Blad 8 nieuwe vergunningaanvragen publiceren in de rubriek "kennisgevingen" van Huis aan Huis teneinde belanghebbende de mogelijkheid te geven bedenkingen naar voren te brengen. 6 aanpassing prijsstelling geschiktheidverklaring en geldigheidsduur exploitatievergunning Een aantal exploitanten heeft laten weten de huidige prijsstelling voor een geschiktheidverklaring zonder het aantal werkkamers in het pand in ogenschouw te nemen, niet redelijk te vinden. De motivatie hiervoor is dat er panden zijn met slechts 4 werkkamers en panden met wel 20 of meer werkkamers. Voor beide inrichtingen wordt thans echter hetzelfde legesbedrag in rekening gebracht. De behandeling van aanvragen voor de bedrijven vraagt echter een verschillende inzet. Bij een nieuwe vergunningaanvraag voor een nieuwe vestiging kan de sector Bouwen en Wonen, welke zorgdraagt voor de afgifte van de geschiktheidverklaring voor het pand, tegenwoordig efficiënter te werk gaan. Veel zaken worden bij een nieuwe aanvraag al in de bouwvergunning procedure geregeld. Ook het verlengen van een verklaring zal beduidend minder tijd in beslag gaan nemen. Van verlenging wordt gesproken indien een bestaand pand verbouwd is en er een nieuwe geschiktheidsverklaring moet komen. Dat kan nu voor 3 uur toets- en administratief werk. De controle kost een half uur per kamer en daarnaast een administratieve verwerking van een kwartier per kamer. Bij een grotere aanvraag zal het administratieve deel omhoog gaan maar zal de controle relatief minder tijd in beslag nemen. Verwacht wordt dat dit elkaar opheft. In de inspraakperiode is door het college gekeken of de lastendruk voor burgers en ondernemers ook omlaag kon. Resultaat hiervan is dat de exploitatievergunning 5 jaar in plaats van 3 jaar geldig zal zijn. Deze termijn sluit aan bij toetsing in andere wetgeving. Een onbeperkte geldigheidsduur werd niet als een optie gezien, gelet op periodieke controle en toetsing van de inrichting. besluit 9 De tarieven voor een geschiktheidverklaring zullen in de legesverordening worden aangepast. De huidige prijsstelling voor een geschiktheidverklaring bedraagt 1278,00. Het uitgangspunt zal zijn dat de tarieven kostendekkend moeten zijn. De tarieven zullen in de legesnota worden opgenomen als product van Bouwen en Wonen. Tevens wordt er onderscheid gemaakt tussen een nieuwe aanvraag en het verlengen van een geschiktheidverklaring. Er wordt een basisbedrag vastgesteld, vermeerderd met een bedrag per kamer cabine: Voor nieuwe aanvragen wordt voorgesteld een vast bedrag van 500,- te hanteren en daarbovenop een bedrag van 50,- per werkkamer cabine. Voor het verlengen van een verklaring wordt voorgesteld een vast bedrag van 200,— te hanteren en daarbovenop een bedrag van 50,- per werkkamer cabine. De geschiktheidsverklaring heeft een onbeperkte geldigheidsduur. Blad 9 De leges verbonden aan een exploitatievergunning blijven 630,—. De geldigheidsduur van de exploitatievergunning wordt 5 jaar. 7 in te voeren audit van seksinrichtingen op terrein van volksgezondheid Het gemeentebestuur heeft in het kader van de Wet collectieve Preventie Volksgezondheid onder andere de verantwoordelijkheid collectieve preventie te bevorderen en bestrijding van infectieziekten en epidemieën te doen uitvoeren. Zo is de invoering van het prostitutiespreekuur blijkens de gehouden evaluatie in 2003 een succesvol project met name als het gaat om voorlichting te geven aan personeel dat in deze branche werkzaam is. Naast het gemeentebestuur hebben ook exploitanten en de vrouwen en mannen die in deze branche werkzaam zijn hun verantwoordelijkheid tot het in acht nemen van aspecten rondom volksgezondheid. Met name het werken in een prostitutiebedrijf brengt bij de beroepsuitoefening een aantal gezondheidsrisico's met zich mee en zijn preventieve maatregelen op het terrein van de volksgezondheid erg belangrijk. Op basis van APV-bepalingen is het gemeentelijk prostitutiebeleid op het terrein van volksgezondheid nader geconcretiseerd in het door het college van b&w vastgestelde 'nadere regels betreffende de arbeidsomstandigheden in prostitutiebedrijven', waarin de inrichtingseisen, gebruik- en gezondheidsvoorschriften zijn opgenomen. Op basis van deze nadere regels wordt o.a. de geschiktheidverklaring voor de seksinrichtingen afgegeven. Teneinde na te gaan of de inrichting van een bedrijf en de daarin werkzame vrouwen en mannen voldoen aan de voorschriften op het gebied van hygiëne dient periodiek een audit van seksinrichtingen op het terrein van de volksgezondheid plaats te vinden. Het Landelijk Centrum voor Infectieziektebestrijding heeft een aantal hygiëne richtlijnen ontwikkeld voor prostitutiebedrijven. Deze richtlijnen zijn overgenomen door het Landelijk Centrum voor Hygiëne en Veiligheid (LCHV;zie www.qqdkennisnet.nl/lchvj. Op basis van deze richtlijnen heeft het LCHV een checklist ontwikkeld die door inspecteurs van de GGD -en gebruikt wordt om prostitutiebedrijven te controleren. De GGD Fryslan stelt zich voor dat zij de inspecties voor de hygiëne van prostitutiebedrijven gaat uitvoeren voor de gemeente Leeuwarden. De gemeente heeft de mogelijkheid om deze inspecties middels een collegebesluit op te nemen in de vergunningverstrekking aan de exploitanten van prostitutiebedrijven. De kosten van een inspectie door GGD Fryslan dienen nog nader vastgesteld te worden. De GGD zal het tarief voor de inspectie in rekening brengen bij de exploitant. De GGD heeft reeds ervaring m.b.t. dit soort inspecties in het kader van de Wet collectieve Preventie Volksgezondheid; zo worden door de GGD inspecties uitgevoerd in de panden voor kinderopvang in Leeuwarden. besluit 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 325