De inhoud van de overeenkomst is getoetst aan de Europese regelgeving op het gebied
van staatssteun.
In het EG-verdrag zijn de materiële en procedurele voorschriften met betrekking tot
steunmaatregelen vastgelegd (art. 87-89). Artikel 87 lid 1 bevat het verbod op staatssteun
en bevat een vijftal criteria aan de hand waarvan beoordeeld dient te worden of er sprake
is van staatssteun:
1het gaat om een voordeel dat door staatsmiddelen is bekostigd; en
2. er is sprake van een voordeel aan een onderneming, welk voordeel deze
onderneming niet langs normale commerciële weg zou hebben verkregen; en
3. er is sprake van een selectief voordeel (een voordeel aan een bepaalde
onderneming, niet zijnde een algemene maatregel); en
4. het verkregen voordeel vervalst de mededinging; en
5. het verkregen voordeel heeft een ongunstig effect op het handelsverkeer tussen
lidstaten.
WTC Licentie
Op 3 mei 2005 heeft het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) een subsidie
beschikking verstrekt betreffende de ontwikkeling en de realisatie van een World Trade
Centerorganisatie voor Noord Nederland in Leeuwarden. De totale investering in het
project is geraamd op 4,2 miljoen. De helft van gemeld bedrag wordt gefinancierd door
het WTC zelf. SNN, gemeente en provincie financieren de andere helft. Cofinanciering
van de provincie en de gemeente is voor SNN randvoorwaardelijk voor wat betreft de
verstrekking van de Kompassubsidie. Deze gemeentelijke bijdrage bestaat onder meer uit
de overdracht van de WTC-licentie 'om niet'. De waarde die hieraan toegekend kan
worden is 250.000,—. Overigens heeft besluitvorming over vermelde gemeentelijke
bijdrage reeds plaatsgevonden in uw vergadering van 30 januari 2006 (kenmerk 1687),
ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 10
januari 2006 (kenmerk 109263 dp).
Doordat in de voorwaarden van de SNN subsidiebeschikking is aangegeven dat het WTC
Noord Nederland niet marktverstorend mag werken, is er geen sprake van staatssteun.
Aan de hiervoor gemelde criteria (m.n. 4 5) wordt immers niet voldaan.
Grondtransacties
Bij grondtransacties tussen de overheid en een onderneming dient een marktconforme
prijs te worden betaald. In de door het Ministerie van VROM in mei 2005 uitgebrachte
Handreiking Grondtransacties en staatssteunzijn richtsnoeren opgenomen die
aangeven op welke wijze een marktconforme prijs kan worden gerealiseerd dan wel
aangetoond.
Indien een grondtransactie plaatsvindt zonder een onvoorwaardelijke biedprocedure, kan
een taxatie door een of meer onafhankelijke taxateurs van onroerend goed worden
verricht om de marktwaarde vast te stellen op grond van algemeen aanvaarde
marktindicaties en taxatiecriteria.
A. Juridisch eigendom
In de Overeenkomst WTC Expowordt door de gemeente in artikel 3 het juridisch
eigendom overgedragen, van de reeds economisch overgedragen onroerende zaken. De
koopsom van het economisch eigendom is reeds in 1993 door de gemeente ontvangen;
deze koopsom was destijds gelijk aan de waarde van het volledig eigendom. Eventuele
waardestijgingen nadien zijn ten gunste gekomen van de economisch eigenaar. Omdat
aan het juridisch eigendom als zodanig geen waarde is toe te kennen, is hier geen sprake
van staatssteun.
B. Grondruil
In de overeenkomst is in artikel 6 sprake van een grondruil-transactie. Hier ligt een
taxatierapport van DTZ Zadelhoff v.o.f. d.d. 19 september 2005 aan ten grondslag. Met
deze taxatie wordt aangetoond dat de transactie marktconform is en er derhalve geen
sprake is van staatssteun.
C. IJshal
In de overeenkomst wordt in artikel 7 slechts een koopoptie verleend; er is geen sprake
van een grondtransactie. Indien in de toekomst gebruik wordt gemaakt van de koopoptie
zal een marktconforme koopprijs worden vastgesteld.
Geldlening
Over leningen (overheidsgaranties) en staatssteun heeft de Europese Commissie een
mededeling gepubliceerd (Pb EG 2000, C 17/7). In deze mededeling is onder meer te
lezen dat een lening geen staatssteun is als deze wordt verleend volgens hetmarket
economy investor principle'
Bij de financiële onderhandelingen in het voorjaar van 2006 is een rentepercentage van
4%, 10 jaar vast, overeengekomen (incl jaarlijkse aflossing). Voormeld percentage lag
destijds hoger dan het door de Europese Commissie periodiek gepubliceerde
referentiepercentage voor marktrente, dat in het voorjaar van 2006 3,7% bedroeg.
Inmiddels heeft de Europese Commissie dit percentage verhoogd naar 4,36%. Echter op
dat moment was de aanbieding aan het FEC reeds gedaan.
Verder zijn alle overige bepalingen, zoals looptijd, aflossing, opeisbaarheidsgronden en
boetes bij niet nakoming van de verplichtingen, zakelijk. Met dien verstande dat de
gemeente geen hypothecaire zekerheid heeft verlangd. Als extra zekerheid is wel de
hoofdelijke aansprakelijkheid van de Prins Bemhardhoeve bedongen.
Overig
Voor de resterende artikelen uit de overeenkomst, betreffende artikel 3 (overdracht
aandeel in FEC CV) en artikel 4 (overdracht certificaten van aandelen) geldt eveneens
hetmarket economy investor principle
In het op 10 januari 2006 door Deloitte Management Support B.V. uitgebrachte advies
worden een tweetal waarderingsmethodieken beschreven voor waardering van de FEC
deelneming. Op basis van de huidige boekwaarde, waarbij rekening is gehouden met de
geaccumuleerde verliezen van de CV vanaf 1993 tot en met 2005, bedraagt de waarde
Staatssteun