t 4
Blad 2
een afzonderlijke bankrekening te gebruiken voor de
fractievergoeding, zodat eenvoudig aansluiting gelegd
kan worden tussen de saldi van de bankrekening en het
beginsaldo van de reserve en de ontvangen vergoeding
en uitgaven;
overige opbrengsten en gelden van derden niet op te
nemen in de verantwoording.
De meeste aanbevelingen zijn ook voorgaande jaren al door
de accountant meegegeven. Om de onderlinge verschillen
vooraf zoveel mogelijk te voorkomen zal voorafgaand aan de
opstelling van de verantwoording 2006 een
informatiebijeenkomst worden gehouden met de accountant en
penningmeesters van de fracties.
Daarnaast stellen wij u voor om het verantwoordingsmodel
ter verduidelijking aan te passen door het verloopoverzicht
van de reserve op te nemen. Tevens stellen wij u voor een
standaard bijlage voor de kostenspecificatie bij het
verantwoordingsmodel op te nemen en een aantal minimale
vereisten voor een declaratieformulier per 2007 te
verplichten (zie bijlage 1).
Tot slot merkt de accountant op dat - evenals voorgaande
jaren - de omschrijving van de mogelijke besteding van de
fractievergoeding zoals weergegeven in artikel 9 van de
verordening op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
ruim gedefinieerd is. De accountant geeft in overweging een
meer gedetailleerde invulling te geven aan het opnemen van
een limitatieve opsomming van te declareren kosten in de
verordening
Enerzijds zijn bestedingsmogelijkheden ruim omschreven en
anderzijds zijn de niet toegestane bestedingsdoelen
limitatief opgesomd. Deze constructie, die is overgenomen
uit de modelverordening van de VNG, laat bewust veel ruimte
over omdat het politieke ondersteuning betreft van de
fracties. De ruime omschrijving van het bestedingsdoel
maakt slechts een globale beoordeling mogelijk. De
accountant adviseert het bestedingsdoel gedetailleerder in
te vullen. Wij stellen u voor de ruime omschrijving van de
bestedingsmogelijkheden in de verordening te handhaven. Het
gebruik van de standaard kostenspecificatie en
declaratieformulieren draagt naar onze mening voldoende bij
aan de inzichtelijkheid van de verantwoording.
Blad 3
Verrekening fractievergoedingen
Op het voorschot van de fractievergoeding voor het jaar
2007 zal - voor de vermelde raadsfracties in bijlage 2 van
het rapport van bevindingen - een verrekening plaats
vinden. De fracties van D66 en LL zijn sinds maart 2006
niet meer in de raad vertegenwoordigd. Voor deze fracties
zal het te verrekenen bedrag over 2005 én het restant van
het saldo per 31 maart 2006 worden teruggevorderd, zoals
hieronder is weergegeven.
Tabel 1
Fractie
Te verrekenen
Saldo 31-03-06
Totaal
D66
3.790,80
(uit 2005)
2158,30
5.949,10
LL
1.833,33
(uit 2002- 2003
en 2004)
1.833,33
Samenvattend
Wij stellen u voor de hoogte van de fractievergoedingen, de
stand van de reserves en de te verrekenen bedragen voor het
jaar 2005 en de maanden januari tot en met maart 2006
zoals opgenomen in bijlage 2 van het rapport van
bevindingen en bovenstaande tabel vast te stellen.
Wij stellen u verder voor om het verantwoordingsmodel ter
verduidelijking aan te passen en een standaard
kostenspecificatie en een aantal minimale vereisten voor
een declaratieformulier toe te voegen aan het verplichte
In 4 verantwoordingsmodel
Leeuwarden, 15 november 2006
Het Raadspresidium van Leeuwarden,
J. van Olffen, voorzitter,
drsO van Kolck, plv. griffier.