoeken gedaan voor andere vormen van
bedrijfsuitoefening die vallen onder hoofdstuk 3 van de algemene plaatselijke
verordening Leeuwarden:
uitoefenen van prostitutie in privé-huizen (in diverse woningen);
aanvraag voor het exploiteren van een nachtclub met erotische vertoningen
c.q. andere vormen van dienstverlening;
vraag naar de mogelijkheid van een pornobioscoop;
aanvraag voor bedrijfsuitoefening van erotische massage;
aanvraag voor het aanbieden van zogenaamde Thaise en tantra massage;
eventuele andere vormen van bedrijfsuitoefening die onder hoofdstuk 3 van
de algemene plaatselijke verordening Leeuwarden vallen.
Deze aanvragen kunnen op grond van het huidige beleid niet gehonoreerd
worden omdat de bedrijfsuitoefening buiten het concentratiegebied weaze-
Blad 5
westzijde zou plaatsvinden. Anderzijds moet worden geconstateerd dat er geen
panden meer beschikbaar zijn binnen het concentratiegebied voor vestiging van
bedrijfsuitoefening.
Weigering tot legalisering buiten het weazegebied heeft geleid tot diverse
rechtsprocedures en handhavingacties. Zo zijn er exploitanten van
massagesalons die hun vergunningplichtig bedrijf bij verruiming van het beleid
buiten de weaze willen voortzetten. Met behulp van handhavingacties door het
prostitutieteam in samenwerking met de bestuurlijke handhaving door de
burgemeester zijn bedrijfsvestigingen buiten de weaze tot op heden
tegengehouden c.q. verzoeken niet ingewilligd. Ook zijn er aanvragers voor
bedrijfsuitoefening buiten het weazegebied die aangeven dat specifieke vormen
van bedrijfsuitoefening die vallen onder het beleid veelal niet passen binnen het
concentratiegebied weaze-westzijde dan wel daar niet uitvoerbaar zijn of dat
klanten het weazegebied niet acceptabel vinden.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op grond van de APV de
bevoegdheid gelegenheid te geven buiten het aangewezen concentratiegebied
van de weaze-westzijde specifieke vormen van bedrijfsuitoefening toe te laten.
Het college stelde zich daarbij voor de volgende voorwaarden te hanteren:
- niet gelegen binnen of in de onmiddellijke nabijheid van woongebieden;
- niet gelegen op bedrijventerreinen;
- niet ontsloten via woongebieden;
- gelet op de omvang van de bedrijfsvoering voldoende parkeergelegenheid
in de directe omgeving;
Deze voorwaarden zijn met name ingegeven om overlast voor de directe
omwonenden van de locatie te voorkomen. De tweede voorwaarde is
opgenomen enerzijds om overlast voor bedrijfwoningen te voorkomen en
anderzijds om voor andere bedrijven op het bedrijventerrein geen verdere
(milieutechnische) beperkingen te creëren. Planologisch is ook de bestemming
seksinrichting, soms gepaard met horeca, minder passend op een
bedrijventerrein. Teneinde o.a. omwonenden de gelegenheid te geven hun
zienswijzen kenbaar te maken zullen nieuwe aanvragen voor bedrijfsvestiging in
Huis-aan-huis worden gepubliceerd.
De commissie bestuur en middelen heeft zich in zijn vergadering van 4
september 2006 bij meerderheid uitgesproken voor concentratie van
sexinrichtingen in het weaze-gebied. De commissie wil dus niet toestaan, ook
niet onder voorwaarden, dat bedrijfsuitoefening buiten het weazegebied
plaatsvindt. Daarmee komt genoemde set van voorwaarden dus te vervallen. Dit
betekent dat det verderop genoemde besluiten 5 en 6 vervallen.
De sluitingstijden voor het concentratiegebied zijn gesteld op 03.00 uur tot 10.00
uur. Het is van belang de sluitingstijden voor prostitutiebedrijven gevestigd
buiten het concentratiegebied ook vast te stellen. Uit recente jurisprudentie blijkt
dat de sluitingstijden niet aan hoeven te sluiten bij de openingstijden van de
horeca in diezelfde gebieden. In het merendeel van de gemeente is het
sluitingsuur voor de horeca van 01.00 uur tot 08.00 uur. Omdat 1.00 uur voor
een dergelijke gelegenheid geen passend sluitingsuur wordt geacht, mede gelet
op de sluitingstijden binnen de branche en het concentratiegebied, wordt
voorgesteld voor alle seksinrichtingen binnen de gemeente Leeuwarden het