zaken belast worden met het verstrekken van de individuele en meer algemene informatie aan
inburgeraars.
4.2 Rijksvergoeding voor trajecten
Het prestatie-afhankelijke deel is bedoeld voor het aanbieden van inburgeringsvoorzieningen
aan inburgeraars. Nadat uw raad heeft besloten over de in deze kadernota geformuleerde
voorgenomen prestaties, zal het college bij het rijk de definitieve aanvraag voor het aantal
aan te bieden voorzieningen indienen. Vervolgens zal de rijksbijdrage op basis van het aantal
toegewezen voorzieningen worden verleend. Hier is dus sprake van outputfïnanciering.
De indicatieve rijksbijdrage 2007 t/m 2009 voor het prestatie afhankelijke deel bedraagt voor
Leeuwarden 3.943.211,- Uit deze bijdrage moet het aanbod van inburgeringsvoorzieningen
aan alle hierboven genoemde groepen inburgeraars inburgeringsplichtig en
inburgeringsbehoeftigworden bekostigd..
In het kader van de indicatieve rijksbijdrage zijn er twee vergoedingen voor trajecten, te
weten 4235,- en 6180,-Het verschil in trajectvergoeding wordt bepaald door het al dan
niet aanwezig zijn van een samenloop met een voorziening gericht op arbeidsinschakeling.
Indien een inburgeringsplichtige of inburgeringsbehoeftige tevens een traject aangeboden kan
worden gericht op terugkeer naar de arbeidsmarkt, zal een lagere vergoeding voor het
inburgeringstraject door het Rijk worden verstrekt.
Voor de andere inburgeraars waarvan de groep "oudkomers zonder inkomsten uit werk of
uitkering" de belangrijkste is, geldt de vergoeding van 6180,-
In ons voorstel aan uw raad zullen van de voorgenomen 750 trajecten er 450 gecombineerde
trajecten vallen in de lagere vergoedingscategorie en 300 enkelvoudige trajecten in de hogere
vergoedingscategorie.
Teneinde de 450 trajecten waarvoor een lagere vergoeding door het Rijk beschikbaar wordt
gesteld, toch te kunnen uitvoeren is aanvullende financiering vanuit het Werkdeel WWB
noodzakelijk. Wij stellen voor gedurende de periode 2007 t/m 2009 1.800.000,= binnen het
W-deel te reserveren voor uitvoering van de 450 geraamde gecombineerde inburgerings- en
reïntegratietrajecten.
Wij zijn van de mening dat de vergoedingen door het Rijk voor met name de
inburgeringsvoorzieningen niet ruim zijn. Daarom hebben we kritisch gekeken naar welk deel
gereserveerd kan worden voor de uitvoeringskosten bij de sector sociale zaken en welk deel
beschikbaar moet blijven voor uitvoering van de inhoudelijke trajecten zelf, die via een
aanbesteding ingekocht zullen gaan worden.
Wij stellen voor om ten laste van de rijksvergoeding per inburgeringstraject een bedrag van
600, af te zonderen voor de uitvoeringskosten van de sector sociale zaken. In totaal gaat
het dan om een geraamd budget van 450.000,= waarmee gezorgd zal worden voor een
intensieve vorm van casemanagement op deze trajecten.
De definitieve vergoeding bij afrekening met het rijk wordt voor 30% gebaseerd op de start
van de voorziening (het trajecten voor 70% op de deelname aan het inburgeringsexamen.
Bij de bepaling van deze vergoedingen wordt rekening gehouden met een uitval waarvoor een
norm van 10% wordt gehanteerd.
12
4.3 Rijksvergoeding voor handhaving
Voor de handhaving van de inburgeringsplicht van inburgeringsplichtigen die geen
inburgeringsvoorziening aangeboden krijgen, stelt het rijk een vergoeding van 310,- per
inburgeringsplichtige beschikbaar. De rijksbijdrage wordt achteraf vastgesteld op basis van
het gerealiseerde aantal handhavingsbeschikkingen. Ook hier is dus sprake van
outputfïnanciering.
Voor nieuwkomers móet de inburgeringsplicht altijd worden gehandhaafd. Voor oudkomers
geldt, dat de gemeente in beginsel bevoegd is de inburgeringsplicht te handhaven; zij bepaalt
hier zelf de hoogte van haar ambitie.
Wél wordt voor oudkomers een beperkte taakstelling opgelegd voor de komende driejaar. De
verdeling daarvan over de gemeenten is gebaseerd op het procentuele aandeel van de
gemeente in het totale aantal in Nederland woonachtige allochtonen.
Over de periode 2007 t/m 2009 bedraagt de taakstelling om inburgeringsplichtige oudkomers
zonder trajectaanbod te handhaven voor Leeuwarden 64. Daarnaast houdt het rijk vooreerst
rekening met 168 nieuwkomers zonder trajectaanbod in Leeuwarden die gehandhaafd moeten
worden in deze periode. Voor deze handhavingstaak wordt een rijksbijdrage beschikbaar
gesteld van 71.637,-
Gemeenten hebben ook een handhavingstaak ten aanzien van inburgeraars die een
voorziening (traject) van de gemeente krijgen aangeboden. In dat geval maken de kosten van
handhaving deel uit van de door het rijk beschikbaar gestelde vergoeding voor het aanbod van
de voorziening.