Blad 8 In het onderzoek van Deloitte heeft het veldonderzoek zich toegespitst op het geboden voorzieningenniveau (openstellingsuren en aantal loketten) Voorzieningenniveau Voor burgerzaken is wel degelijk een relatie aangetroffen tussen het voorzieningenniveau en de hoogte van de kostprijzen (Deloitte, 2003). Uit in 2 0 05 gedaan onderzoek naar klanttevredenheid bij de gemeente Leeuwarden bleek dat vooral de service aan de balies van het Stadkantoor hoog worden gewaardeerd (zie Burgerjaarverslag 2005). Uit het onderzoek van de Rekenkamer blijkt verder dat de bereikbaarheid (in termen van openingstij den)in vergelijking met benchmark-gemeenten groot is en de wachttijden aan de balie aanzienlijk lager. Uit onderzoek van Cebeon in 2000 blijkt dat vooral langere openingstijden van het loket tot hogere kosten leiden. Verlaging van de kosten om de tarieven te kunnen verlagen met handhaving van het huidige voorzieningniveau lijkt daarom weinig realistisch. Ook hier geldt de opmerking dat, om het huidige serviceniveau te handhaven, het niet is aan te bevelen om kostenverlagingen op voorhand al te vertalen in lagere tarieven omdat die vrijvallende middelen weer nodig kunnen zijn om andere (nieuwe) bedrijfsvoeringskosten mee te dekken. Kwaliteit product Voor burgerzaken is de kwaliteit van het product bij producten zoals rijbewijs, paspoort en uittreksel GBA (als verklaring voor verschillen in tariefhoogte) geen kwestie omdat dit standaardproducten zijn. 5Eindconclusie Of er in Leeuwarden sprake is van een specifieke kostenpost, die er uitspringt in vergelijking met andere gemeenten (en als verklaring voor de hoogte van de leges rijbewijzen kan dienen), is niet eenduidig te beantwoorden. Oorzaak hiervan is het verschil in methodiek van kostprijsberekening en tariefbepaling per gemeente. Het verschil in methodiek heeft zowel betrekking op doorberekening van directe als indirecte kosten in de leges. Verder worden leges in de praktijk niet alleen op basis van de kostprijs vastgesteld maar zijn ook andere factoren van invloed. Wel kan worden gesteld dat de hogere leges voor het rijbewijs in Leeuwarden ten opzichte van een aantal andere gemeenten niet één op één worden veroorzaakt door onzuinig of inefficiënt werken van burgerzaken. Zowel formatie als Blad 9 gemiddelde loonkosten per fte wijken in Leeuwarden ook niet significant af van vergelijkbare gemeenten. Verder lijkt verlaging van de kosten om te de tarieven te kunnen verlagen met handhaving van het huidige voorzieningenniveau weinig realistisch. Gegeven het huidige niveau van kosten (niet afwijkend - benchmark publiekszaken) en voorzieningenniveau (hoger - zie onderzoek Rekenkamer) betekent verlagen van bijvoorbeeld het tarief voor rijbewijzen dat het tarief voor een of meerdere andere producten omhoog moet of dat de raad andere dekking moet geven. Hoewel doelmatigheid expliciet op de agenda staat en Burgerzaken in 2007 een taakstelling heeft, is daadwerkelijke verlaging van de kosten op korte termijn (gelet op de ambities en huidige werkzaamheden) niet realistisch. pe eventuele politieke wens om het rijbewijstarief te verlagen zal daardoor leiden tot een dekkingstekort of verhoging van andere tarieven noodzakelijk maken (mits passend binnen tarievenbeleid) Verder voldoet het tarieo. voor het rijbewijs qua kostendekkendheid aan de Gemeentewet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 50