de onroerende zaak tegen taxatiewaarde over te nemen. Uiteraard hoeft de gemeente van dit
recht geen gebruik te maken.
Artikel 4
De gemeente heeft op 7 juni 1993 aandelen in de op diezelfde dag opgerichte besloten
vennootschap FEC Beheer B.V. verworven (40%). Deze aandelen verschaffen de gemeente
krachtens haar statuten het recht om via de algemene vergadering van aandeelhouders, op
bindende voordracht, één commissaris te benoemen. Direct daarna heeft de gemeente haar
aandelen, waaraan voormeld recht is verbonden, overgedragen aan de Stichting
Administratiekantoor FEC Beheer B.V. In ruil voor de aandelen heeft de gemeente van de
stichting certificaten van gemelde aandelen in eigendom verkregen (eveneens 40%).
Het resultaat is dat het stemrecht op de aandelen bij de stichting berust, en niet meer bij de
gemeente. De vermogenswaarde die aan de aandelen verbonden is, wordt belichaamd in de
certificaten van de aandelen. In principe hebben de certificaten eenzelfde waarde als de
aandelen. De stichting betaalt, bij een positief bedrijfsresultaat, aan de certificaathouder het
dividend in zijn geheel uit. Kort gezegd: stemrecht en recht op dividend zijn uit elkaar
getrokken. Het stemrecht wordt uitgeoefend door de stichting, het recht op dividend komt toe
aan de certificaathouder. Vanwege de verliesgevende jaren is het nog nooit tot een uitkering
van dividend gekomen.
Het recht om een commissaris te benoemen berust thans bij het stichtingsbestuur. Dit bestuur
bestaat uit 5 leden, waarvan er 2 door de gemeente (in hoedanigheid van certificaathouder)
worden benoemd. Zolang de gemeente de certificaten behoudt en mitsdien deel blijft
uitmaken van het stichtingsbestuur, behoudt zij het recht om te stemmen in de algemene
vergadering van aandeelhouders van FEC Beheer B.V. en heeft zij dus het recht om één
commissaris daarin te benoemen.
Bij overdracht van de certificaten, vervalt het recht voor de gemeente om 2 leden in het
stichtingsbestuur te benoemen en daarmee vervalt het recht om via dit bestuur één
commissaris in FEC Beheer B.V. te benoemen.
In de overeenkomst worden de certificaten onder opschortende voorwaarde overgedragen.
Hierdoor behoudt de gemeente het hiervoor gemelde recht totdat aan de opschortende
voorwaarde is voldaan. Pas nadat aan de voorwaarde is voldaan zal namelijk het
eigendomsrecht van de certificaten worden overgedragen. Dit tegen de nominale waarde van
de aandelen, 7.260,48 bedragende. Voornaamste reden voor deze constructie is de volgende:
zolang de Prins Bemhardhoeve niet heeft voldaan aan haar hoofdverplichting (investeren in
WTC Expo, zie hierna artikel 8) ligt het voor de hand om als gemeente nog enige invloed te
behouden. Deze invloed bestaat op deze manier indirect uit de mogelijkheid om een
commissaris te benoemen in FEC Beheer B.V..
Met deze transactie eindigt, echter pas nadat de Prins Bemhardhoeve aan haar verplichtingen
heeft voldaan, de participatie van de gemeente als indirect aandeelhouder in FEC Beheer
B.V., als certificaathouder in stichting AK FEC Beheer B.V.. Voorts vervalt het recht om een
commissaris in FEC Beheer B.V. te benoemen en zal de gemeente uit het bestuur van de
stichting AK FEC Beheer B.V. moeten treden (zie ook bladzijde 2. onder 2. en 3., aen b.).
Artikel 5
Dit artikel behoeft verder geen toelichting.
6
Artikel 6
Om het WTC Expo gelegenheid te bieden haar plannen te verwezenlijken en om te komen tot
een logische uitbreiding, werkt de gemeente in dit artikel mee aan een grondruil. De grond
langs de Heliconweg gaat in eigendom over van de gemeente naar WTC Expo. Deze grond is
de meest logische plek voor de uitbreiding van het kantoor- en congresgedeelte van WTC
Expo op de (middel)lange termijn. Voor de kortere termijn is deze locatie ingericht als
tijdelijke parkeervoorziening.
De locatie langs de Harlingertrekweg gaat in eigendom over van WTC Expo naar gemeente
en heeft een vergelijkbare ontwikkelingspotentie.
De gronden zijn getaxeerd door DTZ Zadelhof, het taxatierapport wordt aan de overeenkomst
gehecht.
Artikel 7
Vanwege de ligging van de ijshal ligt het voor de hand de grond te zijner tijd (indien en
voorzover de ijshal haar activiteiten beëindigd) over te dragen aan het WTC Expo. In dit
artikel wordt door de gemeente een koopoptie/recht van eerste koop verleend voor deze
grond. De rechten van de huidige opstalhouder, Stichting IJshal, worden hiermee niet
aangetast.
Artikel 8
In dit artikel komen twee cruciale verplichtingen van de Prins Bemhardhoeve aan de orde.
Zoals bekend mag worden verondersteld, heeft de Prins Bemhardhoeve haar activiteiten in
Zuidlaren grotendeels beëindigd. De gronden worden thans verkocht. Verwacht wordt dat dit
een aanzienlijke opbrengst gaat generen, vanwege de zeer gunstige ligging in het centrum van
Zuidlaren. De Prins Bemhardhoeve verbindt zich in dit artikel haar activiteiten te centreren in
Leeuwarden en de verkoopopbrengst van de gronden in Zuidlaren, met een minimum van
12.000.000,-- te investeren in het WTC Expo-complex. Om te voorkomen dat het eigen
vermogen op een later moment uit het WTC Expo-complex wordt getrokken, is een kapitaal
instandhoudings-verklaring opgenomen.
De sancties op het niet nakomen van de investeringsverplichting zijn als volgt:
1directe opeisbaarheid van de in artikel 2 genoemde geldlening;
2. terugoverdracht van het in artikel 3 over te dragen juridisch eigendom van de grond
van het WTC Expo-complex voor 1,—
3. het niet in vervulling gaan van de in artikel 4 genoemde opschortende voorwaarde,
waardoor overdracht van de certificaten van aandelen niet plaatsvindt;
4. vervallen van de in artikel 7 genoemde koopoptie van de grond, waarop thans de ijshal
is gevestigd.
Artikel 9
Dit artikel legt een inspanningsverplichting neer bij partijen om te komen tot een passende
oplossing van de parkeerproblematiek rond het WTC Expo-complex. Momenteel is een
ambtelijke projectgroep bezig dit nader uit te werken en te zijner tijd voor te leggen aan het
gemeentebestuur.
Artikel 10
Naast de gebruikelijke opschortende voorwaarden, is met name het ontslag van de gemeente
Leeuwarden uit al haar verplichtingen jegens de NV Bank Nederlandse Gemeenten van
belang. De verplichting heeft betrekking op de hypothecaire geldlening, die FEC CV heeft bij
de BNG (stand per 31 december 2006, circa 5.900.000,--), inhoudende het volgende: Indien