de onroerende zaak tegen taxatiewaarde over te nemen. Uiteraard hoeft de gemeente van dit recht geen gebruik te maken. Artikel 4 De gemeente heeft op 7 juni 1993 aandelen in de op diezelfde dag opgerichte besloten vennootschap FEC Beheer B.V. verworven (40%). Deze aandelen verschaffen de gemeente krachtens haar statuten het recht om via de algemene vergadering van aandeelhouders, op bindende voordracht, één commissaris te benoemen. Direct daarna heeft de gemeente haar aandelen, waaraan voormeld recht is verbonden, overgedragen aan de Stichting Administratiekantoor FEC Beheer B.V. In ruil voor de aandelen heeft de gemeente van de stichting certificaten van gemelde aandelen in eigendom verkregen (eveneens 40%). Het resultaat is dat het stemrecht op de aandelen bij de stichting berust, en niet meer bij de gemeente. De vermogenswaarde die aan de aandelen verbonden is, wordt belichaamd in de certificaten van de aandelen. In principe hebben de certificaten eenzelfde waarde als de aandelen. De stichting betaalt, bij een positief bedrijfsresultaat, aan de certificaathouder het dividend in zijn geheel uit. Kort gezegd: stemrecht en recht op dividend zijn uit elkaar getrokken. Het stemrecht wordt uitgeoefend door de stichting, het recht op dividend komt toe aan de certificaathouder. Vanwege de verliesgevende jaren is het nog nooit tot een uitkering van dividend gekomen. Het recht om een commissaris te benoemen berust thans bij het stichtingsbestuur. Dit bestuur bestaat uit 5 leden, waarvan er 2 door de gemeente (in hoedanigheid van certificaathouder) worden benoemd. Zolang de gemeente de certificaten behoudt en mitsdien deel blijft uitmaken van het stichtingsbestuur, behoudt zij het recht om te stemmen in de algemene vergadering van aandeelhouders van FEC Beheer B.V. en heeft zij dus het recht om één commissaris daarin te benoemen. Bij overdracht van de certificaten, vervalt het recht voor de gemeente om 2 leden in het stichtingsbestuur te benoemen en daarmee vervalt het recht om via dit bestuur één commissaris in FEC Beheer B.V. te benoemen. In de overeenkomst worden de certificaten onder opschortende voorwaarde overgedragen. Hierdoor behoudt de gemeente het hiervoor gemelde recht totdat aan de opschortende voorwaarde is voldaan. Pas nadat aan de voorwaarde is voldaan zal namelijk het eigendomsrecht van de certificaten worden overgedragen. Dit tegen de nominale waarde van de aandelen, 7.260,48 bedragende. Voornaamste reden voor deze constructie is de volgende: zolang de Prins Bemhardhoeve niet heeft voldaan aan haar hoofdverplichting (investeren in WTC Expo, zie hierna artikel 8) ligt het voor de hand om als gemeente nog enige invloed te behouden. Deze invloed bestaat op deze manier indirect uit de mogelijkheid om een commissaris te benoemen in FEC Beheer B.V.. Met deze transactie eindigt, echter pas nadat de Prins Bemhardhoeve aan haar verplichtingen heeft voldaan, de participatie van de gemeente als indirect aandeelhouder in FEC Beheer B.V., als certificaathouder in stichting AK FEC Beheer B.V.. Voorts vervalt het recht om een commissaris in FEC Beheer B.V. te benoemen en zal de gemeente uit het bestuur van de stichting AK FEC Beheer B.V. moeten treden (zie ook bladzijde 2. onder 2. en 3., aen b.). Artikel 5 Dit artikel behoeft verder geen toelichting. 6 Artikel 6 Om het WTC Expo gelegenheid te bieden haar plannen te verwezenlijken en om te komen tot een logische uitbreiding, werkt de gemeente in dit artikel mee aan een grondruil. De grond langs de Heliconweg gaat in eigendom over van de gemeente naar WTC Expo. Deze grond is de meest logische plek voor de uitbreiding van het kantoor- en congresgedeelte van WTC Expo op de (middel)lange termijn. Voor de kortere termijn is deze locatie ingericht als tijdelijke parkeervoorziening. De locatie langs de Harlingertrekweg gaat in eigendom over van WTC Expo naar gemeente en heeft een vergelijkbare ontwikkelingspotentie. De gronden zijn getaxeerd door DTZ Zadelhof, het taxatierapport wordt aan de overeenkomst gehecht. Artikel 7 Vanwege de ligging van de ijshal ligt het voor de hand de grond te zijner tijd (indien en voorzover de ijshal haar activiteiten beëindigd) over te dragen aan het WTC Expo. In dit artikel wordt door de gemeente een koopoptie/recht van eerste koop verleend voor deze grond. De rechten van de huidige opstalhouder, Stichting IJshal, worden hiermee niet aangetast. Artikel 8 In dit artikel komen twee cruciale verplichtingen van de Prins Bemhardhoeve aan de orde. Zoals bekend mag worden verondersteld, heeft de Prins Bemhardhoeve haar activiteiten in Zuidlaren grotendeels beëindigd. De gronden worden thans verkocht. Verwacht wordt dat dit een aanzienlijke opbrengst gaat generen, vanwege de zeer gunstige ligging in het centrum van Zuidlaren. De Prins Bemhardhoeve verbindt zich in dit artikel haar activiteiten te centreren in Leeuwarden en de verkoopopbrengst van de gronden in Zuidlaren, met een minimum van 12.000.000,-- te investeren in het WTC Expo-complex. Om te voorkomen dat het eigen vermogen op een later moment uit het WTC Expo-complex wordt getrokken, is een kapitaal instandhoudings-verklaring opgenomen. De sancties op het niet nakomen van de investeringsverplichting zijn als volgt: 1directe opeisbaarheid van de in artikel 2 genoemde geldlening; 2. terugoverdracht van het in artikel 3 over te dragen juridisch eigendom van de grond van het WTC Expo-complex voor 1,— 3. het niet in vervulling gaan van de in artikel 4 genoemde opschortende voorwaarde, waardoor overdracht van de certificaten van aandelen niet plaatsvindt; 4. vervallen van de in artikel 7 genoemde koopoptie van de grond, waarop thans de ijshal is gevestigd. Artikel 9 Dit artikel legt een inspanningsverplichting neer bij partijen om te komen tot een passende oplossing van de parkeerproblematiek rond het WTC Expo-complex. Momenteel is een ambtelijke projectgroep bezig dit nader uit te werken en te zijner tijd voor te leggen aan het gemeentebestuur. Artikel 10 Naast de gebruikelijke opschortende voorwaarden, is met name het ontslag van de gemeente Leeuwarden uit al haar verplichtingen jegens de NV Bank Nederlandse Gemeenten van belang. De verplichting heeft betrekking op de hypothecaire geldlening, die FEC CV heeft bij de BNG (stand per 31 december 2006, circa 5.900.000,--), inhoudende het volgende: Indien

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 401