d.d. 14 September 2006 BIJLAGE 6 Toelichting op artikel 4 Certificering van aandelen/commissaris De gemeente heeft op 7 juni 1993 aandelen in de op diezelfde dag opgerichte besloten vennootschap FEC Beheer B.V. verworven. Deze aandelen verschaffen de gemeente krachtens haar statuten het recht om via de algemene vergadering van aandeelhouders, op bindende voordracht, één commissaris te benoemen. Direct daarna heeft de gemeente haar aandelen, waaraan voormeld recht is verbonden, overgedragen aan de Stichting Administratiekantoor FEC Beheer B.V. In ruil voor de aandelen heeft de gemeente van de stichting certificaten van gemelde aandelen in eigendom verkregen. Het resultaat is dat het stemrecht op de aandelen bij de stichting berust, en niet meer bij de gemeente. De vermogenswaarde die aan de aandelen verbonden is, wordt belichaamd in de certificaten van de aandelen. In principe hebben de certificaten eenzelfde waarde als de aandelen. De stichting betaalt aan de certificaathouder het dividend in zijn geheel uit. Kort gezegd: stemrecht en recht op dividend zijn uit elkaar getrokken. Het stemrecht wordt uitgeoefend door de stichting, het recht op dividend komt toe aan de certificaathouder. Het recht om een commissaris te benoemen berust thans bij het stichtingsbestuur. Dit bestuur bestaat uit 5 leden, waarvan er 2 door de gemeente (in hoedanigheid van certificaathouder) worden benoemd. Zolang de gemeente de certificaten behoudt en mitsdien deel blijft uitmaken van het stichtingsbestuur, behoudt zij het recht om te stemmen in de algemene vergadering van aandeelhouders van FEC Beheer B.V. en heeft zij dus het recht om één commissaris daarin te benoemen. Indien de certificaten worden overgedragen, vervalt het recht voor de gemeente om 2 leden in het stichtingsbestuur te benoemen en daarmee vervalt het recht om via dit bestuur één commissaris in FEC Beheer B.V. te benoemen. Doordat in artikel 4 van deze overeenkomst de certificaten onder opschortende voorwaarde worden overgedragen, behoudt de gemeente het hiervoor gemelde recht totdat aan de opschortende voorwaarde is voldaan. Pas nadat aan de voorwaarde is voldaan zal namelijk het eigendom van de certificaten worden overgedragen. 16 Toelichting op Overeenkomst WTC Expo Inleiding In de te sluiten Overeenkomst WTC Expotreedt de gemeente gefaseerd uit de bedrijfsvoering van het voormalige Frisian Expo Center (FEC), thans genaamd: WTC Expo. De belangrijkste redenen om te komen tot deze overeenkomst zijn van economische en financiële aard: ten eerste wordt daardoor een verdere doorontwikkeling van WTC Expo mogelijk door het aantrekken van forse private investeringen en het overhevelen van beurs- en evenementenactiviteiten van Zuidlaren naar Leeuwarden; ten tweede wordt WTC Expo verder geprivatiseerd doordat de gemeente uittreedt als risicodragend ondernemer, hetgeen past in de landelijke trend van een uit ondernemingen terugtredende overheid. De bedrijfsvoering van het WTC Expo is vanaf 1993 verliesgevend geweest. Gemiddeld werd tot en met het boekjaar 2003-2004 een verlies geleden van 120.000,-- per jaar. Alleen het boekjaar 2004-2005 is winstgevend geweest. Over dit boekjaar werd een winst van 182.712 verantwoord voor aftrek van belasting. Verwacht wordt dat door het uittreden van de gemeente en daaraan voorwaardelijk gekoppelde private investeringen, alsmede door overheveling van beurs- en evenementenactiviteiten van Zuidlaren naar Leeuwarden, het WTC Expo verder aan allure wint en de bedrijfsvoering structureel rendabel kan worden gemaakt. De overeenkomst is het resultaat van onderhandelingen die vanaf augustus 2004 op bestuurlijk niveau zijn gevoerd en ambtelijk nader zijn uitgewerkt. Er ligt een aantal externe juridische adviezen aan ten grondslag, te weten adviezen van: 1Trip advocaten en notarissen, d.d. 31 oktober 2005, inzake staatssteun; 2. Deloitte management support, d.d. 10 januari 2006, inzake economische waarde aandeel in de WTC Expo; 3. Nysingh advocaten-notarissen, d.d. 18 april 2006, inzake staatssteun. Verder ligt een taxatierapport voor van DTZ Zadelhof vof, d.d. 19 september 2005, inzake waardering van de te ruilen gronden. In september 2006 zijn bestuurlijke delegaties van gemeente en Prins Bemhardhoeve het, onder het voorbehoud van goedkeuring door het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en de Raad van Commissarissen van de Prins Bernard Hoeve, eens geworden over de overeenkomst. Samenvatting overeenkomst Kort samengevat kan de overeenkomst als volgt worden omschreven: De gemeente treedt gefaseerd geheel uit de bedrijfsvoering van het WTC Expo, waaronder begrepen overdracht van het juridisch eigendom van de grond, die destijds economisch is ingebracht, onder de voorwaarde dat de Prins Bemhardhoeve substantieel investeert in Leeuwarden. Dit door haar beurs- en evenementenactiviteiten te concentreren in Leeuwarden en door het aanwenden van de verkoopopbrengst van onroerend goed in Zuidlaren ten behoeve van de fysieke uitbreiding van het WTC Expo-complex. De koopsom van het gemeentelijke aandeel in FEC CV wordt omgezet in een geldlening, die een looptijd heeft van 30 jaren tegen 4% rente, 10 jaar vast (jaarlijks af te lossen). 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 398