Blad 12 de combinatie van stadswachten met de andere handhavers van de eenheid stadstoezicht qua capaciteit mogelijk blijft. Deze combinatie heeft vanuit de eenheid Stadstoezicht als geheel bezien een duidelijke meerwaarde wanneer er sprake is van een combinatie van een stadswacht, die tevens toezichthouder is op grond van de Algemene wet bestuursrecht (of daarvoor kan worden opgeleid)In dat geval kan de handhaver van de eenheid Stadstoezicht wanneer hij optreedt als Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in voorkomende gevallen namelijk direct handelen door gebruik te maken van verklaringen en bevindingen van de toezichthouder zonder dat hij zelf ter plekke onderzoek moet doen. Overigens zal slechts in deze vorm met de stadswachten kunnen worden doorgegaan indien hiervoor met ingang van 2008 voldoende structurele middelen beschikbaar worden gesteld, omdat -zoals hierboven vermeld- de mogelijkheid van loonkostensubsidie voor de vaste kern van ca. 15 stadswachten op grond van de WWB is komen te vervallen. Indien in de toekomst besloten zou worden tot uitbreiding van het takenpakket van de stadswachten met nieuwe taken, dan zal gezien de beperkte capaciteit structureel geld beschikbaar gesteld moeten worden. Ad. c: stoppen met de stadswachten. Als consequenties van het opheffen van de stadswacht kunnen worden genoemd: verlies werkgelegenheid; stadswacht verdwijnt uit het straatbeeld: geen bijdrage meer aan de veiligheid (en de uitvoering van het Veiligheidsplan) en het veiligheidsgevoel van de burgers toezicht bij evenementen door stadswachten komt te vervallen, waardoor zij geen doorgang meer kunnen vinden tenzij er door de raad of particuliere organisaties middelen beschikbaar worden gesteld voor het inhuren van externe beveiligingsbedrijven; het toezicht wordt niet door de politie overgenomen, daar zij dit niet tot haar kerntaken rekent; de handhavers van Stadstoezicht (BOA's) kunnen hun werkzaamheden minder efficiënt verrichten wanneer geen gebruik meer kan worden gemaakt van de stadswachten/toezichthouders de gemeente kan niet voldoen aan de behoefte van de burgers op het gebied van de veiligheid; mogelijk gevolg dat een deel van de ontslagen stadswachten op termijn terecht zullen komen in bijstand en uit I-deel van WWB betaald moeten worden. Blad 13 Hoofdstuk 7: Financiële uitwerking van de scenario's. In het vorige hoofdstuk zijn drie toekomstscenario's beschreven voor de stadswachten, te weten: a. het scenario, waarin wordt doorgegaan met de stadswachten in de huidige vorm; b. het scenario waarin wordt doorgegaan in afgeslankte vorm met een kleiner aantal stadswachten; c. het scenario waarin met de stadswachten wordt gestopt Hierna worden de consequenties van deze scenario's financieel uitgewerkt. Voor scenario a zijn twee mogelijkheden uitgewerkt: één waarin in de huidige vorm wordt doorgegaan zonder WWB-middelen en één, waarin in de huidige vorm wordt doorgegaan met WWB-middelen. Andere dan financiële aspecten zoals het nut en noodzaak van taken van de stadswachten en de wijze waarop deze taken worden uitgevoerd, zijn in voorgaande hoofdstukken toegelicht. De bij de verschillende scenario's behorende begrotingen zijn ter inzage gelegd. In alle scenario's is rekening meegehouden dat het in 2003 toegezegde raadsbudget van 400.000,-- structureel beschikbaar is en blijft voor de stadswachten. Het saldo van uitzettingen en inkrimpingen betreft derhalve het saldo ten opzichte van de huidige beschikbare budgetten. Scenario Al (doorgaan in huidige vorm zonder WWB middelen) Scenario Al betreft het scenario om door te gaan met de huidige 27 stadswachten. Hierbij is er vanuit gegaan dat de salariëring hetzelfde blijft t.o.v. het huidige salarisniveau (schaal 1)waarbij geen eisen gesteld kunnen worden aan de kwaliteiten van de stadswachten. Door het wegvallen van de loonkostensubsidie uit het werkdeel van de WWB betekent dat een bedrag van circa 574.000 als aanvullende middelen beschikbaar moet komen (uitzetting) Door het in dienst nemen van de stadswachten bij de gemeente Leeuwarden ontstaat als gevolg van andere arbeidsvoorwaarden (Car/Uwo CAO) een geschat bedrag aan extra loonkosten van circa 100.000,--. De totale uitzetting ten opzichte van de bestaande middelen bedraagt dan 674.000,--. Scenario A2 (doorgaan in huidige vorm met WWB middelen) Indien de loonkosten (via Reax) grotendeels bekostigd kunnen blijven worden uit het werkdeel van de WWB betekent dat de situatie zoals deze voor de jaren 2005-2007 van toepassing is ook na 2007 aan de orde zijn. Ten opzichte van de huidige budgetten zal uitgegaan moeten worden van op termijn een structurele toename van circa 100.000,-- doordat onder andere de arbeidsvoorwaardenregeling en beheerkosten van de SSF aangepast moeten worden. Opgemerkt wordt hierbij dat bij dit scenario het risico bestaat dat een externe partij de gemeente aanspreekt op oneigenlijke mededinging.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 403