Blad 2
Programma 002 - Jeugd en onderwijs
Programma 004 - Zorg en opvang
Beleidsproduct 023 - Opvang- en zorgverlening
Beleidsproduct 028 - Sociale intecrrachterstgroepen
Beleidsproduct 033 - Ouderen- en gehandicaptenzorg
Beleidsproduct 04 0 - Leerlingenzorg
Beleidsproduct 041 - Onderwijsachterstandbestriiding
Beleidsproduct 042 - Volwasseneneducatie
3. Loon- en prijsbijstelling rijksbijdrage educatie 2006
De rijksbijdrage educatie 2006 is verhoogd in verband met
een loon- en prijsbijstelling.
Inmiddels is bekend dat de verhoging voor 2006 2,15%
bedraagt. Voor de rijksvergoeding voor educatie betekent
dit een verhoging met 27.466 tot een totaalbedrag van
1305.318
De volledige rijksbijdrage hebben wij toegekend aan de
Stichting Volwassenen Educatie Friesland.
In verband met de hogere rijksbijdrage en de besteding
ervan, dienen zowel de baten als de lasten van het
beleidsproduct 042 (Volwasseneneducatie) voor het jaar 2006
te worden verhoogd met 27.4 66.
4. Aanpassing budgetten maatschappelijke opvang,
verslavingszorg en vrouwenopvang
Een onderdeel van de Brede Doel Uitkering (BDU) GSB betreft
de rijksvergoeding voor maatschappelijke opvang,
verslavingszorg en vrouwenopvang. Dit deel van de BDU is
aangemerkt als loon- en prijsgevoelig. Voor het
loongevoelige deel wordt de rijksvergoeding jaarlijks
verhoogd met de overheidsbijdrage in de arbeidskosten
ontwikkeling (ova)
Inmiddels is bekend dat de ova voor 2006 0,91% bedraagt.
Voor de rijksvergoeding voor maatschappelijke opvang,
verslavingszorg en vrouwenopvang betekent dit een verhoging
met 61.300 tot een totaalbedrag van 8.487.200.
Het vorenstaande betekent dat zowel de baten als de lasten
van het beleidsproduct 023 (Opvang en zorgverlening) moeten
worden verhoogd met resp. 4 9.000 (maatschappelijke
opvang) en 12.300 (vrouwenopvang)
Blad 3
5. Aanpassing budget jeugdgezondheidszorg
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft
de uitkering voor het uitvoeren van de wettelijke
verplichte taken in het kader van de jeugdgezondheidszorg
verhoogd naar 908.100. De verhoging is het gevolg van de
overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (ova)
voor 2 0 06.
In verband hiermee dienen zowel de baten als de lasten van
het beleidsproduct 023 (Opvang en zorgverlening)te worden
verhoogd met 16.200 tot het bedrag van de toegekende
rij ksbij drage
6. Financiële middelen noodhulp Respons aan
uitgeprocedeerde asielzoekers
In de Raadsvergadering van 25 september heeft u besloten
om een bedrag van 30.000 beschikbaar te stellen aan
Respons om de voortzetting van de noodhulp te kunnen
garanderen. Het extra bedrag was nodig omdat de financiële
middelen van Respons niet toereikend waren om aan de sterk
gestegen vraag naar noodopvang/levensonderhoud te kunnen
voldoen.
In oktober hebben wij besloten om nogmaals 38.000
beschikbaar te stellen aan Respons voor noodhulp aan
uitgeprocedeerde asielzoekers. Met deze bijdrage van in
totaal 68.000 kan het tekort op de noodhulp bij Respons
uit 2 005 worden weggewerkt en kan de noodhulp voor 2 0 06
volledig bekostigd worden. De dekking van deze 38.000
komt bij hoge uitzondering uit de Algemene Reserve
aangezien het beleidsproduct "Onvoorzien" onvoldoende
financiële middelen bevat.
7. Vergoeding Gemeente Ameland voor overnemen taakstelling
huisvesting statushouders
In oktober 2006 is de Provincie Fryslan akkoord gegaan met
het voorstel van de Gemeente Ameland om de taakstelling
huisvesting statushouders tot en met 2006 over te laten
nemen door de gemeente Leeuwarden. Als tegenprestatie stelt
de Gemeente Ameland een bedrag van 25.000 beschikbaar ter
ondersteuning van inburgeringstrajecten in de gemeente
Leeuwarden
8. Diensten bij wonen met zorg
Eén van de negen prestatievelden van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)namelijk
prestatieveld 3, is informatie, advies en
cliëntondersteuning. De functie cliëntondersteuning is
expliciet opgenomen in de Wmo. Gemeenten zijn daar zelf
verantwoordelijk voor.