Inhoudsopgave Overzicht bijlagen Overzicht bijlagen: Bijlage A Overzicht uitzettingen en inkrimpingen Bijlage B Formulieren en totaaloverzicht nieuw beleid Bijlage C Begrotingsbenchmark Bijlage D Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) 2005-2008 - Overzichten MPI, ISV en MIP - Formulieren ISV en SIOF Bijlage E Overzichten MPI en formulieren MIP 2005-2008 (niet openbaar; deze bijlage ligt voor raadsleden ter inzage) Bijlage F Verloop reserves en voorzieningen Bijlage G Uitbreidings- en vervangingsinvesteringen Bijlage H Overzicht vaste activa Bijlage I Overzicht opgenomen geldleningen Bijlage J Overzicht subsidies aan instellingen 4 1. Programmabegroting 2ÖÜ7, Hoofdlijnen 1.1 Hoofdlijnen 1 PROGRAMMABEGROTING 2007, HOOFDLIJNEN 1.1 Hoofdlijnen Voor u ligt de eerste begroting van het nieuwe college van B&W van de gemeente Leeuwarden. Vanzelfsprekend is de inhoud van het collegeprogramma 2006-2010 met als motto 'Leeuwarden werkt!' zeer bepalend geweest voor deze begroting. In het collegeprogramma worden, voor nagenoeg alle programma's in de begroting, beleidsaccenten gelegd. Deze hebben geleid tot voorstellen nieuw beleid en tot intensiveringen van bestaand beleid die allemaal terug te vinden zijn in deze begroting. In totaal is hiervoor in de periode 2007-2010 3,9 min structureel en 12,8 min incidenteel aan extra middelen uitgetrokken. Deze middelen zijn als volgt verdeeld over de volgende programma's: Programma Incidenteel Structureel Jeugd en Onderwijs €0,200 €0,928 Economie en Toerisme €0,235 €0,638 Zorg en Opvang 1,813 €0,075 Werk en Inkomen €3,000 1,360 Wonen €0,090 Dienstverlening €2,000 Infrastructuur en Bereikbaarheid €0,800 Politiek bestuur 0,400 Ruimtelijke Ordening, Wijken en Dorpen €2,800 Woon en Leefomgeving €0,554 €0,145 Diversen 1,747 Totaal 12,839 3,946 De financiële ruimte voor het doen van de extra structurele uitgaven is o.a. gecreëerd door een balanssanering door te voeren waarvoor 10,0 min is ingezet. Mede door het financiële beleid van de afgelopen jaren is de financiële positie van de gemeente Leeuwarden redelijk solide. Alle jaarschijven van de meerjarenbegroting zijn sluitend. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is een ingrijpende bezuinigingsoperatie niet nodig en kan gelijktijdig worden vastgesteld dat we over toereikende financiële buffers beschikken om tegenvallers of financiële risico's op te vangen. De laagste stand van de Algemene Reserve in de meerjarenbegroting bedraagt 13 min, 3 min meer dan de afgesproken minimumstand. Eén van de risico's waarmee we geconfronteerd worden is de Wet werk en bijstand (Wwb). Het is nodig om op het terrein van de bijstandsverlening (Wwb-lnkomensdeel) maatregelen te treffen om de bijstandsuitgaven te verlagen zodat deze op termijn weer volledig gedekt worden door het rijksbudget. Voor het echter zover is moet het rijksbudget Wwb-lnkomensdeel de komende jaren aangevuld worden met eigen gemeentelijke middelen. Het rijksbudget Wwb-lnkomensdeel is een omvangrijke post in onze begroting, bijna 45 min. De financieringssystematiek is zodanig dat het voorspellen van de omvang van dat budget voor de komende beleidsplanperiode buitengewoon lastig is. De onzekerheid is groot omdat de verdeling van het macrobudget niet alleen afhankelijk is van onze eigen prestaties en omstandigheden, maar ook van die van alle andere gemeenten. De onzekerheid wordt verder vergroot doordat het verdeelmodel zelf nog in ontwikkeling is en de komende jaren hoogstwaarschijnlijk nog zal worden aangepast. Kortom, een belangrijke begrotingspost die nauwlettend in de gaten gehouden moet worden en die risicovol is. Daarom wordt in 2009 dan ook 3,0 min gestort in de betreffende risicoreserve. Het realiseren van de noodzakelijke kostenverlaging in de komende jaren zal de nodige inspanningen vragen en volledige zekerheid daaromtrent is er niet. In dat licht beschouwd is een iets hogere Algemene Reserve geen overbodige luxe. Het collegeprogramma 2006-2010 is tot stand gekomen nog vóórdat de mei-cicurlaire was gepubliceerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Zoals bekend is die circulaire een belangrijk document voor het opstellen van de begroting omdat daarin de ontwikkeling van het Gemeentefonds wordt behandeld. De uitkomsten van de mei-circulaire zijn echter niet van dien aard dat de uitwerking en realisatie van de ambities van het collegeprogramma op dit moment gevaar loopt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 54