weer vertrekken naar de grote steden in de Randstad. Een grote stad oefent aantrekkingskracht uit (anonimiteit). Dit is niet afhankelijk van de aanwezigheid van een steunpunt. VWF, Respons en Nidos zijn van mening dat er meer aandacht moet komen voor intensieve individuele juridische en maatschappelijke begeleiding van deze kwetsbare groep zodat de ex- AMA's serieus kunnen nadenken over een toekomst in het land van herkomst in plaats van af te glijden in de illegaliteit. Nidos en Respons zijn op verzoek van de gemeente Leeuwarden betrokken geweest bij het projectvoorstel, welke is ingediend en geschreven door VWF, om te voorkomen dat de ex-AMA's in Leeuwarden op straat terecht komen. Het project Perspectief is geënt op de perspectiefaanpak van Utrecht, Groningen en nog vele andere gemeenten en zal zich in eerste instantie richten op ex-AMA's die in de gemeente Leeuwarden op straat dreigen te geraken. Ex-AMA's die een (tijdelijke) verblijfsvergunning hebben worden gelinkt aan het project PerspectiefDe ervaringen in Utrecht leren dat er binnen het project Perspectief meerwaarde te behalen is, wanneer uitgeprocedeerde ex- AMVs en ex-AMA's met een (tijdelijke) verblijfsvergunning' gezamenlijk participeren in het project Perspectief. Verder leert Utrecht dat jongeren in de loop van het project van groep zullen wisselen (status verkrijgen of verliezen). Het project Perspectief biedt jongeren een veilige plaats om over hun toekomst - status of terugkeer - na te denken en richt zich op voorkomen van illegaliteit. De ex-AMA zonder verblijfsstatus krijgt in het project Perspectief de mogelijkheid om op een realistische manier na te denken over de toekomst. De medewerkers van het project Perspectief volgen en stimuleren de jongere en houden ze in beeld. Elke drie maanden wordt geëvalueerd in hoeverre welke ondersteuning geboden moet worden. Looptijd van het traject is afhankelijk van individuele omstandigheden. Er wordt gestreefd naar een trajectduur van zes maanden. Exacte tijdsduur is niet aan te geven, vanwege de vele externe variabelen, zoals: e men wil wel terug naar land van herkomst, maar reispapieren laten op zich wachten (ambassade) men heeft een reguliere aanvraag lopen tot verblijf, maar beslissing IND laat op zich achten men kan geen beslissing nemen vanwege ernstige psychosociale problemen Over de situatie die ontstaat waneer een ex-AMA uit een andere Friese gemeente bij het project in Leeuwarden aanklopt zullen binnen de Vereniging Friese Gemeenten (VFG) afspraken worden gemaakt. Gezien de ernst van de situatie kan niet gewacht worden op een provinciale aanpak en moet het project zo snel mogelijk alvast in Leeuwarden van start gaan. 2. Belang van intensieve juridische begeleiding van ex-AMA's Uit onderzoek van de gemeente Utrecht is gebleken dat AMA's na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar een verhoogd risico lopen om in het harddrugscircuit, de criminaliteit of de prostitutie terecht te komen. Op deze leeftijd stopt immers de voogdij over deze jongeren en moeten ze zonder begeleiding op kamers gaan wonen. Ook krijgen ze geen leefgeld meer. Een groot deel van hen wacht de plicht Nederland te verlaten omdat ze geen verblijfstitel zullen krijgen. Gevolg is dat veel van deze jongeren nu in de illegaliteit verdwijnen. 3 Dit zal VWF realiseren met bestaande projecten en activiteiten, bijv. Banenoffensief en juridisch spreekuur Leeuwarden. Deze activiteiten worden gefinancierd uit externe middelen. Daarnaast is het huidige terugkeerproces een proces waarin alleen termijnen en formele gesprekken centraal staan en de motivatie van de ex-AMA om al dan niet terug te keren onderbelicht blijft. Bovendien worden de voorzieningen in bepaalde gevallen zonder enige beschikking met ingang van het 18e levensjaar beëindigd. Vluchtelingenwerk Fryslan is van mening dat gekeken moet worden naar de juridische grondslag van het stopzetten van de voorzieningen voor deze groep. Ook ex-AMA's hebben recht op juridische ondersteuning. Bovendien is een aantal van deze ex-AMA's nog steeds in procedure voor een verblijfsvergunning en op die grond rechtmatig in Nederland. Toch wordt ook bij deze groep het leefgeld beëindigd en komen de jongeren op straat. Uit cijfers van het project Perspectief Utrecht blijkt dat 56 ex-AMA's alsnog een verblijfsvergunning hebben gekregen. Verder zullen particuliere verhuurders en woningcorporaties als gevolg van het rijksbeleid te maken krijgen met gederfde huurinkomsten en ontruimingsprocedures. Dit zal het draagvlak bij verhuurders voor het aanbieden van woonruimte aan statushouders geen goed doen. Ook de kosten voor de volksgezondheid zullen onder andere door verslavingsproblematiek en door het leven op straat als gevolg van het rijksbeleid oplopen. Kortom: de maatschappelijke gevolgen en de maatschappelijke kosten van het falende rijksbeleid zijn aanzienlijk. Vluchtelingenwerk Fryslan wil met het project Perspectief de juridische en maatschappelijke belangen van de ex-AMA's behartigen en deze kwetsbare groep ondersteunen bij het maken van een schijnbaar onmogelijke keuze tussen terugkeer of illegaliteit. 3. Belang van noodopvang/leefgeld voor ex-AMA's in het project Ex-AMA's zijn jongeren in een zeer kwetsbare positie.. De kwetsbaarheid wordt vergroot indien er geen leefgelden meer worden verstrekt. Om die jongeren minder kwetsbaar te laten zijn wordt hen, indien nodig, leefgeld verstrekt. In uitzonderlijke situaties en extreme problematiek zal ook de mogelijkheid van huisvesting worden onderzocht. Cruciale beslissing over toekomst kunnen niet genomen worden indien niet aan de primaire behoeften (bed, bad, brood) voldaan is. Verstrekking leefgeld wordt niet direct gekoppeld aan deelname aan het project. Ervaringen in Utrecht leren dat daarmee afhankelijkheid wordt gerecreëerd en sociaal wenselijk gedrag wordt gestimuleerd. Doel van de verstrekking van leefgeld en eventueel huisvesting: 1 - Humanitaire overwegingen; 2- Voorkomen dat cliënt afglijdt naar circuits die nadelig zijn voor de cliënt en de samenleving; Getracht wordt om de ex-ama's zo veel mogelijk in de eigen leefomgeving te huisvesten. Door een financiële bijdrage (leefgeld) wordt dit gestimuleerd. De cliënten worden gestimuleerd zoveel als kan gebruik te maken van eigen netwerken (sociaal kapitaal).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 363