Schematisch overzicht van de ambities voor inburgering 2007 t/m 2009
Ambitie
2007 t/m 2009
Vergoeding
rijk
Dekking
WI-budget
Aanvulling WWB
budget2
Inburgeringsplichtigen
Uitkeringsgerechtigden3
405
arbeidsplichtig zittend bestand
300
4235
1.270.500
1.200.000 (300 a 4000)
arbeidsplichtige asielmigranten
30
4235
127.050
120.000 30 a 4000)
niet arbeidsplichtig zittend bestand
45
6180
278.100
niet arbeidsplichtige asielmigranten
30
6180
185.400
Opvoeders
45
6180
278.100
TOTALEN
450
2.139.150
1.320.000
Ambitie
2007 t/m 2009
Vergoeding
rijk
Dekking
Regeling
Aanvulling WWB
budget
Inburgeringsbehoeftigen4
U itkeringsgerechtigden
arbeidsplichtig
120
4235
508.200
480.000 (120 a 4000)
niet arbeidsplichtig
90
6180
556.200
Opvoeders
90
6180
556.200
TOTALEN
300
1.620.600
480.000
Besteding rijksmiddelen
WI-budget
Regeling
WWB-budget
WEB-budget
Analfabeten
Inburgeringsplichtigen
Inburgeringsbehoeftigen
Analfabeten
2.139.150
1.620.600
1.320.000
480.000
825.000
TOTALEN
3.759.750s
1.800.000
825.000
2 Indien en voorzover het UWV de uitkering verstrekt (WW/WAO/WAOZ/WAJONG) komt het reïntegratietraject voor rekening van het
UWV. De inzet van het WWB-budget valt in dat geval lager uit.
J De gecombineerde (reïntegratie)trajecten zijn bedoeld voor uitkeringsde inburgeraars met arbeidsplicht. Voor niet arbeidsplichtige
uitkeringsgerechtigden ligt een inburgeringtraject gekoppeld aan Opvoeding/Gezondheid/ Onderwijs (OGO) voor de hand. In de praktijk
gaat het vaak om vrouwen die kinderen opvoeden.
Geschat wordt dat er zowel binnen de WWB als in de groep inburgeraars als geheel ongeveer 2 keer zoveer inburgeringbehoeftigen als
inburgeringplichtigen zijn.
5 Het indicatieve rijksbudget bedraag 3.943.211Dit budget wordt met de voorgestelde ambities dus nagenoeg geheel benut. Overigens
wordt uiteindelijk op output afgerekend met het ministerie; de definitieve rijksbijdrage kan bij hogere prestaties dus nog hoger worden.
14
Hoofdstuk 5. Herziening integratiebeleid
Aanleiding
Het integratiebeleid in Leeuwarden is geformuleerd in 2000 via de nota "Integratie in
Multicultureel Leeuwarden". In 2004 werd geconstateerd, dat het sterk aanbeveling verdiende
om dit beleidsterrein te koppelen aan het inburgeringsbeleid. Het moment van totstandkoming
van de wet inburgering was op dat moment echter nog onduidelijk, terwijl er in 2004
verschillende redenen waren om "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" tegen het licht te
houden:
de evaluatie van het integratiebeleid van de Commissie van de Rekening uit 2002
de ervaringen die in de jaren 2000-2004 waren opgedaan
de taakstelling die in 2004 op het integratiebeleid was gelegd, waardoor nadere keuzes
noodzakelijk waren.
Om die reden is in het najaar van 2004 de nota "Actualisering van Integratie in Multicultureel
Leeuwarden" door de gemeenteraad vastgesteld. In deze nota werden de ambities uit 2000
gedeeltelijk bijgesteld en werden een aantal keuzes gemaakt voor de overgangstermijn tot aan
de totstandkoming van de integrale nota, die nu voorligt.
Begin 2006 is op verzoek van de gemeenteraad door het onafhankelijk bureau Mex-it een
onderzoek gedaan naar het functioneren van het huidige platform Kleurrijk Beraad. Het
rapport van dat onderzoek wordt u hierbij aangeboden. De conclusies hieruit zijn noch voor
Kleurrijk Beraad, noch voor de Gemeente Leeuwarden positief: de bekendheid en
gedragenheid van Kleurrijk Beraad kan veel beter, evenals de communicatie tussen gemeente
en Kleurrijk Beraad. De uitkomsten van het rapport zijn -naast andere ontwikkelingen- van
belang voor onze toekomstige aanpak van het integratiebeleid.
Sterker inzetten op participatie en integratie
In de komende jaren willen wij sterker inzetten op participatie van allochtonen: niet of
nauwelijks deelnemen aan de Leeuwarder samenleving is een maatschappelijk probleem, dat
om een oplossing vraagt. Om integraal beleid te ontwikkelen is het nodig verbanden te leggen
tussen verschillende beleidsterreinen: inburgering, integratie, maatschappelijke ondersteuning,
educatie, onderwijsachterstanden, werk en reïntegratie. Het gaat daarbij niet alleen om
verbanden binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook om verbanden met en tussen
relevante organisaties uit het maatschappelijk middenveld.
Voor de versterking van de participatie en integratie in Leeuwarden worden
projectvoorstellen afgewacht die wij zullen betrekken bij de afweging met betrekking tot het
bestemmen van het rekeningresultaat 2006. Met ingang van 2008 overwegen wij hiei~voor ook
extra structurele middelen in te zetten. Een inhoudelijk en financieel voorstel nieuw beleid zal
bij de begrotingsvoorbereiding 2008 worden betrokken.
15