1. Programmabegroting 2007, Hoofdlijnen 1.2 Leeswijzer effecten die hiermee beoogd worden. De letters zijn waar mogelijk eveneens weergegeven bij voorstellen nieuw beleid en ombuigingsvoorstellen. In het tweede deel van hoofdstuk 2 zijn de paragrafen opgenomen. Een paragraaf is een dwarsdoorsnede van de programma's op een bepaald gebied. De volgende paragrafen zijn opgenomen: lokale heffingen; weerstandsvermogen; onderhoud kapitaalgoederen; financiering; bedrijfsvoering; verbonden partijen; grondbeleid; Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF). In hoofdstuk 3 wordt tenslotte een overzicht gegeven van de financiële baten en lasten en de ontwikkeling van de financiële positie. 8 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: inleiding 2 BELEIDSBEGROTING 2.1 Programmaplan 2.1.1 Inleiding De programma's en de paragrafen staan in hoofdstuk 2, "beleidsbegroting" centraal. De afgelopen jaren heeft zowel de raad als het college veel energie gestoken in het verder verbeteren van de kwaliteit van de programma's en de paragrafen. Vooral een goede kwaliteit van de programma's vergroot de sturingsmogelijkheid door de raad. Ten opzichte van de programmabegroting 2006 zijn de volgende verbeteringen aangebracht: Kennisateliers Een belangrijk doel van de programmabegroting is de raad een instrument in handen te geven waarmee zij haar kaderstellende rol en haar allocatie- en autorisatiefunctie kan vervullen. Daarom is het nodig dat dit instrument -de programmabegroting- toegankelijk en transparant is. Verdere kwaliteitsverbetering van de programmabegroting is noodzakelijk en zal een continu proces zijn. Deze notie is ook bij de vorige programmabegroting uitgesproken en heeft, in de loop van 2005/2006, ertoe geleid dat voor een aantal programma's kennisateliers zijn georganiseerd. De verbeteringen van het betreffende programma zijn via een proces van ambtelijke voorbereiding in kennisateliers besproken. Dit proces is erop gericht meer samenhang aan te brengen binnen een programma en tussen de programma's onderling en gericht op een scherpere formulering van doelen en effecten. Hierbij zijn vooral het algemene doel, de hoofddoelen, de effecten en de indicatoren onder de loep genomen. Er is naar gestreefd: de doelen zodanig te formuleren dat het volledige programma wordt omvat; de effecten (=maatschappelijke toestand) zo goed mogelijk te formuleren dat ze aansluiten bij de doelen en de indicatoren van de effecten SMART te beschrijven. De kennisateliers hebben voor de volgende programma's plaatsgevonden. Jeugd Onderwijs Milieu, Energie en Water Cultuur Jeugd Onderwijs Aan het bestaande programma Onderwijs (2006) is het beleidsterrein "Jeugd" van het programma Zorg en Opvang toegevoegd. De programmatische, integrale aanpak van het jeugdbeleid is hiervoor een belangrijke reden. Na de ambtelijke voorbereiding is een kennisatelier met de raad georganiseerd, ook deze inbreng is verwerkt in het verbeterde programma. De doelen en effecten van dit programma zijn opnieuw en scherper geformuleerd en als gevolg van de uitbreiding van het beleidsterrein "Jeugd", zijn er nieuwe toegevoegd. Ook zijn diverse indicatoren van de effecten beter (SMART) geformuleerd. De effecten zijn onderverdeeld in vier nieuwe kopjes, te weten: Onderwijsvoorziening Jeugd algemeen Jeugd specifiek Kennisstad. Milieu, Energie en Water Aan de naam van dit programma zijn Energie en Water toegevoegd om het belang van deze twee thema's zichtbaar te maken. Na een intensief proces met de sector zijn de doelen en effecten opnieuw en scherper geformuleerd. Ook zijn diverse indicatoren van de effecten beter (SMART) geformuleerd. Het aantal effecten is sterk teruggebracht wat de transparantie verbetert. Ook voor dit programma is een kennisatelier met de raad georganiseerd en zijn haar bemerkingen verwerkt in het definitieve programma. Cultuur Voor het programma Cultuur is het nog een lopend proces dat in 2007 afgerond zal worden. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 56