FEC CV niet meer aan haar terugbetalingsverplichtingen jegens de BNG kan voldoen, is de
gemeente Leeuwarden gehouden, op eerste verzoek van de bank, het economisch eigendom
van het WTC Expo complex te verwerven en wel voor de boekwaarde, dan wel in geval de
boekwaarde lager is dan de pro resto schuld, voor het bedrag van de pro resto schuld.
Van deze verplichting wordt de gemeente Leeuwarden ontslagen, waarvan moet blijken uit
een schriftelijke verklaring van de BNG..
Artikel 11
Dit artikel behoeft verder geen toelichting.
Toelichting
In 1993 is de voormalige gemeentelijke dienst Frieslandhal geprivatiseerd tot Frisian
Expo Center C.V. Het structurele tekort op de exploitatie van de Frieslandhal bedroeg in
die jaren fl 1,3 a 1,8 miljoen gulden per jaar. De verwachting was destijds dat een forse
impuls in de ontwikkeling van het gebied, samen met de privatisering van het complex
tot een betere bedrijfsvoering zou leiden. Mede met de inzet van rijksgeld (aardgasbaten,
stedelijke knooppuntgelden en ISP) is meer dan fl 50 miljoen gulden in de ontwikkeling
van de locatie geïnvesteerd. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van het Frisian Expo
Center (FEC), de bebouwing van het Bodeterrein en het Mamixveld en later tot de aanleg
van de Slauerhoffweg en het Business Park Leeuwarden (wederom met inzet van
rijksgeld en Europees geld).
Schematisch is de huidige juridische structuur van het FEC als volgt weer te geven:
De aandelen van het FEC Beheer B.V. zijn ondergebracht in de Stichting
Administratiekantoor FEC Beheer BV. Aandeelhouders zijn de gemeente Leeuwarden
(40%) en de Stichting Prins Bernard Hoeve, via haar dochtervennootschap Frieslandia
B.V. (voor 60%). De gemeentelijke inbreng als commanditair vennoot van FEC CV
bestond destijds in de economische overdracht van het onroerend goed tegen de
boekwaarde (fl 9,6 miljoen ofwel 4,36 miljoen). De gemeentelijke deelneming is
Voorgeschiedenis
Getallen zijn percentages in (certificaten van) aandelen
BV beherend vennoot