2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: MeerjarenlnvesteringsProgramma 2007 GWP 2007 Hoofdinfrastructuur Stadsring West 18 fase De voorbereidingen in 2006 van de uitbouw van de kruispunten in de stadsring west (gedeelte ringweg van Vaieriusplein tot en met Oostergopiein) vergen meer tijd dan was voorzien. De oorzaak van de langere voorbereidingstijd ligt in een noodzakelijk gebleken bredere en gedetailleerdere studie naar de verkeersafwikkeling in het invloedsgebied van de kruispunten (interactie van verkeersafwikkeling met bijvoorbeeld de andere kruispunten in de stadsring) in combinatie met de stedenbouwkundige inpasbaarheid van de kruispunten en een stedenbouwkundige visie op de stadsring in zijn volle omvang. Deze bredere studie is noodzakelijk om te komen tot een duurzaam inrichtingsvoorstel voor de kruispunten in de stadsring die zijn berekend op de toekomst. Eind 2006 bestaat meer duidelijkheid over het gewenste pakket aan samenhangende maatregelen voor de aanpak van de kruispunten in de stadsring. Dit is de basis voor een nieuwe prioriteitsafweging voor de volgorde van de uitvoering. Die prioriteitsafweging zal vervolgens tot uitdrukking komen in de programma's infrastructuur vanaf 2008. Voor het programma infrastructuur 2007 wordt - hangende het onderzoek naar de ruimtelijke inpassing van maatregelen aan de stadsring - ingezet op het inplannen van uitvoeringsmaatregelen die los staan van de integrale studie naar de stadsring. Hierover kan worden opgemerkt dat het vooral gaat om maatregelen op het vlak van de verkeersveiligheid. Westelijke invalsweg In 2006 is door de raad het voorkeurstracé en de fasering voor de Westelijke Invalsweg vastgesteld. De volgende stap is de verdere uitwerking van de eerste fase en het invulling geven aan de financieringsstrategie. De eerste fase betreft de aanpak van de herinrichting kruispunt Zwettestraat/Fahrenheitweg/Marshallweg (in combinatie met het verdiepen van de Zwettetunnel in het kader van het project revitalisering Industrieterrein-West) tot en met de aansluiting op de RW 31 (De Haak). Het project Westelijke Invalsweg is één van de topprioriteiten voor de bereikbaarheid van Leeuwarden zoals deze staan verwoord in de Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden en het geactualiseerde Stadsconvenant. Het belang van deze verbinding tussen De Haak en het FEC-Citygebied is nogmaals onderstreept door de uitkomsten van de Netwerkanalyse Leeuwarden - Westergozone - A7 Zone (de samenwerkende Friese steden). Drachtstercomplex Het Drachtstercomplex bestaat uit het Drachtsterplein, de Drachtsterbrug en de aansluiting Goutum/Zuiderburen. Dit geheel is in toenemende mate onvoldoende vormgegeven om de zich aandienende verkeersdruk te kunnen verwerken. De verkeersdruk op de invalswegen van Leeuwarden neemt de komende 15 tot 20 jaar met meer dan 60% toe. Door de bundeling van verkeer op de hoofdwegen zal de toename op de Drachtsterweg nog hoger uitvallen. De verkeersafwikkeling op het Drachtstercomplex zal uitgaande van de huidige vormgeving dramatisch verslechteren. Aangezien de files nu al in de ochtendspits terugstuwen naar de Waldwei is aanpak van dit knelpunt gewenst. De oplossing van deze problematiek is nog niet geheel duidelijk. Een structurele oplossing zou zijn een ingrijpende herinrichting van het Drachtsterplein, gericht op capaciteitsverruiming, in combinatie met een verdubbeling van de capaciteit van de kruising weg met het water, bij voorkeur onderlangs het kanaal. Andere structurele oplossing zijn ook denkbaar. In het kader van het Stadsconvenant zijn met de provincie afspraken gemaakt over nadere studie naar de mogelijke oplossingen voor dit knelpunt. Deze studie is in 2006 gestart en zal in 2007 worden afgerond. Aanpak van het Drachtstercomplex behoort tot de vier topprioriteiten in de verbetering van de bereikbaarheid van Leeuwarden. Net als voor de WIW geldt voor het Drachtstercomplex dat de noodzaak van maatregelen wordt onderbouwd door de in 2006 op verzoek van het rijk uitgevoerde netwerkanalyse. 