Blad 6
ter ondersteuning van inburgeringbeleid - de inzet van
educatiemiddelen de komende jaren noodzakelijk blijven. Dit
heeft te maken met de volgende factoren:
Naar schatting is één vijfde van de 750 inburgeraars
die in 2007 t/m 2009 een traject krijgen functioneel
analfabeet (plm. 150)Wanneer in de inburgering ook
nog lezen en schrijven moet worden geleerd, stelt dit
specifieke eisen aan intensiteit, duur en aanpak van
het traject. Binnen de financiële mogelijkheden van
de inburgeringwet- en regelgeving kan hierop
onvoldoende ingespeeld worden. Daarom is op
rijksniveau besloten dat analfabete inburgeraars
binnen de WEB een (voorbereidend) Nt2 traject gericht
op alfabetisering kunnen volgen;
Niet alle allochtonen kunnen binnen de nieuwe
inburgeringregels door de gemeente worden
gefaciliteerd met een traject. De "overige
allochtonen2" vallen buiten genoemde 2
inburgeringdoelgroepen, maar hebben in veel gevallen
toch nog een taalprobleem, zij het minder ernstig.
Dit bemoeilijkt reïntegratie op de arbeidsmarkt, het
volgen van een beroepsopleiding of sociale
integratie;
Inburgering moet gezien worden als de eerste stap
naar integratie d.w.z. het in sociaal en economisch
opzicht mee kunnen doen in de Nederlandse
samenleving. De inburgeringfase, waarin wordt
opgeleid naar niveau A1/A2 biedt nog geen toegang tot
het volgen van een basisberoepsopleiding, laat staan
hoger onderwijs. De gemeente vindt het belangrijk dat
ex-inburgeraars die de potentie hebben, bij het
hiervoor benodigde onderwijsniveau kunnen aansluiten
opdat zij een startkwalificatie kunnen behalen. Dit
kan door aanvullende taalscholing aan te bieden.
Nt23 crericht op alfabetisering: 150 deelnemers/ trajecten
Het college stelt voor de inzet van educatiemiddelen voor
nt2 gericht op alfabetisering fors te verhogen. Wij
beschouwen dit als voortrajecten voor het behalen van het
inburgeringexamen. Tot op heden is in Leeuwarden dit type
aanbod in het kader van WEB nauwelijks ingezet. Vanaf 2007
is deze educatievorm echter een erkende opleiding binnen de
WEB. Wij willen van deze mogelijkheid gebruik maken om
analfabeten, die binnen de inburgering onvoldoende maatwerk
kunnen krijgen, toch een op hun specifieke behoeften
toegesneden aanbod te doen.
2 Allochtonen, niet (meer) vallend onder inburgeringspllchtigen ihkv de Wl of inburgeringbehoeftigen
ihkv regeling vrijwillige inburgering, bijvoorbeeld ex-inburgeraars of allochtonen van de 2' generatie.
3 Nederlands als tweede taal.
Blad 7
Nt2 voor niet inburgerincrplichtigen en - behoeftigen:
60 deelnemers/ trajecten
Voor allochtonen die buiten de inburgeringdoelgroep vallen
en allochtonen die hun inburgering reeds hebben afgerond
wil de gemeente in beperkte mate een aanbod voor NT2
onderwijs (alle niveaus) in stand houden. Het college vindt
het van belang om op deze manier de arbeidsmarkt
(integratie) en het behalen van een startkwalificatie voor
deze groep te bevorderen. Hiermee wordt ten opzichte van de
huidige situatie de inzet van Nt2 fors beperkt. Het gaat de
komende jaren alleen nog om een minderheid die niet, of
niet meer onder nieuwe wet- en regelgeving voor inburgering
valt.
Niet kunnen lezen en schrijven van de Nederlandse taal is
een probleem dat onder allochtonen speelt, maar niet minder
onder autochtonen. In het kader van volwasseneneducatie
verzorgt het ROC alfabetiseringscursussen. Het is echter
moeilijk de weg naar de doelgroep te vinden. Mensen schamen
zich en maken zich niet makkelijk bekend, waardoor het
aantal trajectdeelnemers tot nu toe zeer beperkt blijft.
Landelijke cijfers laten zien dat het een zeer wijd
verbreid probleem betreft: 1 op de 10 Nederlanders is
functioneel analfabeet. Het totale aantal autochtone
functioneel analfabeten wordt voor Leeuwarden geschat op
ruim 10.000. Uit landelijke cijfers blijkt dat zich onder
ouderen (vanaf 65 jaar) verhoudingsgewijs veel
laaggeletterden bevinden (41%)maar ook in de middengroep
(25-55) is het percentage met 14% aanzienlijk, en zelfs
onder jongeren (16-24 jaar) gaat het om 7%.
Opleidingen sociale redzaamheid4120 deelnemers/trajecten
Het college ambieert om in samenwerking met andere Friese
gemeenten en het ROC de komende 3 MOP jaren zichtbaar
resultaat te boeken op het terrein van de aanpak van
laaggeletterdheid. Het ROC zal in opdracht van de gemeenten
activiteiten ontplooien die helpen het onderwerp uit de
taboesfeer te halen. Dit kan met PR activiteiten,
inschakelen van de media, en het inzetten van
"ambassadeurs"personen die zelf analfabeet zijn (geweest)
hun verhaal laten vertellen, en hierdoor mensen over de
streep te trekken om weer naar school te gaan. Door dit
soort aandacht zal de werving van deelnemers voor
alfabetiseringstrajecten meer effect sorteren, en kan het
aantal trajecten worden uitgebreid. Ook andere vernieuwende
aanpakken worden onderzochtmede in het kader van de
huidige landelijke campagne tegen Laaggeletterdheid met als
voortrekker Prinses Laurentien. Het college stelt voor om
voor de jaren 2007 t/m 2009 educatiemiddelen vrij te maken
voor 120 trajecten. Dit betekent ten opzichte van de
huidige inzet een verdubbeling.
4 Nederlands als eerste (moeder) taal, eventueel rekenen.