31. 1986, HASA maart '06, Nader Gehoor mei '06, Nog geen beschikking, GGZ. 32. 1985, uitgeprocedeerd, geen leefgeld meer, kind bij Arubaanse vrouw, niet erkend. VI. Werk probeert terugkeer bespreekbaar te maken. 33. 1984, uitgeprocedeerd, wil zich aanmelden voor terugkeer, stuit op problemen omdat Laatste gemeente van officieel verblijf weigert zijn aanmelding aan te nemen. Bekend bij Respons. 34. 1982, uitgeprocedeerd, geen leefgeld, recent aangemeld bij VI. Werk, wil per se niet terug. 35. 1987, uitgeprocedeerd, leefgeld gestopt, wil graag opleiding in NL afinaken. Woont bij vrienden. Kandidaat Project Terugkeer. 36. 1986, uitgeprocedeerd, ernstig depressief, HIV-positief, actieve psychiater, voor Vreemdelingenpolitie "Met Onbekende Bestemming vertrokken". Kamerlid ingeschakeld. Zeer triest verhaal. 37. 1985, uitgeprocedeerd, ambassade kan niet helpen, door IOM terugverwezen naar Vluchtelingenwerk. Laatste bezoek eindigde met gefrustreerd vertrek. 38. 1986, uitgeprocedeerd, geen leefgeld, volgt opleiding en heeft zorg voor zusje met beperking. Vertrouwen in rechtsstelsel volkomen kwijt. Laatste maanden niet gezien. 39. 1987, uitgeprocedeerd, leefgeld gestopt, advo gaat in beroep tegen stoppen leefgeld en vraagt voorlopige voorziening om rechtmatig verblijf te bewerkstelligen. Regelmatig Hepatitis-controle. 40. 1985, gehuwd met partner die vergunning bepaalde tijd heeft, In oktober 2006 zitting Rechtbank inz. verblijf als AMV. Er is nog hoop. t» 10 Bijlage 2 Betrokkenen en hun positie in het project Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA): is het uitvoeringsorgaan van de overheid dat de terugkeergesprekken met de ex-AMA's voert en Nidos voorziet van het leefgeld dat wordt uitbetaald aan de jongere tot 18de verjaardag. Bijdrage COA aan het project De groep die onder het PLEXA-project valt krijgt drie gesprekken met het COA waarna het leefgeld na acht weken met of zonder een beschikking wordt stopgezet. COA vraagt aan de ex-AMA's of ze weten van project Perspectief en verwijst ze naar dit project als dat niet het geval mocht zijn. Aangezien het traject van COA acht weken duurt is het van groot belang dat VWF en Nidos door COA tijdig worden geïnformeerd over voorgenomen gesprekken zodat ex-AMA's op tijd door Nidos en VWF kunnen worden voorbereid. NIDOS: de voogdij-instelling die tot en met het 18e levensjaar verantwoordelijk is voor de AMA's. Bijdrage NIDOS aan het project NIDOS verwijst via warme overdracht naar project Perspectief als AMA's 17 zijn. Ten behoeve van Vluchtverhaalanalyse stuurt NIDOS dan een kopie van het dossier aan VWF. Respons: Stichting Respons is de organisatie die hulp verleent aan mensen zonder verb lijfspapieren. Respons is een belangrijke partner. Via het aanloopspreekuur van de Stichting Respons komen ex-ama's in beeld. Respons stuurt deze ex-AMA's door naar VWF. Tevens is er kennis en ervaring aanwezig bij Respons over hoe om te gaan met de bewuste doelgroep. Respons heeft aangegeven dat in het project gebruik gemaakt kan worden van haar expertise. IOM: Internationale Organisatie voor Migratie Het IOM faciliteert de terugkeer van asielzoekers naar land van herkomst. Het IOM beschikt over landeninformatie en heeft kennis van de situatie ter plekke. VWF zal gebruik maken van de kennis en ervaring die aanwezig is bij het IOM. Vluchtelingenwerk Frvslan: is in de provincie Friesland de belangenbehartigingsorganisatie voor juridische en maatschappelijke begeleiding van asielzoekers en vluchtelingen. In Leeuwarden is zij verantwoordelijk voor de juridische begeleiding en ondersteunt zij bij het maken van een keuze rondom terugkeer. Bijdrage VWF aan het project VWF legt, na aanmelding van de jongere door o.a. Nidos, een dossier aan c.q ontvangt een kopie van het bestaande dossier van Nidos en registreert de jongere in haar volgsysteem. Vervolgens bestudeert zij het dossier op procedurele zorgvuldigheid en juridisch perspectief. Daarnaast onderzoekt VWF of er nog recht op opvang is vanwege nog lopende procedures. VWF informeert de jongere over het project Perspectief en nodigt de jongere uit 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 367