2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: MeerjarenlnvesteringsProgramma 2007
GWP 2007
Hoofdinfrastructuur
Stadsring West 18 fase
De voorbereidingen in 2006 van de uitbouw van de kruispunten in de stadsring west (gedeelte
ringweg van Vaieriusplein tot en met Oostergopiein) vergen meer tijd dan was voorzien. De oorzaak
van de langere voorbereidingstijd ligt in een noodzakelijk gebleken bredere en gedetailleerdere studie
naar de verkeersafwikkeling in het invloedsgebied van de kruispunten (interactie van
verkeersafwikkeling met bijvoorbeeld de andere kruispunten in de stadsring) in combinatie met de
stedenbouwkundige inpasbaarheid van de kruispunten en een stedenbouwkundige visie op de
stadsring in zijn volle omvang. Deze bredere studie is noodzakelijk om te komen tot een duurzaam
inrichtingsvoorstel voor de kruispunten in de stadsring die zijn berekend op de toekomst. Eind 2006
bestaat meer duidelijkheid over het gewenste pakket aan samenhangende maatregelen voor de
aanpak van de kruispunten in de stadsring. Dit is de basis voor een nieuwe prioriteitsafweging voor de
volgorde van de uitvoering. Die prioriteitsafweging zal vervolgens tot uitdrukking komen in de
programma's infrastructuur vanaf 2008.
Voor het programma infrastructuur 2007 wordt - hangende het onderzoek naar de ruimtelijke
inpassing van maatregelen aan de stadsring - ingezet op het inplannen van uitvoeringsmaatregelen
die los staan van de integrale studie naar de stadsring. Hierover kan worden opgemerkt dat het vooral
gaat om maatregelen op het vlak van de verkeersveiligheid.
Westelijke invalsweg
In 2006 is door de raad het voorkeurstracé en de fasering voor de Westelijke Invalsweg vastgesteld.
De volgende stap is de verdere uitwerking van de eerste fase en het invulling geven aan de
financieringsstrategie. De eerste fase betreft de aanpak van de herinrichting kruispunt
Zwettestraat/Fahrenheitweg/Marshallweg (in combinatie met het verdiepen van de Zwettetunnel in het
kader van het project revitalisering Industrieterrein-West) tot en met de aansluiting op de RW 31 (De
Haak).
Het project Westelijke Invalsweg is één van de topprioriteiten voor de bereikbaarheid van Leeuwarden
zoals deze staan verwoord in de Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden en het geactualiseerde
Stadsconvenant. Het belang van deze verbinding tussen De Haak en het FEC-Citygebied is nogmaals
onderstreept door de uitkomsten van de Netwerkanalyse Leeuwarden - Westergozone - A7 Zone (de
samenwerkende Friese steden).
Drachtstercomplex
Het Drachtstercomplex bestaat uit het Drachtsterplein, de Drachtsterbrug en de aansluiting
Goutum/Zuiderburen. Dit geheel is in toenemende mate onvoldoende vormgegeven om de zich
aandienende verkeersdruk te kunnen verwerken. De verkeersdruk op de invalswegen van
Leeuwarden neemt de komende 15 tot 20 jaar met meer dan 60% toe. Door de bundeling van verkeer
op de hoofdwegen zal de toename op de Drachtsterweg nog hoger uitvallen. De verkeersafwikkeling
op het Drachtstercomplex zal uitgaande van de huidige vormgeving dramatisch verslechteren.
Aangezien de files nu al in de ochtendspits terugstuwen
naar de Waldwei is aanpak van dit knelpunt gewenst.
De oplossing van deze problematiek is nog niet geheel duidelijk. Een structurele oplossing zou zijn
een ingrijpende herinrichting van het Drachtsterplein, gericht op capaciteitsverruiming, in combinatie
met een verdubbeling van de capaciteit van de kruising weg met het water, bij voorkeur onderlangs
het kanaal. Andere structurele oplossing zijn ook denkbaar.
In het kader van het Stadsconvenant zijn met de provincie afspraken gemaakt over nadere studie naar
de mogelijke oplossingen voor dit knelpunt. Deze studie is in 2006 gestart en zal in 2007 worden
afgerond.
Aanpak van het Drachtstercomplex behoort tot de vier topprioriteiten in de verbetering van de
bereikbaarheid van Leeuwarden. Net als voor de WIW geldt voor het Drachtstercomplex dat de
noodzaak van maatregelen wordt onderbouwd door de in 2006 op verzoek van het rijk uitgevoerde
netwerkanalyse.
16
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: MeerjarenSnvesteringsProgramma 2D07
Fietsprojecten
In het in 2006 vastgestelde GVVP-uitwerkingsplan voor het fietsverkeer is een uitvoeringsprogramma
opgenomen dat loopt tot 2015. Prioritering van de fietsmaatregelen vindt plaats in samenhang met
andere GVVP-maatregelen, op basis van kosteneffectiviteit en op grond van ruimtelijke inpasbaarheid
van de voorgestelde maatregelen. In het uitwerkingsplan ia aangegeven dat de besluitvorming van de
uitvoering van de fietsmaatregelen onderdeel uitmaakt van het meerjarenprogramma infrastructuur.
