Blad 12
de combinatie van stadswachten met de andere
handhavers van de eenheid stadstoezicht qua
capaciteit mogelijk blijft. Deze combinatie heeft
vanuit de eenheid Stadstoezicht als geheel bezien een
duidelijke meerwaarde wanneer er sprake is van een
combinatie van een stadswacht, die tevens
toezichthouder is op grond van de Algemene wet
bestuursrecht (of daarvoor kan worden opgeleid)In
dat geval kan de handhaver van de eenheid
Stadstoezicht wanneer hij optreedt als Buitengewoon
Opsporings Ambtenaar (BOA) in voorkomende gevallen
namelijk direct handelen door gebruik te maken van
verklaringen en bevindingen van de toezichthouder
zonder dat hij zelf ter plekke onderzoek moet doen.
Overigens zal slechts in deze vorm met de stadswachten
kunnen worden doorgegaan indien hiervoor met ingang van
2008 voldoende structurele middelen beschikbaar worden
gesteld, omdat -zoals hierboven vermeld- de mogelijkheid
van loonkostensubsidie voor de vaste kern van ca. 15
stadswachten op grond van de WWB is komen te vervallen.
Indien in de toekomst besloten zou worden tot uitbreiding
van het takenpakket van de stadswachten met nieuwe taken,
dan zal gezien de beperkte capaciteit structureel geld
beschikbaar gesteld moeten worden.
Ad. c: stoppen met de stadswachten.
Als consequenties van het opheffen van de stadswacht kunnen
worden genoemd:
verlies werkgelegenheid;
stadswacht verdwijnt uit het straatbeeld: geen
bijdrage meer aan de veiligheid (en de uitvoering van
het Veiligheidsplan) en het veiligheidsgevoel van de
burgers
toezicht bij evenementen door stadswachten komt te
vervallen, waardoor zij geen doorgang meer kunnen
vinden tenzij er door de raad of particuliere
organisaties middelen beschikbaar worden gesteld voor
het inhuren van externe beveiligingsbedrijven; het
toezicht wordt niet door de politie overgenomen, daar
zij dit niet tot haar kerntaken rekent;
de handhavers van Stadstoezicht (BOA's) kunnen hun
werkzaamheden minder efficiënt verrichten wanneer
geen gebruik meer kan worden gemaakt van de
stadswachten/toezichthouders
de gemeente kan niet voldoen aan de behoefte van de
burgers op het gebied van de veiligheid;
mogelijk gevolg dat een deel van de ontslagen
stadswachten op termijn terecht zullen komen in
bijstand en uit I-deel van WWB betaald moeten worden.
Blad 13
Hoofdstuk 7: Financiële uitwerking van de scenario's.
In het vorige hoofdstuk zijn drie toekomstscenario's
beschreven voor de stadswachten, te weten:
a. het scenario, waarin wordt doorgegaan met de
stadswachten in de huidige vorm;
b. het scenario waarin wordt doorgegaan in afgeslankte
vorm met een kleiner aantal stadswachten;
c. het scenario waarin met de stadswachten wordt
gestopt
Hierna worden de consequenties van deze scenario's
financieel uitgewerkt. Voor scenario a zijn twee
mogelijkheden uitgewerkt: één waarin in de huidige vorm
wordt doorgegaan zonder WWB-middelen en één, waarin in de
huidige vorm wordt doorgegaan met WWB-middelen.
Andere dan financiële aspecten zoals het nut en noodzaak
van taken van de stadswachten en de wijze waarop deze taken
worden uitgevoerd, zijn in voorgaande hoofdstukken
toegelicht. De bij de verschillende scenario's behorende
begrotingen zijn ter inzage gelegd. In alle scenario's is
rekening meegehouden dat het in 2003 toegezegde raadsbudget
van 400.000,-- structureel beschikbaar is en blijft voor
de stadswachten. Het saldo van uitzettingen en inkrimpingen
betreft derhalve het saldo ten opzichte van de huidige
beschikbare budgetten.
Scenario Al (doorgaan in huidige vorm zonder WWB middelen)
Scenario Al betreft het scenario om door te gaan met de
huidige 27 stadswachten. Hierbij is er vanuit gegaan dat de
salariëring hetzelfde blijft t.o.v. het huidige
salarisniveau (schaal 1)waarbij geen eisen gesteld kunnen
worden aan de kwaliteiten van de stadswachten. Door het
wegvallen van de loonkostensubsidie uit het werkdeel van de
WWB betekent dat een bedrag van circa 574.000 als
aanvullende middelen beschikbaar moet komen (uitzetting)
Door het in dienst nemen van de stadswachten bij de
gemeente Leeuwarden ontstaat als gevolg van andere
arbeidsvoorwaarden (Car/Uwo CAO) een geschat bedrag aan
extra loonkosten van circa 100.000,--. De totale
uitzetting ten opzichte van de bestaande middelen bedraagt
dan 674.000,--.
Scenario A2 (doorgaan in huidige vorm met WWB middelen)
Indien de loonkosten (via Reax) grotendeels bekostigd
kunnen blijven worden uit het werkdeel van de WWB betekent
dat de situatie zoals deze voor de jaren 2005-2007 van
toepassing is ook na 2007 aan de orde zijn. Ten opzichte
van de huidige budgetten zal uitgegaan moeten worden van op
termijn een structurele toename van circa 100.000,--
doordat onder andere de arbeidsvoorwaardenregeling en
beheerkosten van de SSF aangepast moeten worden. Opgemerkt
wordt hierbij dat bij dit scenario het risico bestaat dat
een externe partij de gemeente aanspreekt op oneigenlijke
mededinging.