Blad 8
nieuwe vergunningaanvragen publiceren in de rubriek "kennisgevingen"
van Huis aan Huis teneinde belanghebbende de mogelijkheid te geven
bedenkingen naar voren te brengen.
6 aanpassing prijsstelling geschiktheidverklaring en geldigheidsduur
exploitatievergunning
Een aantal exploitanten heeft laten weten de huidige prijsstelling voor een
geschiktheidverklaring zonder het aantal werkkamers in het pand in
ogenschouw te nemen, niet redelijk te vinden. De motivatie hiervoor is dat er
panden zijn met slechts 4 werkkamers en panden met wel 20 of meer
werkkamers. Voor beide inrichtingen wordt thans echter hetzelfde legesbedrag
in rekening gebracht.
De behandeling van aanvragen voor de bedrijven vraagt echter een
verschillende inzet. Bij een nieuwe vergunningaanvraag voor een nieuwe
vestiging kan de sector Bouwen en Wonen, welke zorgdraagt voor de afgifte van
de geschiktheidverklaring voor het pand, tegenwoordig efficiënter te werk gaan.
Veel zaken worden bij een nieuwe aanvraag al in de bouwvergunning procedure
geregeld.
Ook het verlengen van een verklaring zal beduidend minder tijd in beslag gaan
nemen. Van verlenging wordt gesproken indien een bestaand pand verbouwd is
en er een nieuwe geschiktheidsverklaring moet komen. Dat kan nu voor 3 uur
toets- en administratief werk. De controle kost een half uur per kamer en
daarnaast een administratieve verwerking van een kwartier per kamer. Bij een
grotere aanvraag zal het administratieve deel omhoog gaan maar zal de
controle relatief minder tijd in beslag nemen. Verwacht wordt dat dit elkaar
opheft.
In de inspraakperiode is door het college gekeken of de lastendruk voor burgers
en ondernemers ook omlaag kon. Resultaat hiervan is dat de
exploitatievergunning 5 jaar in plaats van 3 jaar geldig zal zijn. Deze termijn sluit
aan bij toetsing in andere wetgeving. Een onbeperkte geldigheidsduur werd niet
als een optie gezien, gelet op periodieke controle en toetsing van de inrichting.
besluit 9
De tarieven voor een geschiktheidverklaring zullen in de legesverordening
worden aangepast. De huidige prijsstelling voor een
geschiktheidverklaring bedraagt 1278,00. Het uitgangspunt zal zijn dat
de tarieven kostendekkend moeten zijn. De tarieven zullen in de legesnota
worden opgenomen als product van Bouwen en Wonen. Tevens wordt er
onderscheid gemaakt tussen een nieuwe aanvraag en het verlengen van
een geschiktheidverklaring. Er wordt een basisbedrag vastgesteld,
vermeerderd met een bedrag per kamer cabine:
Voor nieuwe aanvragen wordt voorgesteld een vast bedrag van 500,- te
hanteren en daarbovenop een bedrag van 50,- per werkkamer cabine.
Voor het verlengen van een verklaring wordt voorgesteld een vast bedrag
van 200,— te hanteren en daarbovenop een bedrag van 50,- per
werkkamer cabine. De geschiktheidsverklaring heeft een onbeperkte
geldigheidsduur.
Blad 9
De leges verbonden aan een exploitatievergunning blijven 630,—.
De geldigheidsduur van de exploitatievergunning wordt 5 jaar.
7 in te voeren audit van seksinrichtingen op terrein van volksgezondheid
Het gemeentebestuur heeft in het kader van de Wet collectieve Preventie
Volksgezondheid onder andere de verantwoordelijkheid collectieve preventie te
bevorderen en bestrijding van infectieziekten en epidemieën te doen uitvoeren.
Zo is de invoering van het prostitutiespreekuur blijkens de gehouden evaluatie in
2003 een succesvol project met name als het gaat om voorlichting te geven aan
personeel dat in deze branche werkzaam is. Naast het gemeentebestuur
hebben ook exploitanten en de vrouwen en mannen die in deze branche
werkzaam zijn hun verantwoordelijkheid tot het in acht nemen van aspecten
rondom volksgezondheid. Met name het werken in een prostitutiebedrijf brengt
bij de beroepsuitoefening een aantal gezondheidsrisico's met zich mee en zijn
preventieve maatregelen op het terrein van de volksgezondheid erg belangrijk.
Op basis van APV-bepalingen is het gemeentelijk prostitutiebeleid op het terrein
van volksgezondheid nader geconcretiseerd in het door het college van b&w
vastgestelde 'nadere regels betreffende de arbeidsomstandigheden in
prostitutiebedrijven', waarin de inrichtingseisen, gebruik- en
gezondheidsvoorschriften zijn opgenomen. Op basis van deze nadere regels
wordt o.a. de geschiktheidverklaring voor de seksinrichtingen afgegeven.
Teneinde na te gaan of de inrichting van een bedrijf en de daarin werkzame
vrouwen en mannen voldoen aan de voorschriften op het gebied van hygiëne
dient periodiek een audit van seksinrichtingen op het terrein van de
volksgezondheid plaats te vinden.
Het Landelijk Centrum voor Infectieziektebestrijding heeft een aantal hygiëne
richtlijnen ontwikkeld voor prostitutiebedrijven. Deze richtlijnen zijn overgenomen
door het Landelijk Centrum voor Hygiëne en Veiligheid (LCHV;zie
www.qqdkennisnet.nl/lchvj. Op basis van deze richtlijnen heeft het LCHV een
checklist ontwikkeld die door inspecteurs van de GGD -en gebruikt wordt om
prostitutiebedrijven te controleren.
De GGD Fryslan stelt zich voor dat zij de inspecties voor de hygiëne van
prostitutiebedrijven gaat uitvoeren voor de gemeente Leeuwarden. De gemeente
heeft de mogelijkheid om deze inspecties middels een collegebesluit op te
nemen in de vergunningverstrekking aan de exploitanten van
prostitutiebedrijven.
De kosten van een inspectie door GGD Fryslan dienen nog nader vastgesteld te
worden. De GGD zal het tarief voor de inspectie in rekening brengen bij de
exploitant. De GGD heeft reeds ervaring m.b.t. dit soort inspecties in het kader
van de Wet collectieve Preventie Volksgezondheid; zo worden door de GGD
inspecties uitgevoerd in de panden voor kinderopvang in Leeuwarden.
besluit 10