2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan; Programma Jeugd onderwijs (2) Wat willen we bereiken? Algemeen strategisch doel Een optimale deelname van jongeren aan het maatschappelijk verkeer en een toegankelijke onderwijsinfrastructuur die behoort bij de centrumfunctie van Leeuwarden. Strategische hoofddoelen Onderwijsvoorzieningen Een toegankelijk (sociaal, economisch, cultureel), gevarieerd en innovatief aanbod van onderwijsvoorzieningen (basis-, voortgezet, beroeps-, wetenschappelijk en tweede kansonderwijs) Jeugd algemeen Jongerenparticipatie, ontmoeting en algemene jongerenvoorzieningen voor 0-23 jarigen Jeugd specifiek (preventief/curatief/repressief) Geen jongere valt tussen wal en schip: elke jongere is bezig met opleiding of betaald werk of is actief in een werk-leertraject of neemt deel aan een activerings- of zorgtraject Kennisstad Een sterke positie van Leeuwarden als kennis- en studiestad Effecten Nulme ting 2007 2008 2009 2010 1 Onderwijsvoorzieningen A Over de stad gespreid aanbod van basis- en brede scholen Indicatoren: In elk verwijsgebied minimaal één voorziening voor basisonderwijs Aantal brede scholen in Leeuwarden met een specifiek op het gebied toegesneden voorzieningenpakket 3 100% 5 100% 7 100% pm 100% pm Op niveau brengen van de (fysieke) kwaliteit van de schoolgebouwen (incl. cluster 3 en 4-scholen) Indicatoren: Percentage scholen dat voldoet aan de brandveiligheid- en inbraakeisen Percentage scholen dat nieuwe onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen kan onderbrengen 80% 80% 100% 100% 100% 100% 100% 100% B Nieuw MOP-doel tweede kansonderwijs (Nieuwe WEB (Wet Educatie Beroepsonderwijs) wordt m.i.v. 1- 1-2007 van kracht; ambities worden eind 2006 verwoord) Indicator: Totaal aantal deelnemers-contacturen voor volwasseneneducatietrajecten (MOP) pm pm pm pm pm Jeugd algemeen C Het vergroten van de jongerenparticipatie op wijk- en gemeentelijk niveau Indicator: Aantal jongerenplatforms c.q. jongereninitiatieven 7 10 10 10 10 Vergroten van het aantal jongerenvoorzieningen Indicatoren: Percentage wijken waar minimaal één centrale speelplek en enkele kleine speelplekken aanwezig zijn. Percentage van de ruimte en de gemeentelijke investeringssom dat in nieuwe uitleg- en stedelijke vernieuwingsgebieden aan speelruimte wordt besteed. 90% 90% 3% 100% 3% 100% 3% 100% 3% 34 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan; Programma Jeugd onderwijs {2} Effecten Nulme ting 2007 2008 2009 2010 Jeugd specifiek D Voorkomen en verminderen van taalachterstanden (MOP): Indicatoren: Aantal (t.o.v. de doelgroep achterstandsleerlingen) allochtone en autochtone peuters en kleuters dat deelneemt aan voor- en vroegschoolse programma's (nulmeting 2004) (MOP) Aantal in te richten schakelvoorzieningen (op basis van pilot in schooljaar 2005-2006)) (MOP) 215 34%) 0 240 38%) 1 248 45%) 1 487 a 500 50% 1 1 Jongeren die niet op school zitten of werk hebben volgen een specifiek traject Indicatoren: Aantal jongeren dat instroomt in RIB-trajecten Fo u rstar)( RI B=Reïnteg ratiebed rijf) Aantal jongeren dat terug gaat naar school Aantal jongeren dat instroomt in een activerings- of zorgtraject 100 60 50 90 70 55 80 80 60 70 90 65 E Vergroten van het aantal voortijdige schoolverlaters (VSV) dat herplaatst wordt (MOP) Indicatoren: Regionaal aantal (ten opzichte van de doelgroep voortijdige schoolverlaters) allochtone en autochtone scholieren dat herplaatst is (nulmeting 2004) (MOP) Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO- jongeren dat het beoogde diploma behaalt Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO- jongeren dat het traject niet afrondt en doorstroomt naar een opleiding op startkwalificatieniveau 177 Nulme ting in 2006 Nulme ting in 2006 210 230 245 Het door preventieve maatregelen verminderen van het aantal VSV-ers Indicator: Aantal VSV-ers in RMC regio Friesland Noord dat instroomt (RMC=Regionaal Meld- en Coördinatiepunt Jongeren) 700 630 567 510 459 I Kennisstad F Een sterk MBO en HBO (en WO) Indicator: Gerealiseerde Kenniscampus HBO naast de bestaande campussen van MBO (Friesland College en Friese Poort) X Afgestemd evenwicht tussen de vraag naar specifieke kennis en te starten nieuwe opleidingen Indicator: Aantal gezamenlijke kenniscirculatie/-uitwisselingstrajecten van gemeente Leeuwarden met MBO en HBO 0 pm pm pm pm 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 69