Blad 10
Hier vallen instrumenten zoals de kwijtschelding en
schuldhulpverlening onder.
Spoor 3: Bevordering maatschappelijke participatie.
Dit wordt gedaan door middel van de declaratieregeling
en de ID-regeling (vergoeding kosten verplichte
legitimatie)
Spoor 4: Tegengaan niet-gebruik.
Hier wordt gebruik gemaakt van voorlichting en het
vereenvoudigen van procedures
In één adem met bovenstaande instrumenten wordt meestal
ook de langdurigheidstoeslag meegenomen. Dit valt
formeel onder de basis inkomensvoorziening die
voortvloeit uit de WWB
Evenals in diverse andere gemeenten zijn er in
Leeuwarden initiatieven ontplooid zoals de Voedselbank,
de Goederenbank, restaurant Van Harte. Deze initiatieven
zijn niet opgenomen in het reguliere armoedebeleid van
de gemeente. Bij de begrotingsbehandeling voor 2006
heeft de raad besloten om aan de Voedselbank 30.000 te
verstrekken verdeeld over de jaren 2006, 2007 en 2008.
b) Voor 2007 staan de volgende bedragen op de begroting:
Bijzondere bijstand
2138592
Collectieve verzekering
460700
Zwemvangnetregeling
18.400
Kwij tschelding
12.500
Schuldhulpverlening
660.400
Declaratieregeling
195.200
ID- regeling
15 .300
Langdurigheidstoeslag
579000
Voedselbank
10000
In januari 2006 heeft de gemeenteraad besloten om het
budget van 208.000, dat in 2005 structureel is
toegevoegd aan het fictieve budget bijzondere bijstand,
voor de dienstjaren 2006 en 2007 toe te voegen aan het
budget bestemd voor het beleidsproduct
Armoedebestrijding. Deze middelen zullen worden
aangewend voor de financiering van een raadswens om in
2006 en 2007 uitvoering te geven aan een categoriale
regeling bijzondere bijstand voor chronisch zieken,
gehandicapten en ouderen. Het college geeft uiteraard
uitvoering aan dit besluit. Gelet op het feit dat de
regeling voor de duur van 2 jaar wordt ingevoerd, heeft
het college gemeend dat het efficiënter is om de
middelen te bundelen en éénmalig uitvoering te geven aan
de regeling. Op deze wijze worden de uitvoeringskosten
zo laag mogelijk gehouden en resteren er meer middelen
voor de feitelijke toekenningen aan de doelgroep.
De kwijtschelding betreft een relatief laag bedrag omdat
op het product armoedebeleid alleen nog de
kwijtschelding OZB eigenaarsdeel rust.
Blad 11
Voor afvalstoffenheffing, hondenbelasting en de weer in
te voeren rioolheffing wordt gebruikgemaakt van een
kostendekkend tarief. Dit houdt in dat het budget voor
kwijtschelding wordt opgebracht door het betalende deel
van de Leeuwarder bevolking.
De genoemde bedragen zijn exclusief de rijksmiddelen die
voor 2007 beschikbaar komen voor de collectieve
zorgverzekering 35.000 structureel).
c) Er wordt voorlichting gegeven om het niet-gebruik tegen
te gaan. Daarbij wordt naast de traditionele
voorlichtingsvormen, ook gebruik gemaakt van
bestandskoppelingen. Uit onderzoek blijkt dat nog altijd
een deel van de doelgroep geen gebruik maakt van de
voorzieningen. Daarbij heeft het niet-gebruik niet
altijd te maken met onwetendheid. De eigen perceptie
geen recht te hebben, de hoogte van een eventuele
vergoeding en het teveel moeite vinden om een aanvraag
in te dienen, spelen ook een rol in het al dan niet
gebruikmaken van een armoedevoorziening.
d) In het collegeprogramma is opgenomen dat het streven
erop gericht is om de komende jaren de
armoedebestrijding in ieder geval op het huidige niveau
te handhaven. Ons voornemen is om in 2007 het huidige
beleid te heroverwegen. Onderdeel daarin is het
terugdringen van het niet-gebruik. Het is in dit stadium
echter niet opportuun om aan dit voornemen een stijging
van het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand etc.
te verbinden. Reden daarvoor is dat het nog niet
duidelijk is wat de exacte effecten zijn van eventueel
te treffen maatregelen om het niet-gebruik tegen te
gaan.
Vraag
Denkt het college met het begrip arbeidspool (verionen van
uitkeringsgelden) aan een alternatief voor het Prohef-
systeem.
Antwoord
Dit is één van de instrumenten waar het college aan denkt.
Binnenkort wordt de raad geïnformeerd over het bredere
palet van instrumenten.
Vraag
Hoe kan het dat er in de Turap 2006 een tekort van 1,9
miljoen op het WWB-Inkomensdeel is gemeld?
Antwoord:
De eind 2005 afgekondigde maatregelen WWB hebben geleid tot
een afname van het cliëntenbestand. Deze afname is later op
gang gekomen dan geraamd doordat vooral de uitstroom van
WWB uitkeringsgerechtigden naar "blijvers" in
gesubsidieerde arbeid langer heeft geduurd dan aanvankelijk
werd verwacht.