De inhoud van de overeenkomst is getoetst aan de Europese regelgeving op het gebied van staatssteun. In het EG-verdrag zijn de materiële en procedurele voorschriften met betrekking tot steunmaatregelen vastgelegd (art. 87-89). Artikel 87 lid 1 bevat het verbod op staatssteun en bevat een vijftal criteria aan de hand waarvan beoordeeld dient te worden of er sprake is van staatssteun: 1het gaat om een voordeel dat door staatsmiddelen is bekostigd; en 2. er is sprake van een voordeel aan een onderneming, welk voordeel deze onderneming niet langs normale commerciële weg zou hebben verkregen; en 3. er is sprake van een selectief voordeel (een voordeel aan een bepaalde onderneming, niet zijnde een algemene maatregel); en 4. het verkregen voordeel vervalst de mededinging; en 5. het verkregen voordeel heeft een ongunstig effect op het handelsverkeer tussen lidstaten. WTC Licentie Op 3 mei 2005 heeft het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) een subsidie beschikking verstrekt betreffende de ontwikkeling en de realisatie van een World Trade Centerorganisatie voor Noord Nederland in Leeuwarden. De totale investering in het project is geraamd op 4,2 miljoen. De helft van gemeld bedrag wordt gefinancierd door het WTC zelf. SNN, gemeente en provincie financieren de andere helft. Cofinanciering van de provincie en de gemeente is voor SNN randvoorwaardelijk voor wat betreft de verstrekking van de Kompassubsidie. Deze gemeentelijke bijdrage bestaat onder meer uit de overdracht van de WTC-licentie 'om niet'. De waarde die hieraan toegekend kan worden is 250.000,—. Overigens heeft besluitvorming over vermelde gemeentelijke bijdrage reeds plaatsgevonden in uw vergadering van 30 januari 2006 (kenmerk 1687), ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 10 januari 2006 (kenmerk 109263 dp). Doordat in de voorwaarden van de SNN subsidiebeschikking is aangegeven dat het WTC Noord Nederland niet marktverstorend mag werken, is er geen sprake van staatssteun. Aan de hiervoor gemelde criteria (m.n. 4 5) wordt immers niet voldaan. Grondtransacties Bij grondtransacties tussen de overheid en een onderneming dient een marktconforme prijs te worden betaald. In de door het Ministerie van VROM in mei 2005 uitgebrachte Handreiking Grondtransacties en staatssteunzijn richtsnoeren opgenomen die aangeven op welke wijze een marktconforme prijs kan worden gerealiseerd dan wel aangetoond. Indien een grondtransactie plaatsvindt zonder een onvoorwaardelijke biedprocedure, kan een taxatie door een of meer onafhankelijke taxateurs van onroerend goed worden verricht om de marktwaarde vast te stellen op grond van algemeen aanvaarde marktindicaties en taxatiecriteria. A. Juridisch eigendom In de Overeenkomst WTC Expowordt door de gemeente in artikel 3 het juridisch eigendom overgedragen, van de reeds economisch overgedragen onroerende zaken. De koopsom van het economisch eigendom is reeds in 1993 door de gemeente ontvangen; deze koopsom was destijds gelijk aan de waarde van het volledig eigendom. Eventuele waardestijgingen nadien zijn ten gunste gekomen van de economisch eigenaar. Omdat aan het juridisch eigendom als zodanig geen waarde is toe te kennen, is hier geen sprake van staatssteun. B. Grondruil In de overeenkomst is in artikel 6 sprake van een grondruil-transactie. Hier ligt een taxatierapport van DTZ Zadelhoff v.o.f. d.d. 19 september 2005 aan ten grondslag. Met deze taxatie wordt aangetoond dat de transactie marktconform is en er derhalve geen sprake is van staatssteun. C. IJshal In de overeenkomst wordt in artikel 7 slechts een koopoptie verleend; er is geen sprake van een grondtransactie. Indien in de toekomst gebruik wordt gemaakt van de koopoptie zal een marktconforme koopprijs worden vastgesteld. Geldlening Over leningen (overheidsgaranties) en staatssteun heeft de Europese Commissie een mededeling gepubliceerd (Pb EG 2000, C 17/7). In deze mededeling is onder meer te lezen dat een lening geen staatssteun is als deze wordt verleend volgens hetmarket economy investor principle' Bij de financiële onderhandelingen in het voorjaar van 2006 is een rentepercentage van 4%, 10 jaar vast, overeengekomen (incl jaarlijkse aflossing). Voormeld percentage lag destijds hoger dan het door de Europese Commissie periodiek gepubliceerde referentiepercentage voor marktrente, dat in het voorjaar van 2006 3,7% bedroeg. Inmiddels heeft de Europese Commissie dit percentage verhoogd naar 4,36%. Echter op dat moment was de aanbieding aan het FEC reeds gedaan. Verder zijn alle overige bepalingen, zoals looptijd, aflossing, opeisbaarheidsgronden en boetes bij niet nakoming van de verplichtingen, zakelijk. Met dien verstande dat de gemeente geen hypothecaire zekerheid heeft verlangd. Als extra zekerheid is wel de hoofdelijke aansprakelijkheid van de Prins Bemhardhoeve bedongen. Overig Voor de resterende artikelen uit de overeenkomst, betreffende artikel 3 (overdracht aandeel in FEC CV) en artikel 4 (overdracht certificaten van aandelen) geldt eveneens hetmarket economy investor principle In het op 10 januari 2006 door Deloitte Management Support B.V. uitgebrachte advies worden een tweetal waarderingsmethodieken beschreven voor waardering van de FEC deelneming. Op basis van de huidige boekwaarde, waarbij rekening is gehouden met de geaccumuleerde verliezen van de CV vanaf 1993 tot en met 2005, bedraagt de waarde Staatssteun

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 404