Inhoudsopgave
Overzicht bijlagen
Overzicht bijlagen:
Bijlage A Overzicht uitzettingen en inkrimpingen
Bijlage B Formulieren en totaaloverzicht nieuw beleid
Bijlage C Begrotingsbenchmark
Bijlage D Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) 2005-2008
- Overzichten MPI, ISV en MIP
- Formulieren ISV en SIOF
Bijlage E Overzichten MPI en formulieren MIP 2005-2008 (niet openbaar; deze bijlage ligt voor
raadsleden ter inzage)
Bijlage F Verloop reserves en voorzieningen
Bijlage G Uitbreidings- en vervangingsinvesteringen
Bijlage H Overzicht vaste activa
Bijlage I Overzicht opgenomen geldleningen
Bijlage J Overzicht subsidies aan instellingen
4
1. Programmabegroting 2ÖÜ7, Hoofdlijnen
1.1 Hoofdlijnen
1 PROGRAMMABEGROTING 2007, HOOFDLIJNEN
1.1 Hoofdlijnen
Voor u ligt de eerste begroting van het nieuwe college van B&W van de gemeente Leeuwarden.
Vanzelfsprekend is de inhoud van het collegeprogramma 2006-2010 met als motto 'Leeuwarden
werkt!' zeer bepalend geweest voor deze begroting. In het collegeprogramma worden, voor nagenoeg
alle programma's in de begroting, beleidsaccenten gelegd. Deze hebben geleid tot voorstellen nieuw
beleid en tot intensiveringen van bestaand beleid die allemaal terug te vinden zijn in deze begroting. In
totaal is hiervoor in de periode 2007-2010 3,9 min structureel en 12,8 min incidenteel aan extra
middelen uitgetrokken. Deze middelen zijn als volgt verdeeld over de volgende programma's:
Programma
Incidenteel
Structureel
Jeugd en Onderwijs
€0,200
€0,928
Economie en Toerisme
€0,235
€0,638
Zorg en Opvang
1,813
€0,075
Werk en Inkomen
€3,000
1,360
Wonen
€0,090
Dienstverlening
€2,000
Infrastructuur en
Bereikbaarheid
€0,800
Politiek bestuur
0,400
Ruimtelijke Ordening, Wijken
en Dorpen
€2,800
Woon en Leefomgeving
€0,554
€0,145
Diversen
1,747
Totaal
12,839
3,946
De financiële ruimte voor het doen van de extra structurele uitgaven is o.a. gecreëerd door een
balanssanering door te voeren waarvoor 10,0 min is ingezet.
Mede door het financiële beleid van de afgelopen jaren is de financiële positie van de gemeente
Leeuwarden redelijk solide. Alle jaarschijven van de meerjarenbegroting zijn sluitend. Voor het tweede
achtereenvolgende jaar is een ingrijpende bezuinigingsoperatie niet nodig en kan gelijktijdig worden
vastgesteld dat we over toereikende financiële buffers beschikken om tegenvallers of financiële
risico's op te vangen. De laagste stand van de Algemene Reserve in de meerjarenbegroting bedraagt
13 min, 3 min meer dan de afgesproken minimumstand.
Eén van de risico's waarmee we geconfronteerd worden is de Wet werk en bijstand (Wwb). Het is
nodig om op het terrein van de bijstandsverlening (Wwb-lnkomensdeel) maatregelen te treffen om de
bijstandsuitgaven te verlagen zodat deze op termijn weer volledig gedekt worden door het rijksbudget.
Voor het echter zover is moet het rijksbudget Wwb-lnkomensdeel de komende jaren aangevuld
worden met eigen gemeentelijke middelen. Het rijksbudget Wwb-lnkomensdeel is een omvangrijke
post in onze begroting, bijna 45 min. De financieringssystematiek is zodanig dat het voorspellen van
de omvang van dat budget voor de komende beleidsplanperiode buitengewoon lastig is. De
onzekerheid is groot omdat de verdeling van het macrobudget niet alleen afhankelijk is van onze
eigen prestaties en omstandigheden, maar ook van die van alle andere gemeenten. De onzekerheid
wordt verder vergroot doordat het verdeelmodel zelf nog in ontwikkeling is en de komende jaren
hoogstwaarschijnlijk nog zal worden aangepast. Kortom, een belangrijke begrotingspost die
nauwlettend in de gaten gehouden moet worden en die risicovol is. Daarom wordt in 2009 dan ook
3,0 min gestort in de betreffende risicoreserve. Het realiseren van de noodzakelijke kostenverlaging
in de komende jaren zal de nodige inspanningen vragen en volledige zekerheid daaromtrent is er niet.
In dat licht beschouwd is een iets hogere Algemene Reserve geen overbodige luxe.
Het collegeprogramma 2006-2010 is tot stand gekomen nog vóórdat de mei-cicurlaire was
gepubliceerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Zoals bekend is die circulaire een
belangrijk document voor het opstellen van de begroting omdat daarin de ontwikkeling van het
Gemeentefonds wordt behandeld. De uitkomsten van de mei-circulaire zijn echter niet van dien aard
dat de uitwerking en realisatie van de ambities van het collegeprogramma op dit moment gevaar loopt.