3 Indien een schuldregeling niet minnelijk kan worden opgelost kan de klant in sommige gevallen via een rechterlijke uitspraak een bewindvoerder toegewezen krijgen. De klant komt dan in de WSNP (Wet schuldsaneringsanering natuurlijke personen). De GKB is door de gemeenten gemandateerd om verklaringen, die klanten nodig hebben om toegelaten te worden tot de WSNP, af te geven. Daarnaast heeft de GKB ook twee bewindvoerders in dienst. De opbrengst van de WSNP-activiteiten is gestegen. De GKB is naast intermediair tussen schuldeiser en schuldenaar van oudsher een kredietinstelling waar klanten met een inkomen lager dan 130 van het minimum inkomen een krediet kunnen aanvragen. Daarnaast gelden voor klanten met een hoger inkomen een aantal voorwaarden waaronder zij bij de GKB een krediet kunnen aanvragen Deze voorwaarden staan in de Wet Fido. De (rente)opbrengst van de kredietportefeuille is iets gedaald ten opzichte van 2C04. 2 2 Betalingsachterstand van kredietnemers De achterstand in de betalingen is in 2005 iets gestegen, zowel absoluut als procentueel. Het uitstaand saldo is daarbij ook gestegen. De ontwikkeling van de achterstand blijkt uit de volgende cijfers: 31-12-2005 31-12-2004 Uitstaande saldo kredietnemers 2.771.041 2.674.490 Posten met betalingsachterstand 306.287 280.875 in procenten van het uitstaande saldo 11.05% 10,50% Voorziening risicofonds kredietnemers 116.219 118.091 in procenten van het uitstaande saldo 4,19% 4,42% (exclusief voorziening overlijdensrisico) De GKB verstrekt voor een groot deel kredieten in het onderste marktsegment. Eén van de risicofactoren bij de inning van achterstallige bedragen is dat er regelmatig moeizaam geïnd kan worden, daar er weinig ruimte is in het budget van de betreffende klanten. Door het treffen van minimale regelingen kunnen na verloop van tijd bedragen toch volledig geïncasseerd worden. 2 3 Rentebaten De GKB verstrekt leningen op annuïteitenbasis. De rente wordt geboekt op het moment van het ontvangen van een aflossing en is dan gebaseerd op het ten tijde van de verstrekking geldende rente percentage en de sinds de laatste renteboeking verstreken periode. Basis hiervoor is de Wet op het Consumentenkrediet (WCK). De WCK geeft ook voorschriften t.a.v. de bepaling van achterstand en derhalve van het recht op berekening van vertragingsrente. Bij het boeken van rente wordt eerst de vertragingsrente geboekt, daarna de tussen twee aflossingsdata opeisbaar geworden rentevergoeding. Het restant wordt op het saldo van de lening in mindering gebracht. Indien op een lening geen betalingen meer worden gedaan, wordt de vervallen rente extracomptabel vastgelegd. Eind 2005 bedroeg deze extracomptabele rentevordering 22.371,-. Ultimo 2004 bedroeg deze rentevordering 24.653,-. Deze daling houdt een afhandeling in van een aantal kredieten met zeer hardnekkige achterstand. Bij een aflossing of afboeking wordt als eerste deze rente geboekt. Indien er niet op een krediet wordt afgelost zal deze vordering stijgen en invloed hebben op het achterstandspercentage als gevolg van bovenstaande boekingsvolgorde. 2 4 Automatisering In 2005 is nieuwe hardware aangeschaft en zijn een aantal vervangingsinvesteringen gepleegd op bestaande reeds afgeschreven apparatuur. De nieuwe hardware wordt geactiveerd op de balans en in drie jaar afgeschreven ten laste van de exploitatie. Tot 2005 werd hardware in vijfjaar afgeschreven. Echter in de praktijk blijkt dat sommige hardware maximaal drie jaar meegaat. Nieuwe programmatuur (software) wordt nog steeds in vijfjaar afgeschreven. De GKB is in de jaarrekening van 2003 begonnen met door het personeel opgebouwde verlofrechten aan het einde van het