Blad 2 Programma 002 - Jeugd en onderwijs Programma 004 - Zorg en opvang Beleidsproduct 023 - Opvang- en zorgverlening Beleidsproduct 028 - Sociale intecrrachterstgroepen Beleidsproduct 033 - Ouderen- en gehandicaptenzorg Beleidsproduct 04 0 - Leerlingenzorg Beleidsproduct 041 - Onderwijsachterstandbestriiding Beleidsproduct 042 - Volwasseneneducatie 3. Loon- en prijsbijstelling rijksbijdrage educatie 2006 De rijksbijdrage educatie 2006 is verhoogd in verband met een loon- en prijsbijstelling. Inmiddels is bekend dat de verhoging voor 2006 2,15% bedraagt. Voor de rijksvergoeding voor educatie betekent dit een verhoging met 27.466 tot een totaalbedrag van 1305.318 De volledige rijksbijdrage hebben wij toegekend aan de Stichting Volwassenen Educatie Friesland. In verband met de hogere rijksbijdrage en de besteding ervan, dienen zowel de baten als de lasten van het beleidsproduct 042 (Volwasseneneducatie) voor het jaar 2006 te worden verhoogd met 27.4 66. 4. Aanpassing budgetten maatschappelijke opvang, verslavingszorg en vrouwenopvang Een onderdeel van de Brede Doel Uitkering (BDU) GSB betreft de rijksvergoeding voor maatschappelijke opvang, verslavingszorg en vrouwenopvang. Dit deel van de BDU is aangemerkt als loon- en prijsgevoelig. Voor het loongevoelige deel wordt de rijksvergoeding jaarlijks verhoogd met de overheidsbijdrage in de arbeidskosten ontwikkeling (ova) Inmiddels is bekend dat de ova voor 2006 0,91% bedraagt. Voor de rijksvergoeding voor maatschappelijke opvang, verslavingszorg en vrouwenopvang betekent dit een verhoging met 61.300 tot een totaalbedrag van 8.487.200. Het vorenstaande betekent dat zowel de baten als de lasten van het beleidsproduct 023 (Opvang en zorgverlening) moeten worden verhoogd met resp. 4 9.000 (maatschappelijke opvang) en 12.300 (vrouwenopvang) Blad 3 5. Aanpassing budget jeugdgezondheidszorg Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de uitkering voor het uitvoeren van de wettelijke verplichte taken in het kader van de jeugdgezondheidszorg verhoogd naar 908.100. De verhoging is het gevolg van de overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (ova) voor 2 0 06. In verband hiermee dienen zowel de baten als de lasten van het beleidsproduct 023 (Opvang en zorgverlening)te worden verhoogd met 16.200 tot het bedrag van de toegekende rij ksbij drage 6. Financiële middelen noodhulp Respons aan uitgeprocedeerde asielzoekers In de Raadsvergadering van 25 september heeft u besloten om een bedrag van 30.000 beschikbaar te stellen aan Respons om de voortzetting van de noodhulp te kunnen garanderen. Het extra bedrag was nodig omdat de financiële middelen van Respons niet toereikend waren om aan de sterk gestegen vraag naar noodopvang/levensonderhoud te kunnen voldoen. In oktober hebben wij besloten om nogmaals 38.000 beschikbaar te stellen aan Respons voor noodhulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers. Met deze bijdrage van in totaal 68.000 kan het tekort op de noodhulp bij Respons uit 2 005 worden weggewerkt en kan de noodhulp voor 2 0 06 volledig bekostigd worden. De dekking van deze 38.000 komt bij hoge uitzondering uit de Algemene Reserve aangezien het beleidsproduct "Onvoorzien" onvoldoende financiële middelen bevat. 7. Vergoeding Gemeente Ameland voor overnemen taakstelling huisvesting statushouders In oktober 2006 is de Provincie Fryslan akkoord gegaan met het voorstel van de Gemeente Ameland om de taakstelling huisvesting statushouders tot en met 2006 over te laten nemen door de gemeente Leeuwarden. Als tegenprestatie stelt de Gemeente Ameland een bedrag van 25.000 beschikbaar ter ondersteuning van inburgeringstrajecten in de gemeente Leeuwarden 8. Diensten bij wonen met zorg Eén van de negen prestatievelden van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)namelijk prestatieveld 3, is informatie, advies en cliëntondersteuning. De functie cliëntondersteuning is expliciet opgenomen in de Wmo. Gemeenten zijn daar zelf verantwoordelijk voor.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 460