6 inburgeringsmarkt daartoe aanleiding geeft. Daarnaast gelden voor de inkoop de Europese en lokale aanbestedingsregels. 2.5 Koppeling inburgering en reïntegratie De gemeente kan een inburgeringsvoorziening (traject) aanbieden aan een inburgeringsplichtige die algemene bijstand op grond van de WWB, een IOAW of IOAZ uitkering ontvangt of een uitkering op grond van een aangewezen sociale zekerheidswet (WW/WAO/ WAOZAVAJONG Deze laatste wetten worden door het UWV uitgevoerd. Indien de inburgeringsplichtige als uitkeringsgerechtigde verplicht is om arbeid te verkrijgen en te aanvaarden, wordt het inburgeringsaanbod uitsluitend gedaan in combinatie met een aangeboden voorziening die gericht is op arbeidsinschakeling. Dit zijn de zogenaamde duale trajecten. In deze situatie wordt het traject dus zowel met inburgeringsmiddelen als met reïntegratiemiddelen bekostigd. Daar waar het UWV verantwoordelijk is voor de voorziening gericht op arbeidsinschakeling dienen de gemeente en het UWV afspraken met elkaar te maken over de inkoop van de gecombineerde voorzieningen en over de wijze waarop die voorzieningen feitelijk worden aangeboden. Op dit moment zijn de contacten met het UWV inzake de uitvoering van duale trajecten nog in een beginfase. Het college verwacht in de loop van 2007 nadere afspraken met het UWV te kunnen maken en de samenwerking op dit terrein verder te kunnen concretiseren. 2.6 Koppeling inburgering en educatie Door het Rijk is besloten een deel van het educatiebudget ingevolge de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) over te hevelen naar het inburgeringsbudget. Deze overheveling vindt plaats tegelijk met de inwerkingtreding van de Wet inburgering. Het gaat om ongeveer 25% van het totale educatiebudget. Gevolg van de overheveling is dat gemeenten géén WEB- middelen meer kunnen inzetten voor trajecten die gericht zijn op het behalen van het inburgeringsexamen. Immers dit dient nu binnen het inburgeringsbudget te gebeuren. Wat betreft de inzet van WEB-middelen voor inburgering is één uitzondering gemaakt. Inburgeringsplichtigen en -behoeftigen mogen wél met inzet van WEB middelen een alfabetiseringstraject volgen voorafgaand aan of in combinatie met het inburgeringstraject. Dit is een nieuw, specifiek taaitraject voor (semi-)analfabeten, bedoeld voor personen voor wie alfabetisering nodig is om een goede start te kunnen maken met inburgering. Wij willen gebruik maken van de door het Rijk geboden mogelijkheid om alfabetiseringstrajecten voor de nodige aantallen inburgeraars te laten uitvoeren. De ervaring tot nu toe met duale trajecten voor allochtone vrouwen leert ons dat er zeker behoefte aan alfabetiseringscursussen bestaat. Deze alfabetiseringscursussen kunnen worden gezien als een voortraject op het eigenlijke inburgeringstraject. Het college zal in het kader van de uitvoering van volwasseneneducatie ingevolge de WEB in het kader van het Grote Stedenbeleid voor 2007 t/m 2009 daartoe separaat voorstellen aan uw raad voorleggen. Daarbij wordt uitgegaan van 150 alfabetiseringstrajecten gedurende de genoemde periode. 2.7 Rolverdeling voor de uitvoering van wet- en regelgeving De Wet inburgering wordt gekenmerkt door een complexe rolverdeling tussen partijen wanneer het gaat om de uitvoering.Voor de uitvoering zijn onder andere taken toebedeeld aan de rijksoverheid, de IBG en last but not least de gemeenten en marktpartijen. De rijksoverheid voorziet onder meer in de financiering en rekent de gemeenten af op behaalde resultaten. De IBG is behalve voor de organisatie van het examen, het afnemen van vrijstellingstoetsen, het verstrekken van leningen en vergoedingen en de terugbetaling van verstrekte leningen ook verantwoordelijk als beheerder van de geautomatiseerde systemen die voor de uitvoering worden gebruikt. Diverse andere partijen, waaronder het CWI, de IND, de cursusinstellingen, de exameninstellingen, het UWV en de gemeenten zijn direct of indirect betrokken bij de aanlevering van de gegevens in deze systemen en/of de uitwisseling van die gegevens. Dit vereist veel onderlinge afstemming en betekent onderlinge afhankelijkheid wat betreft de gegevensregistratie en - uitwisseling. Het college verwacht een belangrijk deel van het door het Rijk eenmalig beschikbaar te stellen invoeringsbudget nodig te zullen hebben om de samenwerking en afstemming met al deze partijen te regelen. De omvang en voorwaarden waaronder het invoeringsbudget beschikbaar gesteld zullen worden, zijn op dit moment niet bekend. Hoofdstuk 3 Spilfunctie van de gemeente Wanneer het gaat om de uitvoering van het nieuwe inburgeringsbeleid dan heeft de gemeente een spilfunctie. De rol van de gemeente in het nieuwe inburgeringsstelsel bestaat in hoofdzaak uit het verstrekken van informatie, het faciliteren van inburgeraars door middel van het aanbieden van trajecten en het handhaven van de inburgeringsplicht. Op de drie opdrachten zal hieronder nader worden ingegaan. Daarbij geven we aan welke ambities wij aan u voorstellen om op basis hiervan met het Rijk voor de periode 2007 t/m 2009 prestatieafspraken te maken. 3.1 Informerende rol De gemeente heeft als taak de (potentieel) inburgeringsplichtigen te informeren over hun rechten en plichten, over het examen en over het trajectaanbod van de gemeente en de toegang daartoe. Wij stellen voor het verstrekken van deze informatie met name op individueel niveau te laten plaatsvinden tijdens de onderzoeken naar de inburgeringsplicht. Bij die gelegenheid worden enerzijds alle gegevens verzameld die in het informatiesysteem voor de inburgering moeten worden geregistreerd en anderzijds wordt de inburgeringsplichtige c.q- behoeftige van de nodige informatie voorzien. Naast de informatievoorziening op individueel niveau zal ook op diverse manieren en via verschillende kanalen algemene voorlichting over de nieuwe inburgering worden gegeven. Hierbij valt te denken aan schriftelijke, digitale en mondelinge vormen van voorlichting. 3.2 Faciliterende rol Wanneer het gaat om de vervulling van de faciliterende rol door de gemeente kan er een onderscheid gemaakt worden naar de ondersteuning van inburgerinsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen. Uit een bestandsanalyse blijkt dat het aantal potentieel inburgeringsplichtigen voor Leeuwarden naar schatting ongeveer 2.000 bedraagt. Van deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 471