8- Door Respons doorverwezen naar VWF om te checken of cliënt voldoet aan
de richtlijnen van Respons (juridisch gedeelte) of cliënt in aanmerking komt voor
Noodhulp.
VWF vraagt dossier op, screent het en brengt advies uit.
9- Asiel gerelateerde vergunning. Er is iets fout gegaan bij de IND bij omzetting
bepaalde tijd in onbepaalde tijd. De tijdslimieten zijn verstreken. Cliënt moet langer
dan normaal werken met een W-document. Dit document geeft minder faciliteiten Han
de verblijfsvergunning. Het is een tussenoplossing, maar deze tussenoplossing duurt
soms door fouten bij de IND erg lang. Cliënt komt in problemen met bijv,
arbeidscontract IBG. CWI. aanvraag paspoort, etc.
VWF neemt contact op (meermalen) om e.e.a. op te lossen en aan derden wordt
uitgelegd wat de situatie is en inhoudt.
10- Cliënt wordt door het 'systeem' gedwongen Nederland te verlaten. Heeft daar
gehoor aan proberen te geven. Wordt gesnapt met vals paspoort. Komt nu niet in
aanmerking voor categoriaal beschermingbeleid. Heeft haar zaak gewonnen bii de
rechtbank. IND gaat in beroep bij Raad van State, dit heeft ze verloren. Advocaat heeft
zaak aanhangig gemaakt bii EU-hof.
VWF is intermediair tussen advocaat en cliënt Tevens wordt doorverwezen naar
Noodhulpgroep.
11- W-document is verlopen en heeft nog geen nieuw document van IND
ontvangen. Kan mij niet identificeren. Wat moet ik doen?
VWF zoekt contact met IND, vraagt naar reden en probeert vaart in de zaak te krijgen.
12- Slechtnieuws gesprek voeren met cliënt nadat iemand is uitgeprocedeerd.
VWF laat keuze zien van Illegaliteit en de daaraan gekoppelde uitzichtloosheid en
kwetsbaarheid en de mogelijkheden van terugkeer. Mensen helpen keuzes te maken
uit deze beide 'duivelse' dilemma's.
13- Ik ben uitgeprocedeerd, wil/moet terug naar land van herkomst. Kan geen
reispapieren krijgen. Moet documenten laten komen nit land van herkomst om
identiteit aan te kunnen tonen.
VWF helpt bij het verkrijgen van de identiteitspapieren, (helpen met brief schrijven,
helpen met ideeën om de papieren te verkrijgen, etc.)
14- Ik heb al jaren geen onderdak, leef als illegaal, wordt beschouwd als een
illegaal, maar denkt dat er nog een procedure loopt.
VWF zoekt contact met IND en probeert dossier op te bouwen (tijdrovend en lastig).
Cliënt heeft geen advocaat meer. Na intensief onderzoek van VWF blijkt er inderdaad
nog een asielprocedure te lopen. Cliënt is echter nooit geloofd. VWF probeert de zaak
weer op gang te krijgen en probeert fouten te herstellen en te verhalen op de IND.
15- Ik ben zelfstandig genoeg op eigen beslissing te nemen, maar wil graag een
medewerker van VWF als klankbord om zaken te checken en om steun te krijgen in de
te nemen beslissingen.
VWF biedt het klankbord.
16- Cliënt heeft de boodschap van de IND (mogelijk positieve boodschap!
positiever opgevat dan het in werkelijkheid is.
VWF heeft gecontroleerd bij de IND en probeert cliënt weer terug te brengen naar de
realiteit. IND heeft niet gecheckt of hun boodschap (persoonlijk gesprek) goed is
geland.
17- Cliënt krijgt veel te laat bericht van de IND over verblijfsvergunning bepaalde
tijd, zodat deze direct omgezet kan worden in onbepaalde tijd. Heeft in de tussentiid
geen recht gehad op werk, studie, inburgering e.d.
VWF gaat na of er een schadevergoeding kan worden ingediend worden bij IND en
helpt de cliënt hierbij.
18- Doorverwijzing.
VWF verwijst naar de specialisten van VWF als het gaat om gezinshereniging, GGZ,
Artsenpost, Apotheek, Hulp en Welzijn, etc. Contacten worden gelegd door VWF met
contactpersonen binnen genoemde instellingen en organisaties.