Schematisch overzicht van de ambities voor inburgering 2007 t/m 2009 Ambitie 2007 t/m 2009 Vergoeding rijk Dekking WI-budget Aanvulling WWB budget2 Inburgeringsplichtigen Uitkeringsgerechtigden3 405 arbeidsplichtig zittend bestand 300 4235 1.270.500 1.200.000 (300 a 4000) arbeidsplichtige asielmigranten 30 4235 127.050 120.000 30 a 4000) niet arbeidsplichtig zittend bestand 45 6180 278.100 niet arbeidsplichtige asielmigranten 30 6180 185.400 Opvoeders 45 6180 278.100 TOTALEN 450 2.139.150 1.320.000 Ambitie 2007 t/m 2009 Vergoeding rijk Dekking Regeling Aanvulling WWB budget Inburgeringsbehoeftigen4 U itkeringsgerechtigden arbeidsplichtig 120 4235 508.200 480.000 (120 a 4000) niet arbeidsplichtig 90 6180 556.200 Opvoeders 90 6180 556.200 TOTALEN 300 1.620.600 480.000 Besteding rijksmiddelen WI-budget Regeling WWB-budget WEB-budget Analfabeten Inburgeringsplichtigen Inburgeringsbehoeftigen Analfabeten 2.139.150 1.620.600 1.320.000 480.000 825.000 TOTALEN 3.759.750s 1.800.000 825.000 2 Indien en voorzover het UWV de uitkering verstrekt (WW/WAO/WAOZ/WAJONG) komt het reïntegratietraject voor rekening van het UWV. De inzet van het WWB-budget valt in dat geval lager uit. J De gecombineerde (reïntegratie)trajecten zijn bedoeld voor uitkeringsde inburgeraars met arbeidsplicht. Voor niet arbeidsplichtige uitkeringsgerechtigden ligt een inburgeringtraject gekoppeld aan Opvoeding/Gezondheid/ Onderwijs (OGO) voor de hand. In de praktijk gaat het vaak om vrouwen die kinderen opvoeden. Geschat wordt dat er zowel binnen de WWB als in de groep inburgeraars als geheel ongeveer 2 keer zoveer inburgeringbehoeftigen als inburgeringplichtigen zijn. 5 Het indicatieve rijksbudget bedraag 3.943.211Dit budget wordt met de voorgestelde ambities dus nagenoeg geheel benut. Overigens wordt uiteindelijk op output afgerekend met het ministerie; de definitieve rijksbijdrage kan bij hogere prestaties dus nog hoger worden. 14 Hoofdstuk 5. Herziening integratiebeleid Aanleiding Het integratiebeleid in Leeuwarden is geformuleerd in 2000 via de nota "Integratie in Multicultureel Leeuwarden". In 2004 werd geconstateerd, dat het sterk aanbeveling verdiende om dit beleidsterrein te koppelen aan het inburgeringsbeleid. Het moment van totstandkoming van de wet inburgering was op dat moment echter nog onduidelijk, terwijl er in 2004 verschillende redenen waren om "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" tegen het licht te houden: de evaluatie van het integratiebeleid van de Commissie van de Rekening uit 2002 de ervaringen die in de jaren 2000-2004 waren opgedaan de taakstelling die in 2004 op het integratiebeleid was gelegd, waardoor nadere keuzes noodzakelijk waren. Om die reden is in het najaar van 2004 de nota "Actualisering van Integratie in Multicultureel Leeuwarden" door de gemeenteraad vastgesteld. In deze nota werden de ambities uit 2000 gedeeltelijk bijgesteld en werden een aantal keuzes gemaakt voor de overgangstermijn tot aan de totstandkoming van de integrale nota, die nu voorligt. Begin 2006 is op verzoek van de gemeenteraad door het onafhankelijk bureau Mex-it een onderzoek gedaan naar het functioneren van het huidige platform Kleurrijk Beraad. Het rapport van dat onderzoek wordt u hierbij aangeboden. De conclusies hieruit zijn noch voor Kleurrijk Beraad, noch voor de Gemeente Leeuwarden positief: de bekendheid en gedragenheid van Kleurrijk Beraad kan veel beter, evenals de communicatie tussen gemeente en Kleurrijk Beraad. De uitkomsten van het rapport zijn -naast andere ontwikkelingen- van belang voor onze toekomstige aanpak van het integratiebeleid. Sterker inzetten op participatie en integratie In de komende jaren willen wij sterker inzetten op participatie van allochtonen: niet of nauwelijks deelnemen aan de Leeuwarder samenleving is een maatschappelijk probleem, dat om een oplossing vraagt. Om integraal beleid te ontwikkelen is het nodig verbanden te leggen tussen verschillende beleidsterreinen: inburgering, integratie, maatschappelijke ondersteuning, educatie, onderwijsachterstanden, werk en reïntegratie. Het gaat daarbij niet alleen om verbanden binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook om verbanden met en tussen relevante organisaties uit het maatschappelijk middenveld. Voor de versterking van de participatie en integratie in Leeuwarden worden projectvoorstellen afgewacht die wij zullen betrekken bij de afweging met betrekking tot het bestemmen van het rekeningresultaat 2006. Met ingang van 2008 overwegen wij hiei~voor ook extra structurele middelen in te zetten. Een inhoudelijk en financieel voorstel nieuw beleid zal bij de begrotingsvoorbereiding 2008 worden betrokken. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 475