Blad 20
Programma Algemene Dekkingsmiddelen (15)
Vraag
In het Collegeprogramma is afgesproken de
Toeristenbelasting af te schaffen. In het programma
Algemene Dekkingsmiddelen staat nog een post in de Lokale
heffingen tabel. Kan dit toegelicht worden?
Antwoord
De toeristenbelasting bestaat feitelijk uit twee
verschillende belastingen: een belasting voor
hotelovernachtingen en een watertoeristenbelasting. Tarief
is bij beide belastingen 0,55 per overnachting. Bij het
verwerken van de afschaffing van de toeristenbelasting in
de begroting is abusievelijk de opbrengst van de
watertoeristenbelasting 13.000) niet meegenomen. Bij de
eerstvolgende begrotingswijziging zal deze wijziging alsnog
meegenomen worden. Dit is een structureel nadeel van
13.000.
Vraag
In het programma Onvoorzien (15) is bij het onderdeel
Algemene Dekkingsmiddelen een stelpost 'Toekomstige
tegenvallers' opgenomen, ad. 400.000. Is deze stelpost
noodzakelijk of kan deze vrijvallen?
Antwoord:
Nee, de stelpost kan niet vrijvallen omdat de ervaring
leert dat er zich jaarlijks onvoorziene én onvermijdbare
structurele uitzettingen voordoen. Het feit dat die zich
voordoen rechtvaardigt het bestaan van de stelpost en geldt
dus ook het omgekeerde: zodra er zekerheid is dat er zich
geen onvermijdbare uitzettingen voor zullen doen kan de
stelpost vervallen. Die zekerheid is er niet, integendeel
de ervaring leert dat er met een aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid wél onvermijdbare uitzettingen zullen
optreden en dus is het verstandig om daarvoor een stelpost
op te nemen. Indien de stelpost niet geheel nodig is voor
het afdekken van de structurele tegenvallers, komt het
restbedrag ter afweging beschikbaar voor intensivering van
bestaand beleid en/of nieuw beleid.
Vraag
In het programma Algemene Dekkingsmiddelen staan in tabel a
de precariorechten. Bij precariorechten zijn de baten veel
hoger dan de lasten; bij de heffingen en leges is
uitgangspunt kostendekkendheid; hoe kijkt het college daar
in dit geval tegenaan?
Antwoord:
Tot 1995 werd niet gesproken van een precariobelasting,
maar van precariorechten. Met de inwerkingtreding van de
Wet materiële belastingbepalingen Gemeentewet is hierin
verandering gekomen. In de memorie van toelichting op deze
wet komt naar voren dat men vond dat de nadruk op het
belastingkarakter van deze heffing ligt. In tegenstelling
tot de retributies ontbreekt vaak een direct aanwijsbare
tegenprestatie van de overheid. Een ander argument voor
deze opvatting was dat voor de gemeente veelal de kosten
ontbreken.
Blad 21
Anderen zijn echter van mening dat er slechts sprake is van
een naamswijziging en dat het retributieve karakter van de
heffing vooropstaat. Er is wel degelijk een aanwijsbare
tegenprestatie bij het hebben van voorwerpen onder, op of
boven gemeentegrond die voor de openbare dienst bestemd is.
Precario moet worden gezien als een betaling aan de
eigenaar van de openbare gemeentegrond door degene van of
aan wie bij wijze van gunst wordt gedoogd of toegestaan dat
hij voorwerpen heeft onder, op of boven die grond.
Tegenover dat gedogen of toelaten staat dus een betaling,
de tegenprestatie (Hof s-Gravenhage 29 oktober 1996)
Wij sluiten ons bij bovenstaande mening van de rechterlijke
macht aan en zien de precariobelasting primair als
inkomstenbron. De mate van kostendekkendheid is dan ook
niet relevant
Vraag
Op pagina 163 van de programmabegroting is te zien dat de
lasten van het product vergunningen/ontheffingen met ingang
van 2007 fors oplopen (bijna een verdubbeling), terwijl de
baten vrijwel gelijk blijven. Is dit de opstap naar de
redenering dat de producten straks (weer) kostendekkend
moeten worden en er dus aanzienlijke verhogingen van de
leges komen?
Antwoord:
Dit is niet het geval. Als gevolg van een reorganisatie van
de voormalige sector Beheer Openbare Ruimte tot de sector
Wijkzaken, heeft een verdere aanscherping van geplande
inzet van medewerkers op de BHP1s (beheersproducten)
plaatsgevonden. Dit heeft er voor begroting 2007 toe geleid
dat er een reallocatie van inzet (ambtelijke uren)
van zowel Front-office als Stadstoezicht is doorgevoerd,
waardoor dit productsaldo een grote mutatie ten opzichte
van 2006 laat zien. Per saldo heeft dit geen financiële
consequenties omdat op andere producten de lasten navenant
zijn gedaald (w.o. de producten: exploitatie en beheer
aanlegplaatsen, organiseren en coördineren kermissen,
(tijdelijk) verhuur grond (allen programma Economie en
Toerisme(3)exploitatie en beheer havens beroepsvaart
(programma Infrastructuur en Bereikbaarheid7)en
buitenreclame (programma Woon- en Leefomgeving(14)De
kostendekkendheid van de leges wordt door het college dan
ook integraal bekeken, er is sprake van een reallocatie van
ambtelijke inzet en geen sprake van een voorgenomen
verhoging van lasten.
Paragraaf Lokale heffingen.
Vraag
Indien, betreffende de fiscale procedure baatbelasting
Binnenstad-Nieuwestad die momenteel bij de Hoge Raad in
behandeling is, uit het te wijzen arrest zal blijken dat de
baatbelasting juridisch gezien niet houdbaar is, wordt dan
alle al geïnde baatbelasting terugbetaald door de gemeente?