Blad 20 Programma Algemene Dekkingsmiddelen (15) Vraag In het Collegeprogramma is afgesproken de Toeristenbelasting af te schaffen. In het programma Algemene Dekkingsmiddelen staat nog een post in de Lokale heffingen tabel. Kan dit toegelicht worden? Antwoord De toeristenbelasting bestaat feitelijk uit twee verschillende belastingen: een belasting voor hotelovernachtingen en een watertoeristenbelasting. Tarief is bij beide belastingen 0,55 per overnachting. Bij het verwerken van de afschaffing van de toeristenbelasting in de begroting is abusievelijk de opbrengst van de watertoeristenbelasting 13.000) niet meegenomen. Bij de eerstvolgende begrotingswijziging zal deze wijziging alsnog meegenomen worden. Dit is een structureel nadeel van 13.000. Vraag In het programma Onvoorzien (15) is bij het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen een stelpost 'Toekomstige tegenvallers' opgenomen, ad. 400.000. Is deze stelpost noodzakelijk of kan deze vrijvallen? Antwoord: Nee, de stelpost kan niet vrijvallen omdat de ervaring leert dat er zich jaarlijks onvoorziene én onvermijdbare structurele uitzettingen voordoen. Het feit dat die zich voordoen rechtvaardigt het bestaan van de stelpost en geldt dus ook het omgekeerde: zodra er zekerheid is dat er zich geen onvermijdbare uitzettingen voor zullen doen kan de stelpost vervallen. Die zekerheid is er niet, integendeel de ervaring leert dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wél onvermijdbare uitzettingen zullen optreden en dus is het verstandig om daarvoor een stelpost op te nemen. Indien de stelpost niet geheel nodig is voor het afdekken van de structurele tegenvallers, komt het restbedrag ter afweging beschikbaar voor intensivering van bestaand beleid en/of nieuw beleid. Vraag In het programma Algemene Dekkingsmiddelen staan in tabel a de precariorechten. Bij precariorechten zijn de baten veel hoger dan de lasten; bij de heffingen en leges is uitgangspunt kostendekkendheid; hoe kijkt het college daar in dit geval tegenaan? Antwoord: Tot 1995 werd niet gesproken van een precariobelasting, maar van precariorechten. Met de inwerkingtreding van de Wet materiële belastingbepalingen Gemeentewet is hierin verandering gekomen. In de memorie van toelichting op deze wet komt naar voren dat men vond dat de nadruk op het belastingkarakter van deze heffing ligt. In tegenstelling tot de retributies ontbreekt vaak een direct aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. Een ander argument voor deze opvatting was dat voor de gemeente veelal de kosten ontbreken. Blad 21 Anderen zijn echter van mening dat er slechts sprake is van een naamswijziging en dat het retributieve karakter van de heffing vooropstaat. Er is wel degelijk een aanwijsbare tegenprestatie bij het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond die voor de openbare dienst bestemd is. Precario moet worden gezien als een betaling aan de eigenaar van de openbare gemeentegrond door degene van of aan wie bij wijze van gunst wordt gedoogd of toegestaan dat hij voorwerpen heeft onder, op of boven die grond. Tegenover dat gedogen of toelaten staat dus een betaling, de tegenprestatie (Hof s-Gravenhage 29 oktober 1996) Wij sluiten ons bij bovenstaande mening van de rechterlijke macht aan en zien de precariobelasting primair als inkomstenbron. De mate van kostendekkendheid is dan ook niet relevant Vraag Op pagina 163 van de programmabegroting is te zien dat de lasten van het product vergunningen/ontheffingen met ingang van 2007 fors oplopen (bijna een verdubbeling), terwijl de baten vrijwel gelijk blijven. Is dit de opstap naar de redenering dat de producten straks (weer) kostendekkend moeten worden en er dus aanzienlijke verhogingen van de leges komen? Antwoord: Dit is niet het geval. Als gevolg van een reorganisatie van de voormalige sector Beheer Openbare Ruimte tot de sector Wijkzaken, heeft een verdere aanscherping van geplande inzet van medewerkers op de BHP1s (beheersproducten) plaatsgevonden. Dit heeft er voor begroting 2007 toe geleid dat er een reallocatie van inzet (ambtelijke uren) van zowel Front-office als Stadstoezicht is doorgevoerd, waardoor dit productsaldo een grote mutatie ten opzichte van 2006 laat zien. Per saldo heeft dit geen financiële consequenties omdat op andere producten de lasten navenant zijn gedaald (w.o. de producten: exploitatie en beheer aanlegplaatsen, organiseren en coördineren kermissen, (tijdelijk) verhuur grond (allen programma Economie en Toerisme(3)exploitatie en beheer havens beroepsvaart (programma Infrastructuur en Bereikbaarheid7)en buitenreclame (programma Woon- en Leefomgeving(14)De kostendekkendheid van de leges wordt door het college dan ook integraal bekeken, er is sprake van een reallocatie van ambtelijke inzet en geen sprake van een voorgenomen verhoging van lasten. Paragraaf Lokale heffingen. Vraag Indien, betreffende de fiscale procedure baatbelasting Binnenstad-Nieuwestad die momenteel bij de Hoge Raad in behandeling is, uit het te wijzen arrest zal blijken dat de baatbelasting juridisch gezien niet houdbaar is, wordt dan alle al geïnde baatbelasting terugbetaald door de gemeente?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 39