Blad 6
mogelijk uitspraken te doen over het niveau van de directe
kosten per fte per product. Daarmee is creen eenduidige
relatie waarneembaar tussen het niveau van zuinigheid en de
hoocrte van de leges burgerzaken (Deloitte, 2003).
Om toch een beeld te geven van formatie en de gemiddelde
loonkosten per fte in Leeuwarden ten opzichte van een
aantal vergelijkbare gemeenten zijn een aantal kerncijfers
en kengetallen bijgevoegd:
Kerncijfers en Kengetallen Tarief Rijbewijzen 20062
Sittard-
KerncijfersLeeuwarden Hengelo Deventer Venlo Alkmaar Geleen Gemiddeld
Aantal inwoners
gemeente
91.769
81.340
96.808
92.098
94.293
96.576
Formatie begroting
23,70
21,90
24,59
40,00
28,00
35,50
Aantal rijbewijzen
begroting
4.415
4.101
4.626
4.205
4.514
4.384
Tarief leges
44,65
40,90
55,90
23,00
41,10
41,66
Totale loonkosten vast
personeel buza
962.000
854.836
1.012.935
1.716.200
niet
bekend
1.529.240
Productieve uren per
FTE
1.350
1.400
1.350
1.435
schaal 5 of lager
16,5%
28,2%
29,0%
18,0%
15,3%
schaal 6
18,2%
39,1%
12,7%
24,0%
3,0%
54,0%
25,2%
schaal 7
56,5%
24,1%
8,4%
26,0%
93,0%
4,0%
35,3%
schaal 8
12,7%
15,6%
14,1%
15,0%
0,0%
24,0%
13,6%
schaal 9
4,2%
4,7%
31,7%
6,0%
3,0%
0,0%
8,3%
schaal 10 of hoger
8,4%
4,9%
1,0%
0,0%
2,4%
Kengetallen
Formatie buza per
100.000 inw.
25,8
26,9
25,4
43,4
29,7
36,8
Gemiddelde
loonkosten per fte
40.591
39.034
41.193
42.905
43.077
41.360
Afwijking tov gem.
loonkosten
-1,9%
-5,6%
-0,4%
3,7%
4,2%
Bijdrage opbrengst
rijbewijzen aan
loonkosten
(loonkosten totaal
opbrengst rijbewijzen)
4,88
5,10
3,92
17,74
8,37
loonkosten per
productief uur
30,07
29,42
31,78
30,02
30,32
Afwijking tov gem.
loonkosten per uur
-0,8%
-3,0%
4,8%
-1,0%
Bron benckmark-publiekszaken
Uit dit overzicht blijkt dat formatie en gemiddelde
loonkosten per fte in Leeuwarden niet significant afwijken
van vergelijkbare gemeenten.
2 Van deze kerncijfers en kengetallen was alleen van 2006 relevant
vergelijkingsmateriaal beschikbaar.
Blad 7
Efficiency
Voor burgerzaken bleek uit het onderzoek verder dat er
tussen gemeenten grote verschillen in de gemiddelde
behandeltijd per product bestaan. Deze bevindingen dienen
echter voorzichtig geïnterpreteerd te worden, aangezien
efficiency mogelijk ook te verklaren is als een gebrek aan
diepgang van de aanvraagbeoordelingDeze verbanden zijn
moeilijk aantoonbaar (Research voor beleid, 2003)
Voor zowel paspoorten, rijbewijzen als uittreksels GBA
worden verschillen in behandeltijd van enkele tientallen
procenten aangetroffen. Deze verschillen in behandeltijd
hebben een duidelijke invloed op de kostprijs. Het
eventuele effect op de hoogte van de leges burgerzaken is
wederom niet goed zichtbaar (Deloitte, 2003).
Op basis van deze conclusies over zuinigheid en efficiëntie
mag worden gesteld dat de hogere leges voor het rijbewijs
in Leeuwarden ten opzichte van een aantal andere gemeenten
niet één op één worden veroorzaakt door onzuinig of
inefficiënt werken van burgerzaken.
Uit de audit doelmatigheid burgerzaken en het follow-up
onderzoek eind 2005 bleek ook dat een absolute uitspraak
over efficiëntie niet mogelijk is. Er is daarom meer
gekeken naar randvoorwaarden om doelmatig te kunnen werken
en hierover zijn een aantal actiepunten afgesproken.
De vraag of deze actiepunten tot kostenverlaging kunnen
leiden, kan op zich bevestigend worden beantwoord. De
omvang is door de onderzoekers niet gekwantificeerd, maar
zal naar verwachting marginaal zijn. Tegelijkertijd doen
zich ook bewegingen voor die kostenverhogend kunnen werken
zoals noodzakelijke wijzigingen in inschaling van
personeel, verschuivingen in de verhouding front
office/back-office en incidentele kosten in het kader van
programma dienstverlening. Om het huidige serviceniveau te
handhaven, is het niet aan te bevelen om kostenverlagingen
op voorhand al te vertalen in lagere tarieven omdat die
vrijvallende middelen weer nodig kunnen zijn om andere
(nieuwe) bedrijfsvoeringskosten budgetneutraal mee te
dekken.
c. Kwaliteit dienstverlening geen eenduidige invloedsfactor
Uit onderzoek blijkt dat verschillen in tariefhoogte niet
altijd zijn te herleiden tot verschillen in
kwaliteitsniveau (MDW-werkgroep Benchmark gemeentelijke
dienstverlening, 2002, Groot Budding, 1998) Kwaliteit is
een moeilijk te operationaliseren begrip. Daarbij is het
moeilijk vast te stellen waar kwaliteit eindigt en
inefficiëntie begint.