Blad 2
Ten behoeve van de verantwoording van de
rijksbijdrage in 2010 kiezen voor de prestatie
indicator "aantal gestarte trajecten".
Hieronder worden de volgende onderdelen nader uitgewerkt:
1. Analyse doelgroepen en keuze aanbod;
2. Financiële inzet;
3. Prestatieafspraken voor periode 2007 t/m 2009;
4. Contractrelatie met het ROC Friesland College.
1. Analyse doelgroepen en keuze aanbod
De gemeente Leeuwarden rekent het tot haar
verantwoordelijkheid een op de lokale, maatschappelijke
behoefte afgestemd aanbod voor volwasseneneducatie te
verzorgen. Daarbij nemen wij de beleidsdoelstelling van
educatie, zoals door het rijk geformuleerd in de
Bouwstenennotitie, als uitgangspunt:
Educatie is bedoeld om het voor volwassenen door het volgen
van opleidingen of cursussen alsnog mogelijk te maken goed
te functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan
zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als
op het vinden van een baan.
Op grond van de WEB is volwasseneneducatie toegankelijk
voor personen van 18 jaar en ouder. Ervaring in de
afgelopen jaren heeft ons geleerd dat de gebruikers van ons
educatieaanbod een heterogene groep vormen, met grote
verschillen in achtergrond, doelperspectiefleertempo en
(gewenst) eindniveau. Toch is er een gemeenschappelijk
elementDe groepen voor wie de gemeente Leeuwarden bij
voorrang educatie inzet, verkeren in een
achterstandspositie (of dreigen daarin te geraken) terwijl
de gemeente verantwoordelijk is voor faciliterend beleid om
hen te helpen deze positie te verbeteren. Het gaat dan om
voortijdig schoolverlaters, werkzoekenden met een
bijstandsuitkering, autochtonen en allochtonen die
onvoldoende de mondelinge en/of schriftelijke Nederlandse
taal beheersen om in sociaal en/ of economisch opzicht te
kunnen meedoen in de samenleving. Dit zijn groepen die hun
zelfredzaamheid moeten vergroten waarbij de gemeente in het
kader van haar reïntegratie- jongeren- of inburgeringbeleid
de (vaak wettelijk geregelde) taak heeft dit met een
passend trajectaanbod te faciliteren. Educatie is de
afgelopen jaren steeds zo uitgevoerd dat het ons
(scholing-, reïntegratie- of inburgering)trajectaanbod voor
genoemde groepen heeft ondersteund. Een paar voorbeelden:
Nt2 onderwijs voor allochtonen in het kader van een duaal
inburgeringtraject gericht op opvoedingsondersteuning.
Oriëntatietrajecten voor jonge moeders die terug naar
school moeten. Aandacht voor houdingsaspecten en sociale
vaardigheden voor bijstandsgerechtigden om werk- en
taaistages (t.b.v. reïntegratie) tot een succes te maken.
Blad 3
Het college stelt voor om ook voor de komende 3 (MOP)jaren
de keuzes t.a.v. de inzet van educatie bepalen aan de hand
van de vraag: Op welke wijze kan educatie een versterking
opleveren van het beleid gericht op
achterstandsbestrij ding?
Hieronder volgt een analyse van in dit kader relevante
doelgroepen, waarbij wordt aangegeven welk type educatie
past bij hun behoefte. De hierbij gebruikte (tamelijk
technische) indeling van educatieopleidingen is
voorgeschreven door het rijk.
a. Jongeren
In Leeuwarden wonen ruim 10.000 jongeren van 18 tot 23
jaar. Uit gegevens over het jaar 2005 is gebleken dat 80%
van de werkzoekende jongeren tot 23 jaar (dit zijn er 400)
waarvoor de gemeente i.h.k.v. de Sluitende Aanpak Jongeren
(SAJ) een reïntegratietaak heeft, niet beschikt over een
startkwalificatie. Jongeren die zonder startkwalificatie
het reguliere onderwijs verlaten worden gemeld bij het
Regionaal Meld en Coördinatiepunt vroegtijdig
schoolverlaters (RMC)Op dit moment zijn daar plm. 325
jongeren bekend.
Bijna alle werkzoekende jongeren ontvangen een
bijstandsuitkering op grond van de WWB (343 ultimo 2005).
In het kader van de SAJ koopt de gemeente voor deze groep
maatwerktrajecten in bij een reïntegratiebedrijf (jaarlijks
plm. 100)die hulp bieden bij terugkeer naar school of
vinden van een baan. De helft behoort de zogeheten "multi-
problems" groep (fase 4) waarbij ook nog een vorm van zorg
en (schuld)hulpverlening noodzakelijk is. Voor deze
categorie heeft een specifiek onderdeel van het RMC, het
zogeheten "kernteam RMC", een adviserende taak.
VAVO150 deelnemers/ trajecten
Door middel van een traject bij het voortgezet algemeen
volwassenenonderwijs (VAVO) kunnen jongeren die de
middelbare school voortij dig verlaten alsnog aan een
startkwalificatie komen. De gemeente Leeuwarden beschouwt
het VAVO als (preventief) instrument voor haar beleid
gericht op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten
en bestrijding van jeugdwerkloosheid. In de provincie
Friesland is de VAVO een gemeenschappelijke (gefinancierde)
voorziening voor 31 gemeentenDe gemeente Leeuwarden
levert met jaarlijks ongeveer 50 nieuwe cursisten ruim een
kwart van het aantal leerlingen (totaal plm. 200 per jaar).
Veel cursisten hebben (een verleden van) psychische
problemen, ziekte, studieproblemen en voelen zich als
gevolg daarvan te oud voor het didactische klimaat van het
voortgezet onderwijsToch zijn de VAVO jongeren binnen de
gehele SAJ doelgroep te beschouwen als een kansrijke
categorie die opvalt door zelfstandigheid en eigen
initiatiefAanmelding bij het VAVO verloopt ook vrijwel
geheel via zeifmeldingen.