Blad 6 ter ondersteuning van inburgeringbeleid - de inzet van educatiemiddelen de komende jaren noodzakelijk blijven. Dit heeft te maken met de volgende factoren: Naar schatting is één vijfde van de 750 inburgeraars die in 2007 t/m 2009 een traject krijgen functioneel analfabeet (plm. 150)Wanneer in de inburgering ook nog lezen en schrijven moet worden geleerd, stelt dit specifieke eisen aan intensiteit, duur en aanpak van het traject. Binnen de financiële mogelijkheden van de inburgeringwet- en regelgeving kan hierop onvoldoende ingespeeld worden. Daarom is op rijksniveau besloten dat analfabete inburgeraars binnen de WEB een (voorbereidend) Nt2 traject gericht op alfabetisering kunnen volgen; Niet alle allochtonen kunnen binnen de nieuwe inburgeringregels door de gemeente worden gefaciliteerd met een traject. De "overige allochtonen2" vallen buiten genoemde 2 inburgeringdoelgroepen, maar hebben in veel gevallen toch nog een taalprobleem, zij het minder ernstig. Dit bemoeilijkt reïntegratie op de arbeidsmarkt, het volgen van een beroepsopleiding of sociale integratie; Inburgering moet gezien worden als de eerste stap naar integratie d.w.z. het in sociaal en economisch opzicht mee kunnen doen in de Nederlandse samenleving. De inburgeringfase, waarin wordt opgeleid naar niveau A1/A2 biedt nog geen toegang tot het volgen van een basisberoepsopleiding, laat staan hoger onderwijs. De gemeente vindt het belangrijk dat ex-inburgeraars die de potentie hebben, bij het hiervoor benodigde onderwijsniveau kunnen aansluiten opdat zij een startkwalificatie kunnen behalen. Dit kan door aanvullende taalscholing aan te bieden. Nt23 crericht op alfabetisering: 150 deelnemers/ trajecten Het college stelt voor de inzet van educatiemiddelen voor nt2 gericht op alfabetisering fors te verhogen. Wij beschouwen dit als voortrajecten voor het behalen van het inburgeringexamen. Tot op heden is in Leeuwarden dit type aanbod in het kader van WEB nauwelijks ingezet. Vanaf 2007 is deze educatievorm echter een erkende opleiding binnen de WEB. Wij willen van deze mogelijkheid gebruik maken om analfabeten, die binnen de inburgering onvoldoende maatwerk kunnen krijgen, toch een op hun specifieke behoeften toegesneden aanbod te doen. 2 Allochtonen, niet (meer) vallend onder inburgeringspllchtigen ihkv de Wl of inburgeringbehoeftigen ihkv regeling vrijwillige inburgering, bijvoorbeeld ex-inburgeraars of allochtonen van de 2' generatie. 3 Nederlands als tweede taal. Blad 7 Nt2 voor niet inburgerincrplichtigen en - behoeftigen: 60 deelnemers/ trajecten Voor allochtonen die buiten de inburgeringdoelgroep vallen en allochtonen die hun inburgering reeds hebben afgerond wil de gemeente in beperkte mate een aanbod voor NT2 onderwijs (alle niveaus) in stand houden. Het college vindt het van belang om op deze manier de arbeidsmarkt (integratie) en het behalen van een startkwalificatie voor deze groep te bevorderen. Hiermee wordt ten opzichte van de huidige situatie de inzet van Nt2 fors beperkt. Het gaat de komende jaren alleen nog om een minderheid die niet, of niet meer onder nieuwe wet- en regelgeving voor inburgering valt. Niet kunnen lezen en schrijven van de Nederlandse taal is een probleem dat onder allochtonen speelt, maar niet minder onder autochtonen. In het kader van volwasseneneducatie verzorgt het ROC alfabetiseringscursussen. Het is echter moeilijk de weg naar de doelgroep te vinden. Mensen schamen zich en maken zich niet makkelijk bekend, waardoor het aantal trajectdeelnemers tot nu toe zeer beperkt blijft. Landelijke cijfers laten zien dat het een zeer wijd verbreid probleem betreft: 1 op de 10 Nederlanders is functioneel analfabeet. Het totale aantal autochtone functioneel analfabeten wordt voor Leeuwarden geschat op ruim 10.000. Uit landelijke cijfers blijkt dat zich onder ouderen (vanaf 65 jaar) verhoudingsgewijs veel laaggeletterden bevinden (41%)maar ook in de middengroep (25-55) is het percentage met 14% aanzienlijk, en zelfs onder jongeren (16-24 jaar) gaat het om 7%. Opleidingen sociale redzaamheid4120 deelnemers/trajecten Het college ambieert om in samenwerking met andere Friese gemeenten en het ROC de komende 3 MOP jaren zichtbaar resultaat te boeken op het terrein van de aanpak van laaggeletterdheid. Het ROC zal in opdracht van de gemeenten activiteiten ontplooien die helpen het onderwerp uit de taboesfeer te halen. Dit kan met PR activiteiten, inschakelen van de media, en het inzetten van "ambassadeurs"personen die zelf analfabeet zijn (geweest) hun verhaal laten vertellen, en hierdoor mensen over de streep te trekken om weer naar school te gaan. Door dit soort aandacht zal de werving van deelnemers voor alfabetiseringstrajecten meer effect sorteren, en kan het aantal trajecten worden uitgebreid. Ook andere vernieuwende aanpakken worden onderzochtmede in het kader van de huidige landelijke campagne tegen Laaggeletterdheid met als voortrekker Prinses Laurentien. Het college stelt voor om voor de jaren 2007 t/m 2009 educatiemiddelen vrij te maken voor 120 trajecten. Dit betekent ten opzichte van de huidige inzet een verdubbeling. 4 Nederlands als eerste (moeder) taal, eventueel rekenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 483