Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie
Bijlage V: Overzicht mogelijkheden voor burgerparticipatie via internet
De gemeentelijke website www.leeuwarden.ni biedt de politiek vele mogelijkheden burgers deel te laten nemen
aan het beleidsproces. Een overzicht daarvan volgt hieronder. Het gaat hierbij om vormen van iet die
verschillende processen van burgerparticipatie ondersteunen, te weten: informeren, communiceren en
organiseren.
1 Informeren:
Website: via nieuwsberichten op de website worden burgers geattendeerd op voorstellen waarop gereageerd kan
worden.
Raadsinformatiesysteem (RIS): een service waarmee elke vergadering van politiek en bestuur kan worden
bekeken door de burger. Bij elke vergadering zijn de vergaderstukken bijgevoegd en kan de burger inzien welke
besluiten er uiteindelijk zijn genomen.
Raadsvergadering 'live': elke openbare raadsvergadering is rechtstreeks via de website te volgen voor elke
burger met internettoegang. Hiervoor is wel een breedband-toegang nodig, zoals ADSL of een
kabelinternettoegang.
Geluidsverslagen: elke raadsvergadering is naderhand ook via audio-ffagmenten te beluisteren. Per onderwerp
of besluit kan men het bijbehorende geluidsfragment opvragen.
Mijn Leeuwarden: burgers kunnen zich via 'Mijn Leeuwarden' op de gemeentelijke website abonneren op
bepaalde soorten nieuwsberichten/thema's op de website. Ze krijgen die berichten via e-mail toegezonden die
voor hen relevant zijn. In 2006 wordt 'Mijn Leeuwarden' uitgebreid met verschillende mogelijkheden. Zo kan de
burger hier aangeven of hij op de hoogte wil worden gehouden van vergunningsaanvragen in zijn omgeving.
Ook wordt 'Mijn Leeuwarden' gebruikt als digitale kluis; de aanvragen die de burger bij de gemeente heeft
lopen en de status daarvan worden op 'Mijn Leeuwarden'bijgehouden.
SMS: burgers kunnen zich ook via sms-berichten op de hoogte laten stellen van nieuwsberichten of voorstellen
vanuit politiek en bestuur. Deze functie wordt tot op heden nog niet ingezet, maar is wel aanwezig.
2 Communiceren:
Chat: via de website kunnen burgers op een bepaald tijdstip een gezamenlijk online-gesprek aangaan met
iemand uit de politiek, bijvoorbeeld een wethouder of de burgemeester. Ieder die deelneemt, kan meepraten of
meelezen met het gevoerde gesprek. Binnen een campagne waarin hier duidelijk ruchtbaarheid aan is gegeven,
kan dit een zeer directe vorm van contact zijn. Vraag en reactie zijn voor iedereen te bekijken, en dit kan een
zeer spontaan gesprek opleveren. Een goed voorbeeld is de website www.kentskele.nl die in het verleden is
opgezet en als podium voor discussies heeft gediend.
Mail: via e-mail kan de burger direct contact opnemen met politiek en bestuur voor vragen of opmerkingen. E-
mailverkeer krijgt dezelfde status als gewone post. De mail wordt geregistreerd en moet binnen een bepaalde
termijn worden beantwoord.
Forum: op www.leeuwarden.nl kan een discussie/debat worden gevoerd over de voors en tegens van bepaalde
voorstellen. Burgers kunnen via de website op een voorstel reageren. Ook kan de burger hier eigen ideeën of
voorstellen kwijt. Hier wordt door burgers slechts beperkt gebruik van gemaakt.
3 Organiseren:
Peilingen: de website biedt de mogelijkheid om opiniepeilingen te houden. Hiermee kan inzicht worden
verkregen in de stemming over een bepaald onderwerp. Dit zou net als de chat-functie ingezet kunnen worden
binnen een campagne over een bepaald thema. Ook kan dit middel een rol spelen als de politiek haar positie nog
moet bepalen. Op deze manier kan inzicht worden verkregen in wat er leeft bij de burger. Op dit moment wordt
het peilingsinstrument slechts spaarzaam ingezet
22
Notitie burgerparticipatie en raadscommunicatie
Wijkwebsites: in het kader van het gebiedsgericht werken, worden de komende periode wijkwebsites ingesteld.
Deze sites bestaan uit twee delen: op het gemeentedeel krijgen burgers inzicht in het wijkprogramma en de
activiteiten van de gemeente in de wijk. Het wijkdeel is van de wijken zelf. De invulling hiervan wordt aan de
wijkpanels overgelaten, zodat de burgers in een wijk desgewenst een eigen podium hebben om hun ideeën op
kwijt te kunnen. De gemeente wil hiermee de voorwaarden scheppen waarbinnen (digitale) burgerinitiatieven
kunnen ontstaan.
Conclusie:
In het algemeen kunnen de bovenstaande middelen een goede ondersteuning bieden voor burgerparticipatie. Van
belang is wel dat de doelstelling van een specifiek project/thema duidelijk is, zodat de rol van elk instrument
zoals hierboven genoemd, helder bepaald kan worden.
Tot op heden is de rol van verschillende middelen beperkt. Dit geldt uiteraard ook voor de effectiviteit ervan.
Enkele middelen zoals 'Mijn Leeuwarden' krijgen binnen het programma Dienstverlening een duidelijker
omschrijving en worden doelmatiger ingezet. Voor andere middelen zal iedere keer opnieuw een heldere rol
binnen een project gedefinieerd moeten worden. De middelen moeten worden afgestemd worden op de
burgerschapsstijlen in een wijk of buurt.