Blad 10 Hier vallen instrumenten zoals de kwijtschelding en schuldhulpverlening onder. Spoor 3: Bevordering maatschappelijke participatie. Dit wordt gedaan door middel van de declaratieregeling en de ID-regeling (vergoeding kosten verplichte legitimatie) Spoor 4: Tegengaan niet-gebruik. Hier wordt gebruik gemaakt van voorlichting en het vereenvoudigen van procedures In één adem met bovenstaande instrumenten wordt meestal ook de langdurigheidstoeslag meegenomen. Dit valt formeel onder de basis inkomensvoorziening die voortvloeit uit de WWB Evenals in diverse andere gemeenten zijn er in Leeuwarden initiatieven ontplooid zoals de Voedselbank, de Goederenbank, restaurant Van Harte. Deze initiatieven zijn niet opgenomen in het reguliere armoedebeleid van de gemeente. Bij de begrotingsbehandeling voor 2006 heeft de raad besloten om aan de Voedselbank 30.000 te verstrekken verdeeld over de jaren 2006, 2007 en 2008. b) Voor 2007 staan de volgende bedragen op de begroting: Bijzondere bijstand 2138592 Collectieve verzekering 460700 Zwemvangnetregeling 18.400 Kwij tschelding 12.500 Schuldhulpverlening 660.400 Declaratieregeling 195.200 ID- regeling 15 .300 Langdurigheidstoeslag 579000 Voedselbank 10000 In januari 2006 heeft de gemeenteraad besloten om het budget van 208.000, dat in 2005 structureel is toegevoegd aan het fictieve budget bijzondere bijstand, voor de dienstjaren 2006 en 2007 toe te voegen aan het budget bestemd voor het beleidsproduct Armoedebestrijding. Deze middelen zullen worden aangewend voor de financiering van een raadswens om in 2006 en 2007 uitvoering te geven aan een categoriale regeling bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Het college geeft uiteraard uitvoering aan dit besluit. Gelet op het feit dat de regeling voor de duur van 2 jaar wordt ingevoerd, heeft het college gemeend dat het efficiënter is om de middelen te bundelen en éénmalig uitvoering te geven aan de regeling. Op deze wijze worden de uitvoeringskosten zo laag mogelijk gehouden en resteren er meer middelen voor de feitelijke toekenningen aan de doelgroep. De kwijtschelding betreft een relatief laag bedrag omdat op het product armoedebeleid alleen nog de kwijtschelding OZB eigenaarsdeel rust. Blad 11 Voor afvalstoffenheffing, hondenbelasting en de weer in te voeren rioolheffing wordt gebruikgemaakt van een kostendekkend tarief. Dit houdt in dat het budget voor kwijtschelding wordt opgebracht door het betalende deel van de Leeuwarder bevolking. De genoemde bedragen zijn exclusief de rijksmiddelen die voor 2007 beschikbaar komen voor de collectieve zorgverzekering 35.000 structureel). c) Er wordt voorlichting gegeven om het niet-gebruik tegen te gaan. Daarbij wordt naast de traditionele voorlichtingsvormen, ook gebruik gemaakt van bestandskoppelingen. Uit onderzoek blijkt dat nog altijd een deel van de doelgroep geen gebruik maakt van de voorzieningen. Daarbij heeft het niet-gebruik niet altijd te maken met onwetendheid. De eigen perceptie geen recht te hebben, de hoogte van een eventuele vergoeding en het teveel moeite vinden om een aanvraag in te dienen, spelen ook een rol in het al dan niet gebruikmaken van een armoedevoorziening. d) In het collegeprogramma is opgenomen dat het streven erop gericht is om de komende jaren de armoedebestrijding in ieder geval op het huidige niveau te handhaven. Ons voornemen is om in 2007 het huidige beleid te heroverwegen. Onderdeel daarin is het terugdringen van het niet-gebruik. Het is in dit stadium echter niet opportuun om aan dit voornemen een stijging van het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand etc. te verbinden. Reden daarvoor is dat het nog niet duidelijk is wat de exacte effecten zijn van eventueel te treffen maatregelen om het niet-gebruik tegen te gaan. Vraag Denkt het college met het begrip arbeidspool (verionen van uitkeringsgelden) aan een alternatief voor het Prohef- systeem. Antwoord Dit is één van de instrumenten waar het college aan denkt. Binnenkort wordt de raad geïnformeerd over het bredere palet van instrumenten. Vraag Hoe kan het dat er in de Turap 2006 een tekort van 1,9 miljoen op het WWB-Inkomensdeel is gemeld? Antwoord: De eind 2005 afgekondigde maatregelen WWB hebben geleid tot een afname van het cliëntenbestand. Deze afname is later op gang gekomen dan geraamd doordat vooral de uitstroom van WWB uitkeringsgerechtigden naar "blijvers" in gesubsidieerde arbeid langer heeft geduurd dan aanvankelijk werd verwacht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 34