16 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: MeerjarenSnvesteringsProgramma 2D07 Fietsprojecten In het in 2006 vastgestelde GVVP-uitwerkingsplan voor het fietsverkeer is een uitvoeringsprogramma opgenomen dat loopt tot 2015. Prioritering van de fietsmaatregelen vindt plaats in samenhang met andere GVVP-maatregelen, op basis van kosteneffectiviteit en op grond van ruimtelijke inpasbaarheid van de voorgestelde maatregelen. In het uitwerkingsplan ia aangegeven dat de besluitvorming van de uitvoering van de fietsmaatregelen onderdeel uitmaakt van het meerjarenprogramma infrastructuur. Voor 2007 zal een aantal maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd en anderen worden voorbereid dan wel in studie worden genomen. Binnenstad - Noord (tussen Leeuwarder bos en de binnenstad) 2e fase In 2005 is de 1e fase van deze route uitgevoerd. De 2e fase behelst een logisch vervolg op de 1e fase en bestaat uit twee onderdelen. Het ene deel betreft het opwaarderen van de route langs de Dokkumer Ee (Camstraburen en Dokkumertrekweg) en sluit aan op de route langs Eeskwerd. Het andere deel betreft het gedeelte tussen de fietstunnel onder de Dammelaan (bij de Kinderboerderij) en de Dokkumer Ee/Noorderbrug. Onderdeel van de maatregelen is de aanpassing van de fietsoversteek bij de Noorderbrug. Aangezien dit deel via het toekomstige kenniscampusterrein loopt, vindt afstemming plaats met het project Kenniscampus. De voorbereidingen voor dit project zijn in 2006 gestart. Uitvoering vindt plaats in samenhang met aanpassing van het kruispunt Spanjaardslaan/Rengerslaan en de in de Spanjaardslaan uit te voeren rioleringswerkzaamheden. Fietspad aquaduct Langdeel - Zuiderburen Door de aanleg van een aquaduct ter plaatse van het Langdeel bestaat de mogelijkheid voor een verbetering van de fietsverbinding met Warten. De fietsroute over het aquaduct dient daartoe aangesloten te worden op bestaande (fiets)infrastructuur in Zuiderburen en aan de oostzijde van de Drachtsterweg (De Houn). Ten behoeve daarvoor wordt een beweegbare fietsbrug aangelegd over de nieuwe Nauwe Greuns tussen Zuiderburen en het aquaduct. Verder wordt een verbindend fietspad aangelegd tussen aquaduct en De Houn. Aan de zuidzijde van de Waldwei wordt de fietsroute van Warten kortgesloten met de Mardyk. Hiertoe kan deels gebruik gemaakt worden van het huidige tracé van de Waldwei omdat deze weg in verband met het aquaduct in noordelijke richting wordt verlegd. Deze route sluit ook aan op de fietsverbinding die langs de weg onder het aquaduct door wordt aangelegd. Gezien het regionale belang van deze fietsverbinding wordt vanuit het Fonds Stadregio Leeuwarden een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. Dekking wordt verder gevonden in de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. Ongelijkvloerse fietsvoorziening Oostergopiein In het uitwerkingsplan voor het fietsverkeer is aangegeven dat de kruisingen van de hoofdfietsroutes met de stadsring vormgegeven kunnen worden als fietstunnel/fly-over mits (ruimtelijk) inpasbaar en kosteneffectief. De belangrijkste fietsverbinding in zuidelijke richting loopt via het Oostergopiein. De kruising fietsverkeer met autoverkeer is hier geregeld met verkeerslichten. Door de aanleg van een ongelijkvloerse fietsvoorziening bij het Oostergopiein wordt de doorstroming van zowel het autoverkeer als het fietsverkeer bevorderd. De voorbereiding wordt in 2007 ter hand genomen. Daarbij zal tevens worden onderzocht wat technisch bezien de beste wijze van aanleg is die tot het minste overlast leidt tijdens het bouwproces. Voor de uitvoeringskosten is in het meerjarenprogramma infrastructuur uitgegaan van een voorlopige raming. De daadwerkelijke kosten zijn afhankelijk van het ontwerp en de keuze van de uitvoeringstechniek. Vooreerst is rekening gehouden met een kostenverhogend effect door uitvoering met de minste hinder voor het bestaande verkeer van 30%. Binnenstad - De Zuidlanden 1e fase De ontwikkeling van De Zuidlanden brengt met zich mee dat er een tweede fietsverbinding met dit woongebied moet komen naast de route via de Overijsselseweg. Hiertoe zal een aantal knelpunten moeten worden opgelost. Daarbij kan gedacht worden aan de kruisingen met Van Harinxmakanaal, met de stadsring, met het spoor en eventueel de Zuiderstadsgracht. Om knelpunten en oplossingen duidelijk in kaart te brengen zal in 2007 een studie worden uitgevoerd. Onderdeel van deze studie is tevens kosten en dekkingsmogelijkheden. De daadwerkelijke uitvoering van de benodigde maatregelen zal gefaseerd gebeuren en naar verwachting niet voor 2010 starten. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 60