1. Programmabegroting 2007, Hoofdlijnen
1.2 Leeswijzer
effecten die hiermee beoogd worden. De letters zijn waar mogelijk eveneens weergegeven bij
voorstellen nieuw beleid en ombuigingsvoorstellen.
In het tweede deel van hoofdstuk 2 zijn de paragrafen opgenomen. Een paragraaf is een
dwarsdoorsnede van de programma's op een bepaald gebied. De volgende paragrafen zijn
opgenomen:
lokale heffingen;
weerstandsvermogen;
onderhoud kapitaalgoederen;
financiering;
bedrijfsvoering;
verbonden partijen;
grondbeleid;
Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds (SIOF).
In hoofdstuk 3 wordt tenslotte een overzicht gegeven van de financiële baten en lasten en de
ontwikkeling van de financiële positie.
8
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: inleiding
2 BELEIDSBEGROTING
2.1 Programmaplan
2.1.1 Inleiding
De programma's en de paragrafen staan in hoofdstuk 2, "beleidsbegroting" centraal. De afgelopen
jaren heeft zowel de raad als het college veel energie gestoken in het verder verbeteren van de
kwaliteit van de programma's en de paragrafen. Vooral een goede kwaliteit van de programma's
vergroot de sturingsmogelijkheid door de raad.
Ten opzichte van de programmabegroting 2006 zijn de volgende verbeteringen aangebracht:
Kennisateliers
Een belangrijk doel van de programmabegroting is de raad een instrument in handen te geven
waarmee zij haar kaderstellende rol en haar allocatie- en autorisatiefunctie kan vervullen. Daarom is
het nodig dat dit instrument -de programmabegroting- toegankelijk en transparant is. Verdere
kwaliteitsverbetering van de programmabegroting is noodzakelijk en zal een continu proces zijn. Deze
notie is ook bij de vorige programmabegroting uitgesproken en heeft, in de loop van 2005/2006, ertoe
geleid dat voor een aantal programma's kennisateliers zijn georganiseerd. De verbeteringen van het
betreffende programma zijn via een proces van ambtelijke voorbereiding in kennisateliers besproken.
Dit proces is erop gericht meer samenhang aan te brengen binnen een programma en tussen de
programma's onderling en gericht op een scherpere formulering van doelen en effecten. Hierbij zijn
vooral het algemene doel, de hoofddoelen, de effecten en de indicatoren onder de loep genomen. Er
is naar gestreefd:
de doelen zodanig te formuleren dat het volledige programma wordt omvat;
de effecten (=maatschappelijke toestand) zo goed mogelijk te formuleren dat ze aansluiten bij de
doelen en de indicatoren van de effecten SMART te beschrijven.
De kennisateliers hebben voor de volgende programma's plaatsgevonden.
Jeugd Onderwijs
Milieu, Energie en Water
Cultuur
Jeugd Onderwijs
Aan het bestaande programma Onderwijs (2006) is het beleidsterrein "Jeugd" van het programma
Zorg en Opvang toegevoegd. De programmatische, integrale aanpak van het jeugdbeleid is hiervoor
een belangrijke reden.
Na de ambtelijke voorbereiding is een kennisatelier met de raad georganiseerd, ook deze inbreng is
verwerkt in het verbeterde programma. De doelen en effecten van dit programma zijn opnieuw en
scherper geformuleerd en als gevolg van de uitbreiding van het beleidsterrein "Jeugd", zijn er nieuwe
toegevoegd. Ook zijn diverse indicatoren van de effecten beter (SMART) geformuleerd.
De effecten zijn onderverdeeld in vier nieuwe kopjes, te weten:
Onderwijsvoorziening
Jeugd algemeen
Jeugd specifiek
Kennisstad.
Milieu, Energie en Water
Aan de naam van dit programma zijn Energie en Water toegevoegd om het belang van deze twee
thema's zichtbaar te maken. Na een intensief proces met de sector zijn de doelen en effecten opnieuw
en scherper geformuleerd. Ook zijn diverse indicatoren van de effecten beter (SMART) geformuleerd.
Het aantal effecten is sterk teruggebracht wat de transparantie verbetert. Ook voor dit programma is
een kennisatelier met de raad georganiseerd en zijn haar bemerkingen verwerkt in het definitieve
programma.
Cultuur
Voor het programma Cultuur is het nog een lopend proces dat in 2007 afgerond zal worden.
9