t 4 Blad 2 een afzonderlijke bankrekening te gebruiken voor de fractievergoeding, zodat eenvoudig aansluiting gelegd kan worden tussen de saldi van de bankrekening en het beginsaldo van de reserve en de ontvangen vergoeding en uitgaven; overige opbrengsten en gelden van derden niet op te nemen in de verantwoording. De meeste aanbevelingen zijn ook voorgaande jaren al door de accountant meegegeven. Om de onderlinge verschillen vooraf zoveel mogelijk te voorkomen zal voorafgaand aan de opstelling van de verantwoording 2006 een informatiebijeenkomst worden gehouden met de accountant en penningmeesters van de fracties. Daarnaast stellen wij u voor om het verantwoordingsmodel ter verduidelijking aan te passen door het verloopoverzicht van de reserve op te nemen. Tevens stellen wij u voor een standaard bijlage voor de kostenspecificatie bij het verantwoordingsmodel op te nemen en een aantal minimale vereisten voor een declaratieformulier per 2007 te verplichten (zie bijlage 1). Tot slot merkt de accountant op dat - evenals voorgaande jaren - de omschrijving van de mogelijke besteding van de fractievergoeding zoals weergegeven in artikel 9 van de verordening op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning ruim gedefinieerd is. De accountant geeft in overweging een meer gedetailleerde invulling te geven aan het opnemen van een limitatieve opsomming van te declareren kosten in de verordening Enerzijds zijn bestedingsmogelijkheden ruim omschreven en anderzijds zijn de niet toegestane bestedingsdoelen limitatief opgesomd. Deze constructie, die is overgenomen uit de modelverordening van de VNG, laat bewust veel ruimte over omdat het politieke ondersteuning betreft van de fracties. De ruime omschrijving van het bestedingsdoel maakt slechts een globale beoordeling mogelijk. De accountant adviseert het bestedingsdoel gedetailleerder in te vullen. Wij stellen u voor de ruime omschrijving van de bestedingsmogelijkheden in de verordening te handhaven. Het gebruik van de standaard kostenspecificatie en declaratieformulieren draagt naar onze mening voldoende bij aan de inzichtelijkheid van de verantwoording. Blad 3 Verrekening fractievergoedingen Op het voorschot van de fractievergoeding voor het jaar 2007 zal - voor de vermelde raadsfracties in bijlage 2 van het rapport van bevindingen - een verrekening plaats vinden. De fracties van D66 en LL zijn sinds maart 2006 niet meer in de raad vertegenwoordigd. Voor deze fracties zal het te verrekenen bedrag over 2005 én het restant van het saldo per 31 maart 2006 worden teruggevorderd, zoals hieronder is weergegeven. Tabel 1 Fractie Te verrekenen Saldo 31-03-06 Totaal D66 3.790,80 (uit 2005) 2158,30 5.949,10 LL 1.833,33 (uit 2002- 2003 en 2004) 1.833,33 Samenvattend Wij stellen u voor de hoogte van de fractievergoedingen, de stand van de reserves en de te verrekenen bedragen voor het jaar 2005 en de maanden januari tot en met maart 2006 zoals opgenomen in bijlage 2 van het rapport van bevindingen en bovenstaande tabel vast te stellen. Wij stellen u verder voor om het verantwoordingsmodel ter verduidelijking aan te passen en een standaard kostenspecificatie en een aantal minimale vereisten voor een declaratieformulier toe te voegen aan het verplichte In 4 verantwoordingsmodel Leeuwarden, 15 november 2006 Het Raadspresidium van Leeuwarden, J. van Olffen, voorzitter, drsO van Kolck, plv. griffier.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 342