Blad 2 Ten behoeve van de verantwoording van de rijksbijdrage in 2010 kiezen voor de prestatie indicator "aantal gestarte trajecten". Hieronder worden de volgende onderdelen nader uitgewerkt: 1. Analyse doelgroepen en keuze aanbod; 2. Financiële inzet; 3. Prestatieafspraken voor periode 2007 t/m 2009; 4. Contractrelatie met het ROC Friesland College. 1. Analyse doelgroepen en keuze aanbod De gemeente Leeuwarden rekent het tot haar verantwoordelijkheid een op de lokale, maatschappelijke behoefte afgestemd aanbod voor volwasseneneducatie te verzorgen. Daarbij nemen wij de beleidsdoelstelling van educatie, zoals door het rijk geformuleerd in de Bouwstenennotitie, als uitgangspunt: Educatie is bedoeld om het voor volwassenen door het volgen van opleidingen of cursussen alsnog mogelijk te maken goed te functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als op het vinden van een baan. Op grond van de WEB is volwasseneneducatie toegankelijk voor personen van 18 jaar en ouder. Ervaring in de afgelopen jaren heeft ons geleerd dat de gebruikers van ons educatieaanbod een heterogene groep vormen, met grote verschillen in achtergrond, doelperspectiefleertempo en (gewenst) eindniveau. Toch is er een gemeenschappelijk elementDe groepen voor wie de gemeente Leeuwarden bij voorrang educatie inzet, verkeren in een achterstandspositie (of dreigen daarin te geraken) terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor faciliterend beleid om hen te helpen deze positie te verbeteren. Het gaat dan om voortijdig schoolverlaters, werkzoekenden met een bijstandsuitkering, autochtonen en allochtonen die onvoldoende de mondelinge en/of schriftelijke Nederlandse taal beheersen om in sociaal en/ of economisch opzicht te kunnen meedoen in de samenleving. Dit zijn groepen die hun zelfredzaamheid moeten vergroten waarbij de gemeente in het kader van haar reïntegratie- jongeren- of inburgeringbeleid de (vaak wettelijk geregelde) taak heeft dit met een passend trajectaanbod te faciliteren. Educatie is de afgelopen jaren steeds zo uitgevoerd dat het ons (scholing-, reïntegratie- of inburgering)trajectaanbod voor genoemde groepen heeft ondersteund. Een paar voorbeelden: Nt2 onderwijs voor allochtonen in het kader van een duaal inburgeringtraject gericht op opvoedingsondersteuning. Oriëntatietrajecten voor jonge moeders die terug naar school moeten. Aandacht voor houdingsaspecten en sociale vaardigheden voor bijstandsgerechtigden om werk- en taaistages (t.b.v. reïntegratie) tot een succes te maken. Blad 3 Het college stelt voor om ook voor de komende 3 (MOP)jaren de keuzes t.a.v. de inzet van educatie bepalen aan de hand van de vraag: Op welke wijze kan educatie een versterking opleveren van het beleid gericht op achterstandsbestrij ding? Hieronder volgt een analyse van in dit kader relevante doelgroepen, waarbij wordt aangegeven welk type educatie past bij hun behoefte. De hierbij gebruikte (tamelijk technische) indeling van educatieopleidingen is voorgeschreven door het rijk. a. Jongeren In Leeuwarden wonen ruim 10.000 jongeren van 18 tot 23 jaar. Uit gegevens over het jaar 2005 is gebleken dat 80% van de werkzoekende jongeren tot 23 jaar (dit zijn er 400) waarvoor de gemeente i.h.k.v. de Sluitende Aanpak Jongeren (SAJ) een reïntegratietaak heeft, niet beschikt over een startkwalificatie. Jongeren die zonder startkwalificatie het reguliere onderwijs verlaten worden gemeld bij het Regionaal Meld en Coördinatiepunt vroegtijdig schoolverlaters (RMC)Op dit moment zijn daar plm. 325 jongeren bekend. Bijna alle werkzoekende jongeren ontvangen een bijstandsuitkering op grond van de WWB (343 ultimo 2005). In het kader van de SAJ koopt de gemeente voor deze groep maatwerktrajecten in bij een reïntegratiebedrijf (jaarlijks plm. 100)die hulp bieden bij terugkeer naar school of vinden van een baan. De helft behoort de zogeheten "multi- problems" groep (fase 4) waarbij ook nog een vorm van zorg en (schuld)hulpverlening noodzakelijk is. Voor deze categorie heeft een specifiek onderdeel van het RMC, het zogeheten "kernteam RMC", een adviserende taak. VAVO150 deelnemers/ trajecten Door middel van een traject bij het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (VAVO) kunnen jongeren die de middelbare school voortij dig verlaten alsnog aan een startkwalificatie komen. De gemeente Leeuwarden beschouwt het VAVO als (preventief) instrument voor haar beleid gericht op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten en bestrijding van jeugdwerkloosheid. In de provincie Friesland is de VAVO een gemeenschappelijke (gefinancierde) voorziening voor 31 gemeentenDe gemeente Leeuwarden levert met jaarlijks ongeveer 50 nieuwe cursisten ruim een kwart van het aantal leerlingen (totaal plm. 200 per jaar). Veel cursisten hebben (een verleden van) psychische problemen, ziekte, studieproblemen en voelen zich als gevolg daarvan te oud voor het didactische klimaat van het voortgezet onderwijsToch zijn de VAVO jongeren binnen de gehele SAJ doelgroep te beschouwen als een kansrijke categorie die opvalt door zelfstandigheid en eigen initiatiefAanmelding bij het VAVO verloopt ook vrijwel geheel via zeifmeldingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 481