boekjaar op te nemen in de balans als overlopende passiva. Er is in 2005 een bedrag van 6.769,- geboekt ten gunste van de exploitatie in verband met een afname van de opgebouwde rechten per balansdatum. De panden in Heerenveen en in Leeuwarden zijn beide eigendom van de GKB. De verbouwkosten, kosten koper en nieuwe investeringen worden in 10 jaar afgeschreven ten laste van de exploitatie. In 2004 is begonnen met een afschrijving van 2,5 op de aanschafwaarde van het gebouw in Leeuwarden. De aflossingsvrije hypotheek op het pand in Leeuwarden is in mei 2003 gewijzigd. Sinds mei 2003 wordt maandelijks 7.500,- afgelost op de hypotheekverplichting bij de Rabobank. Daarnaast heeft er in 2005 een extra aflossing op de hypotheek plaatsgevonden van 10% van de hoofdsom van de hypotheekschuld 2 7 Verhuurpand Het huurcontract van de huurder AAC Cosmos is beëindigd per 31 december 2004. Vijf van de oorspronkelijk negen verhuurde kamers worden in 2005 verhuurd aan de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en aan de Stichting Schuldhulpverlening voor Ondernemers (SVO). AAC Cosmos betaalde erg veel huur, VFG en SVO betalen een marktconforme huur. In 2005 zijn daarom de huuropbrengsten aanmerkelijk lager dan in de jaren daarvoor. Tot 2004 waren de huuropbrengsten altijd hoger dan de te betalen rente op de hypotheek. Vanaf 2005 zijn de huuropbrengsten lager dan de te betalen hypotheekrente. Het verschil ad. 35.175,- wordt na bepaling van het exploitatieresultaat uit de in 2000 aangelegde bestemmingsreserve voor huisvestingsrisico's opgenomen en aan het algemeen reserve toegevoegd. AAC Cosmos verzorgde zelf de schoonmaak van de gehuurde kamers. Omdat de GKB voor de huidige huurders de schoonmaak verzorgt, heeft dit geleid tot een stijging van de schoonmaakkosten. 2 8 BTW De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NWK) heeft in 2005 herhaaldelijk overleg gevoerd met het Ministerie van Financiën over de BTW-problematiek. Dit overleg heeft geleid tot een wijziging van bijlage B bij artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit omzetbelasting 1968 per 1 januari 2006. Deze wijziqinq is gepubliceerd in de Staatscourant van 27 december 2005. In bijlage B wordt het navolgende ingevoegd: 32 33. instellingen die werkzaam zijn op het gebied van schuldhulpverlening, met uitzondering van bewindvoering in het kader van de wettelijke schuldregeling, voorzover de diensten niet reeds kunnen worden gerangschikt onder artikel 11eerste lid, onderdeel j van de wet. Toelichting De nieuwe post b.33 ziet op instellingen die werkzaam zijn op het gebied van schuldhulpverlening. Hei gaat hierbij met name om de activiteiten van de (gemeentelijke) kredietbanken die als zodanig zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NWK). Onder schuldhulpverlening vallen in de praktijk verschillende werkzaamheden, zoals budgetbegeleiding, budgetadvisering, budgetbeheer, schuldregeling in het kader van het minnelijke traject (waarbij een schuldenaar veelal door tussenkomst van een schuldregelaar op minnelijke wijze met zijn schuldeisers overeenstemming tracht te bereiken over het aflosser, van zijn schulden) en de afgifte van een zogeheten WSNP- verklaring (Wet schuldsanering natuurlijke personen). Instellingen die op dit gebied werkzaam zijn, houden zich als zodanig bezig met verschillende aspecten van schuldhulpverlening, zoals het bieden van hulp bij het oplossen van problematische schuldsituaties, het voorkomen dat bij de betrokkenen wederom een problematische schuldsituatie ontstaat en het vinden van een financiële oplossing voor problematische schuldsituaties.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 67