Blad 6 mogelijk uitspraken te doen over het niveau van de directe kosten per fte per product. Daarmee is creen eenduidige relatie waarneembaar tussen het niveau van zuinigheid en de hoocrte van de leges burgerzaken (Deloitte, 2003). Om toch een beeld te geven van formatie en de gemiddelde loonkosten per fte in Leeuwarden ten opzichte van een aantal vergelijkbare gemeenten zijn een aantal kerncijfers en kengetallen bijgevoegd: Kerncijfers en Kengetallen Tarief Rijbewijzen 20062 Sittard- KerncijfersLeeuwarden Hengelo Deventer Venlo Alkmaar Geleen Gemiddeld Aantal inwoners gemeente 91.769 81.340 96.808 92.098 94.293 96.576 Formatie begroting 23,70 21,90 24,59 40,00 28,00 35,50 Aantal rijbewijzen begroting 4.415 4.101 4.626 4.205 4.514 4.384 Tarief leges 44,65 40,90 55,90 23,00 41,10 41,66 Totale loonkosten vast personeel buza 962.000 854.836 1.012.935 1.716.200 niet bekend 1.529.240 Productieve uren per FTE 1.350 1.400 1.350 1.435 schaal 5 of lager 16,5% 28,2% 29,0% 18,0% 15,3% schaal 6 18,2% 39,1% 12,7% 24,0% 3,0% 54,0% 25,2% schaal 7 56,5% 24,1% 8,4% 26,0% 93,0% 4,0% 35,3% schaal 8 12,7% 15,6% 14,1% 15,0% 0,0% 24,0% 13,6% schaal 9 4,2% 4,7% 31,7% 6,0% 3,0% 0,0% 8,3% schaal 10 of hoger 8,4% 4,9% 1,0% 0,0% 2,4% Kengetallen Formatie buza per 100.000 inw. 25,8 26,9 25,4 43,4 29,7 36,8 Gemiddelde loonkosten per fte 40.591 39.034 41.193 42.905 43.077 41.360 Afwijking tov gem. loonkosten -1,9% -5,6% -0,4% 3,7% 4,2% Bijdrage opbrengst rijbewijzen aan loonkosten (loonkosten totaal opbrengst rijbewijzen) 4,88 5,10 3,92 17,74 8,37 loonkosten per productief uur 30,07 29,42 31,78 30,02 30,32 Afwijking tov gem. loonkosten per uur -0,8% -3,0% 4,8% -1,0% Bron benckmark-publiekszaken Uit dit overzicht blijkt dat formatie en gemiddelde loonkosten per fte in Leeuwarden niet significant afwijken van vergelijkbare gemeenten. 2 Van deze kerncijfers en kengetallen was alleen van 2006 relevant vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Blad 7 Efficiency Voor burgerzaken bleek uit het onderzoek verder dat er tussen gemeenten grote verschillen in de gemiddelde behandeltijd per product bestaan. Deze bevindingen dienen echter voorzichtig geïnterpreteerd te worden, aangezien efficiency mogelijk ook te verklaren is als een gebrek aan diepgang van de aanvraagbeoordelingDeze verbanden zijn moeilijk aantoonbaar (Research voor beleid, 2003) Voor zowel paspoorten, rijbewijzen als uittreksels GBA worden verschillen in behandeltijd van enkele tientallen procenten aangetroffen. Deze verschillen in behandeltijd hebben een duidelijke invloed op de kostprijs. Het eventuele effect op de hoogte van de leges burgerzaken is wederom niet goed zichtbaar (Deloitte, 2003). Op basis van deze conclusies over zuinigheid en efficiëntie mag worden gesteld dat de hogere leges voor het rijbewijs in Leeuwarden ten opzichte van een aantal andere gemeenten niet één op één worden veroorzaakt door onzuinig of inefficiënt werken van burgerzaken. Uit de audit doelmatigheid burgerzaken en het follow-up onderzoek eind 2005 bleek ook dat een absolute uitspraak over efficiëntie niet mogelijk is. Er is daarom meer gekeken naar randvoorwaarden om doelmatig te kunnen werken en hierover zijn een aantal actiepunten afgesproken. De vraag of deze actiepunten tot kostenverlaging kunnen leiden, kan op zich bevestigend worden beantwoord. De omvang is door de onderzoekers niet gekwantificeerd, maar zal naar verwachting marginaal zijn. Tegelijkertijd doen zich ook bewegingen voor die kostenverhogend kunnen werken zoals noodzakelijke wijzigingen in inschaling van personeel, verschuivingen in de verhouding front office/back-office en incidentele kosten in het kader van programma dienstverlening. Om het huidige serviceniveau te handhaven, is het niet aan te bevelen om kostenverlagingen op voorhand al te vertalen in lagere tarieven omdat die vrijvallende middelen weer nodig kunnen zijn om andere (nieuwe) bedrijfsvoeringskosten budgetneutraal mee te dekken. c. Kwaliteit dienstverlening geen eenduidige invloedsfactor Uit onderzoek blijkt dat verschillen in tariefhoogte niet altijd zijn te herleiden tot verschillen in kwaliteitsniveau (MDW-werkgroep Benchmark gemeentelijke dienstverlening, 2002, Groot Budding, 1998) Kwaliteit is een moeilijk te operationaliseren begrip. Daarbij is het moeilijk vast te stellen waar kwaliteit eindigt en inefficiëntie begint.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 49