Blad 4 Begin 2005 hebben de Friese gemeenten de intentie uitgesproken het VAVO voorlopig t/m 2010 gezamenlijk financieel in stand te houden. Gelet op deze afspraak zal de gemeente Leeuwarden haar financiële inzet voor de jaren 2007 t/m 2009 op het huidige niveau handhaven. Breed Maatschappelijk Functioneren172 deelnemers/ trajecten Het huidige beleid is dat een deel van de educatiemiddelen wordt gereserveerd voor het Kernteam RMC, waarmee deze educatievormen uit de categorie Breed Maatschappelijk functioneren (BMF) kan inkopen bij het ROCDit zijn meestal oriëntatietrajecten voor scholing/ werk of specifieke oriëntatietrajecten voor de doelgroep tienermoedersDaarnaast zijn opleidingen BMF heel geschikt gebleken ter versterking van reïntegratietrajecten voor jongeren. Deze trajecten kennen een zeer praktijkgerichte aanpak. In een zogeheten arbeids- en trainingcentrum staat het opdoen van arbeidsritme en werkervaring centraalDoor sommige jongeren hierbij te ondersteunen met maatwerktrajecten BMF, waarin gewerkt wordt aan bijvoorbeeld basisvaardigheden en communicatieve vaardigheden, hebben deze traject meer succes en wordt de uitval beperkt. Voor deze vorm van inzet van educatie werkt het ROC in projectvorm intensief samen met het betreffende reïntegratiebedrijf. Het college stelt voor deze vorm van educatie voor jongeren op het huidige niveau voortzetten. b. Werkzoekenden (i.h.k.v. de Wet Werk en Bijstand) De werkloosheidsafnarae in Leeuwarden zet zich voort. Van begin 2005 tot augustus 2005 is het percentage niet werkende werkzoekenden afgenomen van 16% naar 13,3%. Ook qua werkgelegenheidsontwikkeling gaat het goed in Leeuwarden. In de periode mei 2003 - mei 2004 zijn er 701 banen bijgekomen, een toename van 1,3%. De werkgelegenheid voor laaggeschoolden echter is meer en meer aan het verdwijnen. Die ontwikkeling bemoeilijkt de plaatsing van vaak laaggeschoolde werklozen. Van de 5.670 niet werkende werkzoekenden in augustus 2 006 hebben er 3 750 een bijstandsuitkering. Bijna de helft van de Leeuwarder bijstandsgerechtigden heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Een kwart leeft vaak al langer dan 5 jaar in de bijstand. Het opleidingsniveau is bij meer dan de helft LBO/ VMBO niveau of lager. Het aandeel allochtonen ligt op ongeveer 34%. De komende jaren streeft de gemeente Leeuwarden naar een daling van het aantal bijstandsgerechtigden met 500. Uitstroom naar regulier werk is het hoogste doel. 1 Mogelijke educatievormen: Nederlands en rekenen voor (functioneel) analfabeten, Geïntegreerde trajecten (GIT), Nt2 (alleen voor overige allochtonen die buiten inburgering vallen), Leerwerkplaatsen, Budgetteren, Oriëntatie, Sociale vaardigheden en Assertiviteit, Digitale vaardigheden, Werkstage. Blad 5 De gemeente wil dit realiseren door o.a. het stimuleren van meer en beter passende werkgelegenheid en het faciliteren van bijstandsgerechtigden bij het verkrijgen van regulier werk. Hierbij is het motto: Wie kan werken moet werken. Om het duurzame resultaat van trajecten te verhogen zullen wij de komende jaren sterk inzetten op verbetering en vernieuwing van ons reintegratiebeleid -9 Breed Maatschappelijk Functioneren (BMF)73 trajecten Ook voor bijstandsgerechtigde werkzoekenden in het algemeen, niet specifiek jongeren, komt binnen reïntegratietrajecten steeds meer aandacht voor praktijkgericht onderwijswerkstagestaaistages en werkervaringplaatsen. Zoals hierboven beschreven bij de jongeren blijkt de inzet van opleidingen BMF heel effectief te zijn om cliënten extra ondersteuning te bieden.. De trajecten leveren meer op en zijn - door maatwerkbenadering - beter op de persoon toegesneden waardoor deze minder snel zal uitvallen. Op dit moment is deze wijze van het inzetten van BMF educatie voor de reïntegratiedoelgroep "breed", nog heel beperktHet college stelt voor de komende jaren voor de brede groep te komen tot uitbreiding. Daarbij zoeken wij de aanknopingspunten in de actuele ontwikkelingen binnen ons reintegratiebeleid i.h.k.v. de WWB: vanaf 2007 zal op dit terrein i.h.k.v. een herijking van beleid, een aantal vernieuwende projecten uitgevoerd gaan worden, waaronder een experiment met (een vorm van) Work First". c. Groepen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen (allochtonen, functioneel analfabeten) Het behoeft geen toelichting dat een taalachterstand zeer belemmerend is voor deelname aan de maatschappijDit uit zich zowel op het niveau van directe omgang met mensen als bij het vinden van werk en het volgen van onderwijs. Vaak is het niet slechts een probleem van niet kunnen maar ook van niet durven, waardoor het gevaar van sociaal isolement reëel is. Voor allochtonen die zich in Leeuwarden vestigen of reeds hebben gevestigd is het van groot belang dat zij de Nederlandse taal goed leren gebruiken. Binnen de kaders van de nieuwe Wet Inburgering (vanaf 2007) en de Regeling Vrijwillige inburgering (2007 e.v.) zal de gemeente aan groepen die dit nodig hebben een inburgeringcursus aanbieden. Voor Leeuwarden wordt het aantal potentieel "inburgeringplichtigen" geschat op 2.000, waarvan er 400 in de bijstand zitten. Daarnaast bestaat er een aanzienlijke groep "inburgeringsbehoeftigen"dit zijn genaturali- seerden met eveneens een inburgeringvraagZij vormen de doelgroep van de regeling Vrijwillige Inburgering. Wij zullen u in het kader van het inburgerinbeleid voorstellen om voor beide categorieën voor de jaren 2007 t/m 2009 een aantal van 750 inburgeringtrajecten laten uitvoeren, gefinancierd uit daarvoor door het rijk beschikbaar gestelde inburgeringsmiddelen, voor arbeidsplichtigen aangevuld met budget uit het WWB werkdeelDaarnaast zal -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 482