Voor 2007 zal een aantal maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd en anderen worden
voorbereid dan wel in studie worden genomen.
Binnenstad - Noord (tussen Leeuwarder bos en de binnenstad) 2e fase
In 2005 is de 1e fase van deze route uitgevoerd. De 2e fase behelst een logisch vervolg op de 1e fase
en bestaat uit twee onderdelen. Het ene deel betreft het opwaarderen van de route langs de
Dokkumer Ee (Camstraburen en Dokkumertrekweg) en sluit aan op de route langs Eeskwerd. Het
andere deel betreft het gedeelte tussen de fietstunnel onder de Dammelaan (bij de Kinderboerderij) en
de Dokkumer Ee/Noorderbrug. Onderdeel van de maatregelen is de aanpassing van de fietsoversteek
bij de Noorderbrug.
Aangezien dit deel via het toekomstige kenniscampusterrein loopt, vindt afstemming plaats met het
project Kenniscampus. De voorbereidingen voor dit project zijn in 2006 gestart. Uitvoering vindt plaats
in samenhang met aanpassing van het kruispunt Spanjaardslaan/Rengerslaan en de in de
Spanjaardslaan uit te voeren rioleringswerkzaamheden.
Fietspad aquaduct Langdeel - Zuiderburen
Door de aanleg van een aquaduct ter plaatse van het Langdeel bestaat de mogelijkheid voor een
verbetering van de fietsverbinding met Warten. De fietsroute over het aquaduct dient daartoe
aangesloten te worden op bestaande (fiets)infrastructuur in Zuiderburen en aan de oostzijde van de
Drachtsterweg (De Houn). Ten behoeve daarvoor wordt een beweegbare fietsbrug aangelegd over de
nieuwe Nauwe Greuns tussen Zuiderburen en het aquaduct.
Verder wordt een verbindend fietspad aangelegd tussen aquaduct en De Houn.
Aan de zuidzijde van de Waldwei wordt de fietsroute van Warten kortgesloten met de Mardyk. Hiertoe
kan deels gebruik gemaakt worden van het huidige tracé van de Waldwei omdat deze weg in verband
met het aquaduct in noordelijke richting wordt verlegd. Deze route sluit ook aan op de fietsverbinding
die langs de weg onder het aquaduct door wordt aangelegd.
Gezien het regionale belang van deze fietsverbinding wordt vanuit het Fonds Stadregio Leeuwarden
een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. Dekking wordt verder gevonden in de Reserve
Bovenwijkse Voorzieningen.
Ongelijkvloerse fietsvoorziening Oostergopiein
In het uitwerkingsplan voor het fietsverkeer is aangegeven dat de kruisingen van de hoofdfietsroutes
met de stadsring vormgegeven kunnen worden als fietstunnel/fly-over mits (ruimtelijk) inpasbaar en
kosteneffectief. De belangrijkste fietsverbinding in zuidelijke richting loopt via het Oostergopiein. De
kruising fietsverkeer met autoverkeer is hier geregeld met verkeerslichten. Door de aanleg van een
ongelijkvloerse fietsvoorziening bij het Oostergopiein wordt de doorstroming van zowel het
autoverkeer als het fietsverkeer bevorderd. De voorbereiding wordt in 2007 ter hand genomen. Daarbij
zal tevens worden onderzocht wat technisch bezien de beste wijze van aanleg is die tot het minste
overlast leidt tijdens het bouwproces. Voor de uitvoeringskosten is in het meerjarenprogramma
infrastructuur uitgegaan van een voorlopige raming. De daadwerkelijke kosten zijn afhankelijk van het
ontwerp en de keuze van de uitvoeringstechniek. Vooreerst is rekening gehouden met een
kostenverhogend effect door uitvoering met de minste hinder voor het bestaande verkeer van 30%.
Binnenstad - De Zuidlanden 1e fase
De ontwikkeling van De Zuidlanden brengt met zich mee dat er een tweede fietsverbinding met dit
woongebied moet komen naast de route via de Overijsselseweg. Hiertoe zal een aantal knelpunten
moeten worden opgelost. Daarbij kan gedacht worden aan de kruisingen met Van Harinxmakanaal,
met de stadsring, met het spoor en eventueel de Zuiderstadsgracht. Om knelpunten en oplossingen
duidelijk in kaart te brengen zal in 2007 een studie worden uitgevoerd. Onderdeel van deze studie is
tevens kosten en dekkingsmogelijkheden. De daadwerkelijke uitvoering van de benodigde
maatregelen zal gefaseerd gebeuren en naar verwachting niet voor 2010 starten.
17